AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.713

Dagbok: E39 530i 2001 - M54B30 renovering.

Sida 2 av 3
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
M52-blocken ska du skippa då de har cylinderliners i Nikasil (medans M52TU och M54 har cylinderliners i gjutjärn).

Ett M54B25 block för fungera - kan inte komma på någon anledning varför det inte skulle fungera (men eftersom jag inte själv verifierat detta så vågar jag inte säga med säkerhet).

Ett M52TUB28 är också ett ganska säkert kort - främst då toppen till en M52TUB28 är samma som till en M54B30.

Därför tycker jag att ett M52TUB25 block också borde vara ett säkert kort.
Visa användare
45
Permanent
530i Sedan -01
518i -70
Efter lite research så verkar det vara som så att M52 inte fungerar på grund av vattenkanaler som inte matchar.
Däremot går M52tu utmärkt bortsett från att den inte finns med rätt slaglängd. Därav att jag behöver byta vevaxel mellan blocken eller behöver jag byta vevstakar också? Vore ju trevligt att slippa byta ut stakar. I den vevan behöver antagligen vevlager och vevstakslager bytas då dessa inte är slitna ihop sedan tidigare.
Har jag fel så rätta mig mer än gärna, inga fler misstag nu eller tråkiga överraskningar som att sprängkåpan inte passar eller något annat dumt som jag säkert kommer missa annars.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Slaglängden bestäms ju som du förstår uteslutande av vevaxeln.

Vevaxeln är helt unik för M54B30, så den måste du isåfall flytta över.
M54B30 har ett slag på 89.6 mm (ingen annan M5x-motor har ett så stort slag - den närmaste ligger på 84 mm som M52B28 och M52TUB28 har).

Stakarna för en M54B30 är 135 mm och det är samma vevstakar i M54B30 och M52TUB28.
Nu har ju även M52B25 och M52TUB25 också 135 mm stakar, men det är inte samma som ovan (inte samma artikelnummer iallafall så det kan skilja på saker där).

Yes, ett M52TU borde nog gå (tänk på att något fäste eller något skruvhål på sidan på blocket kan vara annorlunda). Är väl det där M52TUB25 blocket du tänker på.

Jag skulle nog chansat på det där M52TUB25-blocket och fördelen du har är ju att du kan jämföra samt mäta och kolla på varenda liten detalj och se om det är något som skiljer sig åt - innan du kommer för långt i arbetet.

Isåfall tar du bara blocket och försöker använda det som går att använda från M54B30. Förhoppningsvis är veven i acceltabelt skick (går att slipa om och sätta ÖD ramlager om det skulle behövas). Sen får du köpa till de delar som saknas.
Yes, byt rubbet inuti. Med all den metallen som farit runt kan du inte lita på någonting.
Och med tanke på föregående motorbyggarens kunskaper så måste du förutsätta att allt är fel i motorn och kontrollera att det är rätt (eller köpa nytt som du vet är rätt).
Visa användare
45
Permanent
530i Sedan -01
518i -70
Du är en riktig guldklimp! Tack för all hjälp.
Jag ska i första hand försöka komma åt ett M54 block, går inte det får jag söka efter M52tu.

Killen som hade ett till salu var tydligen en hel motor = dyrt och mycket mer än jag behöver. Så letar än.

Är i övrigt lite nyfiken på om jag kan hitta något artikelnummer på kolvar som sitter i nu. Märket var Mahle i alla fall. Men vore intressant att se vilken motor de egentligen hör till eller vad nu som har blivit fel.

Har inte kommit på någon catchy signatur än, återkommer.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kolvarna såg rätt ut (det lilla jag såg).

I mina kolvar stod det
94L59
Mahle
F091

94L59 är troligtvis ty pav batch- eller produktionsbeteckning.
Har sett kolvar med 84L59 beteckning också.

F091 är jag inte säker på om den beteckningen är unik.

Du, jag kom på en sak....

Var kolvarna vända rätt?

Dvs var pilen på kolvens krona pekandes mot framkanten av motorn för alla cylindrar?

Jag har för mig att kjolen är assymetrisk längst ned...

Asch, glöm det sista... Ser nu på dina bilder att det är assymetrisk kjol...
Dessutom så ser jag att det inte är där det gått emot...
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Du bör kunna identifiera vevaxeln med följande nummer (du bör således hitta 1403866 på din vevaxel)
M54B30 == 1403866
M54B25 == 1432274
M54B22 == 1437581
Sm
148
Smerto
530IA M -01 E39
VW Bubbla 1303s 1600cc -74
Lycka till med ditt projekt. Har själv en 530 Touring -01 Svart som är tänkt att jag skall renovera. Har dock en lång väg att gå då den behöver kärlek överallt förutom motor och växellåda...
Visa användare
45
Permanent
530i Sedan -01
518i -70
Kolven var vänd rätt enligt pilen åtminstone. Måste vara fel kolvar..
Eller kan kransen (som jag inte vet vad den heter) på vevaxel vara fel/för stor? Nu kanske jag låter nojjig men vill ju inte flytta över veven till en annan motor och så är de fel på den också.

Åker till garaget strax, måste hjälpa frugan i stallet först bara. River isär hela blocket idag, behöver jag inte flytta över nåt så gör det åtminstone ingen nytta i det gamla blocket!
Tar bilder på det jag tycker verkar intressant och uppdaterar senare.
Lite synd att bilder inte visas direkt i inlägget utan blir en länk!

Letar fortfarande efter bottendel, så nära Värmland som möjligt om någon råkar läsa detta! :-)

Visa användare
45
Permanent
530i Sedan -01
518i -70
Tack Smerto! Behöver alla lyckönskningar jag kan få just nu haha :-)
Ni
371
Nitrious
540iA Touring 2002 titansilver
X5 4.6is 2004
320d Xdrive Touring 2017

dessutom i motorcykelväg:
K1100LT
K1300S
RnineT Racer
Vilken magnifik tråd,
kul att TS väljer att lägga ner denna tid och energin på en E39. De 530 som fortfarande finns kvar förtjänas banne mig att räddas.

Jag har en 540 Touring i garaget som jag pillar lite med på lediga stunder, inte alls lika invasivt som det TS gör, men det finns inget fog för det heller.

Ang TS fläkt-fråga vill jag minnas att den "nya" fläkten regleras steglöst direkt från DME, du bör kunna provköra den med 12V
Visa användare
45
Permanent
530i Sedan -01
518i -70
Nu är jag på plats och alla kolvar är ur blocket.
Kan bli mycket text nu framöver då jag vill dokumentära allt jag tycker ser märkligt ut för mitt eget minne!

Alla kolvar gick ur fint förutom kolv 1. Den fastnade längst ut och fick bankas ut ganska ordentligt jämfört med de 5 andra som kunde tryckas ur för hand.

Den skadade kolven, alltså kolv 6, har tydligt en annan färg på vevstake. Alla andra är identiska.
Samtliga kolvar har maskinbearbetats på det ställe där den sjätte kolven är skadad. Vid mer noggrann undersökning av kolv 6 ser man även att den varit maskinbearbetad där den skadan uppstått.
Bild på kolv ett urhak:
Länk

Jämförelsebild mellan kolv 6 och kolv 1:
Länk
Länk

Siffror och tydligare färgjämförelse på kolv 6 och 1:
Länk
Länk

Kolvarnas höjd är identiska. 49.1mm.
Från kolvens topp ned till maskinbearbetningen är 43.25mm. Detta är även samma på kolv 6.
Kolvens höjd från toppen till kolvbulten är identisk.
Beteckningar:
Kolv 6: Mahle - F031 - 84L59
Kolv 1: Mahle - F031 - 84L59

Med detta utesluter jag fel kolv och inriktar mig på vevstaken. Den är ju även intressant på grund av färgskillnaden och kan därför konstatera att den är utbytt.

Angående vevstakens dimensioner så stämmer dom överens med övriga stakar.
När jag mätte vevstakslagrets tjocklek märkte jag att tjockleken liknar djupet på skadan på kolven. Tog bort båda lagerhalvorna och målade svart tusch över skadan stoppade in kolven tillbaka och tog hjälp av far att efterlikna kompression genom att trycka kolven nedåt medans jag drog runt motorn ett par varv. Tog ur allt och kunde se att utan lagerhalvorna tog det i ännu mer och färgen var bortskrapad.
Detta säger mig att dom har haft ett ordentligt lagerras på den vevstaken. Byt stake men behållit kolven. Kan vara så att hela vevaxeln också är utbytt då den borde tagit stryk också. De lika slitna vevstakslagren på de andra vevstakarna talar för detta.
Varför det gått hål i fodret är svårt att säga. Kanske har det blivit varmt eller så har kolven övertid slitit där eftersom viktningen av kolven lär vara fel med materialet som blivit avverkat?
Vad vet jag, bara spekulationer. Någon har gjort en sniken billig lagning av ett omfattande problem. Höll ett tag men till slut gick det.

Vevaxeln var en BMW original med 1403866 som beteckning.

Kom gärna med egna teorier, jag är som sagt nybörjar vad gäller det här! :-)
Visa användare
45
Permanent
530i Sedan -01
518i -70
Hej Nitrious och välkommen hit!

Jag ska undersöka fläkten senare, den tappade prioritet lite grann när motorn blev mer jobb än väntat. hehe.

Provkörde den med Tjock blå på plus, Tjock brun på minus och smal svart på plus och det hände ingenting, ska jag va helt ärlig så provade jag nog alla kablar på alla ställen utan större resultat hehe.
Minns att jag krånglade med detta för något år sedan på en identisk bil och fick aldrig till att kunna provköra fläkten på grund av just den där steglösa drivningen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det stämmer, det ska vara bortfräst på undersidan i ena hörnet av kolven (det var det jag menade med osymmetrisk kjol).

Du ser att ena hörnet av kjolkanten är bortfräst och man har även planat till området där kolvbulten sitter fast.

Det är helt normalt - så ser M54B30 kolvar ut.

Siffrorna på vevstakarna är endast ett löpande nummer som stämplas in vid tillverkning (så man kan matcha ihop rätt vevstake med rätt överfall). Det säger ingenting om vilken vevstake det faktiskt är.

Kolvarna verkar rätt. Även den skadade verkar ju ha korrekt utfräsning gjord (vid tillverkning), precis som du säger. Problemet var ju att det där tandhjulet slog i kolven (jisses den gnagde nästan in till kolvbulten ju).

Är det fel vevstakar (fast 135 mm som M54B30 ska ha är det kortaste bland M5x-motorer så svårt att hitta en kortare)? Men börja med att kolla cc-måttet på vevstakarna.

Annars är jag lite förbryllad hur denna skada kan ha uppstått. Det är trots allt en hel del material som gnagts bort.

Kan ramlagret med thrust bearing ytan slitits helt sönder och samman och orsakat väldigt stora röra i sidled för vevaxeln och på så sätt kommit närmare kolven än den borde? Stämmer inte heller, skulle isåfall krävas en på minst 20 mm och det går inte...

Nä, då kanske det är så att kolven varit med om något katastrofalt vevlagerhaveri i något tidigare liv där hela vevlagret försvunnit och kanske även lite mer material slipats bort och kolven då hamnat så långt ned att den gått emot tandkransen på vevaxel... Kan heller inte komma på något annat just nu...
Visa användare
45
Permanent
530i Sedan -01
518i -70
Den teorin stämmer mest överens med vad jag hittat än så länge.
Önskas fler bilder på något specifikt så säg till så knäpper jag några kort!
Visa användare
45
Permanent
530i Sedan -01
518i -70
Nu är blocket rensat på det mesta.
Länk
Länk
Länk

Återstår bara att hitta ett block. Det går trögt än så länge så alla tips mottages med stor glädje.
Bilskrotarna verkar bara ha kompletta motorer, i alla fall enligt bildelsbasen men där finns inte ens någon kategori för bara motorblock så kan vara därför. Ska dock höra med de närmaste på måndag när de öppnar om det finns något som står kvar någonstans.
Borde ju inte vara så svårt att hitta med tanke på att motorn förekommer i 8st olika bilmodeller från 2001-2005. Ännu mer än så om man räknar in M52tu motorn i beräkningarna.

Om någon erbjuder mig sin M52tu, kan jag på något vis bekräfta att det är en M52tu och inte en vanlig M52? Vattenkanalerna ska ju skilja avsevärt tydligen men jag har aldrig sett varken av dom isär tagna.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det absolut säkraste är att gå på det gjutnummer som finns ingjutet i blocket (på insugssidan).

Var lite försiktig med att plocka info från trådar - på den nordamerikanska marknaden fick M52 ett gjutjärnsblock medans här i Europa så hade både M52 och M52TU ett aluminiumblock (M52 hade som nämnts innan liners av Nikasal medans M52TU hade liners av gjutjärn).
Visa användare
45
Permanent
530i Sedan -01
518i -70
Juste, de såg jag ett på mitt block nu när jag rev isär det! Tack återigen.
ma
314
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Permanent: Har du facebook? Gå in på M54 maffian och leta/annonsera... Såg att det fanns lite olika delar där. Bl.a. en som hade en med vevlagerras.

/Kent
Visa användare
45
Permanent
530i Sedan -01
518i -70
Tack för tipset Kent, ansökte om medlemskap där nu!

Visa användare
45
Permanent
530i Sedan -01
518i -70
Hej igen!

Nu är humöret betydligt mycket bättre.
Har letat som en galning efter ett motorblock nu i 2 dagar och äntligen gav det lite utdelning för jag fick tag i 2 stycken.
En lös motor och en hel bil. Båda två är av modellen M54B25, känns bättre att stoppa i en M54 än en M52tu även fast det skulle fungera.

För att konvertera om till 3 liter så behöver jag flytta vevaxeln men kan jag lämna 2.5 literns kolvar och stakar i?

Vevstakarna hade väl samma artikelnummer men kolvarna verkar ha olika. Är detta på grund av att urfräsningen för ventilerna i kolvens krona är annorlunda? B30 toppens kammar öppnar väl ventilerna mer än B25 gör?
Hittar dåligt med info angående kolvarna, har ju tyvärr bara 5 st B30 kolvar men kanske borde köra på det säkra kortet och köpa en till kolv och använda dom.
Vore ju ypperligt om B25 kolvarna gick att använda dock.

B30 kolv Länk
B25 kolv Länk

EDIT: De verkar vara för olika för att funka.
Olika höjd på kolvarna och urfräsningen för ventilerna skiljer sig.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.