AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.056

Öka känslighet på regnsenor E91?

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Har länge tyckt att min E91 torkar för sällan då jag kör i läge regnsensor och tycker att det blivit ännu sämre nu (eller om det bara är mer ruskväder nu så jag ser det oftare). Jag kör med känslighetsvredet på spaken i läge II, vilket väl är känsligast = torka oftare.
Tycker inte rutan ser så värst smutsig ut på framrutans utsida av innerbackspegelfästet - det är väl där sensorn sitter?

Men jag har för mig att man kan kalibrera om detta elektroniskt och hoppas det är görligt, antingen direkt i bilen eller mha något bra program i datorn. Någon som kan tipsa om vilket program och hur man gör (vilka menyer mm)?

Jag har köpt OlaO's "rekommenderade grundpaket" inkl kablar (för både E46 och E9x) och är ganska datorvan men ganska ovan avseende bilkodning.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Vi
3
VictorB
325i -08 (E90 2008.01 pre-LCi men med N53B30A)
Precis detta skulle jag vilja göra på min E90 också, jämfört med min andra bil från VAG-koncernen så är regnsensorn betydligt mer okänslig även i känsligaste läget tycker jag.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Man kan grundkalibrera regnsensorn med inpa. Det behövs ibland om man tex byter ruta. Då ska känsligheten bli som från fabrik.
Viktigt att göra rent rutan ordentligt vid sensorn.
Huruvida det går att ändra känsligheten vet jag inte.

Sökvägen i Inpa är e90/Karosserie/Rain and Light Sensor. Sen heter funktionen "Initialize"

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Tackar OlaO, ska prova att initiera om rengsensorn och se om det hjälper.

Återkommer när jag ser om det ger någon förändring,

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.