AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
730

Intravenös motortvätt

Ol
143
Ola Gustafsson
BMW 330i E93.
Tänkte göra en sådan när jag ska lämna in den för oljebyte till våren.
Bla för att tidigare ägare bytte till en tjockare olja än vad som är rekommenderat i min bil...

Någon som gjort samma på en 330i och märkt av någon skillnad på bensinförbrukning m.m?
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Lite gammalt, men ändå: autopower redaktionen gjorde en test en gång, ligger i reportagearkivet och heter Bilstein Engine Flush

Matthias

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om bilen är servad som den ska och man har använt bra olja, tror jag personligen att det är att kasta pengarna i sjön.

Har du en motor där servicen är eftersatt och/eller man använt dålig olja, kan det kanske vara på sin plats.

Men enbart lite tjockare olja ser jag inte som ett problem - den sköljs bort när du byter olja nästa gång.

Är man osäker på hur smutsig motorn är, kan man göra ett "kort oljebyte" - dvs. byta olja och filter efter kanske 200-300 mil och sedan byta efter normala intervall. Då får du ut merparten av smutsen från motorn.

Jag gjorde en "engine flush" på en Mercedes jag köpte för många år sedan och där kanske det var bra att jag gjorde det, då det visade sig att oljefiltret var felaktigt monterat och troligen var flödet genom det inte som det skulle...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ol
143
Ola Gustafsson
BMW 330i E93.
Nej men misskött med servicar ska den inte vara, tror jag hoppar över motortvätten då.

Men är det 5w30 eller 5w40 jag ska ha Johan?
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Eller 0W30 eller 0W40...
Ska vara LL-04.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ola, du ska ha en olja som är BMW LL04-klassad, även LL01 går bra i ditt fall då det inte är en dieselmotor.

I de klassningarna finns det oljor i viskositet 0W30, 5W30, 0W40 och 5W40, men det är LL01/04 som är det avgörande.

Det finns en uppsjö av oljor med LL01 och LL04-klassning, vilken som är "bäst" är en akademisk fråga som har dryftats många gånger både i detta och andra forum... ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har gjort en engine flush en gång på en M54 bil som stått still i 6 månader. Den gick inte illa innan och gjorde det förstås inte efteråt heller. Eftersom jag ändå skulle göra service så minns jag det som att själva spolningen inte kostade många kronor extra jämfört med att bara göra ett vanligt oljebyte. Oljan "ingår " ju i flushen. Sov lite bättre om natten av det i alla fall även om det, sannolikt, inte hade nån praktisk betydelse. Bilstein är dock ett seriöst företag så jag tror inte det är komplett bluff.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.