AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
665

Byta innertak e93

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Har lite skador på den bakre delen av innertaket på min e93.
Nån som har bytt detta eller vet hur man gör för att få ned det?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Har du provat att be www.colorglo.se titta på det är en tanke?
Mvh
Asken
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Tack. De skulle säkert kunna få det att se OK ut, det är egentligen bara tyget på c-stolpen som behöver bytas/lagas. Men jag har redan beställt nytt tak. Dels för att det var billigt men även för att jag vill se över och byta de vajrar som finns där under. Anledningen till skadan var att en av vajrarna gick av och mittsektionen av taket ramlade ner. Ena bakre ” dörrsidan” tog smällen och vart oxå skadad, så den ska oxå bytas.

Tydligen så är originalvajrarna inte de bästa, så lite förebyggande underhåll kan vara på sin plats om man har cab.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Kan väl uppdatera hur det gick med detta, då jag inte lyckades hitta nån beskrivning hur man gör..

Öppna cabben till ca mellanläge. Då kommer man åt att lossa alla vajrar. Sitter i framkant och bakkant, lika på båda sidorna. De syns tydligt var de är dragna och var de kan skruvas lös. Ta kort på dragningen så sparar man några timmar vid montaget...

När vajrarna är lösgjorda kan innertaket demonteras. Detta är fäst rakt upp mot yttertaket mha ett tiotal skräpiga ”engångsclips”. (Fick byta och limma om ett par stycken)
Ta ett fast grepp om innertakets ytterkant och ryck till. Upprepa runt
om hela innertaket tills alla clips släppt

Montage i omvänd ordning

OBS! Något som alla e93-ägare borde kolla är en av dessa vajrar. Går från bakkant av innertaket och ner i bagaget. Syns tydligt med cabben i halvöppet läge. När denna går av, och det gör den förr eller senare, så går fler saker sönder! Denna har en vit kärna med ett svart överdrag. När det svarta överdraget börjat skalas av så den vita kärnan syns är det hög tid att byta. En ny vajer kostar runt hundringen och tar en halvtimme att byta, så den är helt klart värd att kika till då och då.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.