AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
1.332

Hackar när man backar vid kallstart

Bm
12
Bmwbeastm4
Bmw m4 2017
Har en bmw m4 och det blivit så vid sista tiden att när bilen är kallstartad o jag ska backa så hackar den några ggr o måste stanna o vänta några sekundrr sen kan ja fortsätta backa. Låter jag bilen stå cirka 30-50 sekunder innan jag backar så hackar den inte.
Vad kan det beror på?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Vad har du för växellåda? Är det dubbelkoppling? Händer det bara när bilen är kall, dvs nu när det blivit kallare ute? Hur betedde sig bilen förra vintern? Och när du säger hackar, menar du att den rycker, eller beter sig motorn underligt?

Många dubbelkopplinglådor kan vara lite knyckiga när man backar och särskilt när de är kalla. De har en funktionalitet som dels bestämmer den s.k. kontaktpunkten och tillhörande momentkurva. Dessa adapteras regelbundet men vid kall låda så är ofta adaptionen rätt långt från verkligheten och då blir det ryckigt. Kopplingslamellerna ändrar sin egenskaper snabbt och även när kopplingen inte är i ingrepp. Så det jag vill ha sagt är att lite knyck vid backning inte behöver betyda något konstigt, utan det är en egenskap för konceptet. Men är det så att den betedde sig annorlunda förra vintern så kan ju något vara på väg att ske. Andra ägare får gärna lägga in sina upplevelser.
Bm
12
Bmwbeastm4
Bmw m4 2017
Motorn beter sig normalt... det är en dct automat låda... kör inte bilen under vintern detta började hända på sen sommarn och de händer endast när bilen stått några timmar o motorn är kall... dvs inte pga vädret ute att de kallt.
Ifall jag börjar backa direkt efter jag startat bilen så rycker den men låter jag den stå en halv minut med motorn igång innan jag backar så rycker den inte.
Är det ngt man ska göra eller byta och isf vad blir de för kostnader ifall ngn vet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.