AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.299

Långsam uppvärmning av motorn nu på "vintern", F31, 320D

mo
14
morgann
316i Compact -95
118d -17
Hej,
Noterar att bilen inte kommer upp i full arbetstemperatur ens efter 35 km/35 min körning fast den bara är strax under 0 grader. Vad säger ni andra - är detta normalt eller är det dags att kika på termostaten?
MN
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Vilken temp kommer den upp på? Oljetemp eller motortemp?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tänk på att de är oljetempen som visas i instrumentet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
35km på 35 minuter lär vara ganska låg belastning...då tar det lång tid om det är lite kallt ute för en modern diesel att bli varm.
En modern dieselmotor ger väldigt lite överskottsvärme och är det kallt ute går det mesta av den åt till att värma upp kupén.

Jag har märkt på båda våra dieselbilar att nu på vintern tar de lång tid på sig att bli varma om man kör lugnt.

Så jag skulle tippa på att allt är som det ska!

Du kan göra en grundkoll genom att känna på övre slangen som går in i kylaren - är den varm när du har problem att få upp temperaturen i motorn så är det ett tecken på att termostaten öppnar för tidigt eller kanske t om inte stänger alls.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Transocean
Förr tog man en pappskiva, klippte den så att den passade grillen och man hade bra arbetstemperatur i motorn och värme i bilen även i sträng kyla.
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Nu tar man ett svart liggunderlag och skär till. ;)

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
På riktigt gamla volvo (kanske även andra märken) fanns en fjäderbelastad jalusi/"metal-rullgardin" man kunde dra för innanför grillen med hjälp av en kedja som ko ut genom instrumentpanelen. När motorn fått upp värmen kunde man helt maneullt och mekansikt öppna jalusin för att få normal kylning av fartvind igen. Genialt i sin enkelhet.

Vill minnas att jag läst om att iden för några år sedan vaknat till liv igen på moderna bilar (undrar om det faktiskt inte var någon model av BMW, kanske X3) Den hade vridbara blad som stängde vid kall motor för att hindra onödig kylning av fartvind och sedan öppnade de gradvis genom att vridas när motorn blivit varm, givetvis automatiserat nuförtiden. Någon med nyare bil som kan bekräfta om jag minns rätt?

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Spjällens främsta uppgift på moderna bilar var att styra luften runt karossen i stället för genom kylaren/motorrummet för att få lägre luftmotstånd = lägre förbrukning.

Har för mig att de spjällen fanns på F30 320ed t ex.

Om termostaten är frisk så ger det ganska liten effekt på tiden det tar för att värma upp motorn om man sätter igen fronten.
Däremot var det en bra idé att göra det på t ex. M54-motorn då det minskade risken att vevhusventilationen frös, då den satt längst fram på motorn och kyldes ner av den kalla fartvinden = kondensutfällning och frysning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Dessa "aktiva jalusier" finns på i princip alla modeller numera.

BMW kallar det Active Air Stream-njurar (men bland reservdelar benämns det oftast Luftführung mit Klappensteuerung)
Länk

För att hantera detta sitter det en dröse med sensorer, elmotorer, styrstag och ett par kontrollenheter (med runt 20-25 egna felkoder). Det roliga är att om något går fel här sätts en felkod och det sätts även en OBD II felkod som är inom intervallet för vad som ingår vid en besiktning - så om något går fel på detta system blir din bil underkänd vid en besiktning och du har en månad på dig att åtgärda det (annars blir det körförbud på bilen).
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Jag kör en 420xd, 2015 och har ca 3 mil till jobbet. Vid 2-3 plusgrader blir oljetemperaturen så hög att nålen pekar rakt upp, men detta knappt vid arbetsplatsen. Så jag ser samma beteende. Verkar normalt för dessa motorer.
Stäng av kupévärmen tills motorn uppnår arbetstemperatur.
mo
14
morgann
316i Compact -95
118d -17
Tack för input!
Har faktiskt aldrig reflekterat över att det är oljetempen som mätaren visar!
Skall framöver stanna ngr gånger längs vägen och kollar tempen på lite olika motordelar med hjälp an en "temppicka"
turbo4ever: Bilen är till för mitt välbefinnande, inte tvärtom ;-)
MN
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.