AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.575

Hur gör ni yngre med försäkring?

Go kväll,
Sitter och kikar på lite bilar. Saken är den att jag kommer börja på nytt jobb under våren, och kommer därmed få lite längre att åka. Från 2 till 12 mil enkel väg, och därmed kikar jag runt efter någon lite snålare bil. Jag kör nu en Volvo 960, genomtrevlig glidarbil med 3-literssexa på drygt 200 hästar, men drar även strax under litern på landsvägen. Tänker behålla denna men letar då pendlarbil.

Har riktat in mig på E46/tidig E90 320D då de är snåla, lär vara bekväma, relativt problemfria, möjliga att serva själv (kanske inte E90n?) och dessutom inte kostar speciellt mycket. Ska helst inte vara över 50.000 då jag renoverar hus och har mycket utgifter. Alltid frid och fröjd tills man börjar kolla försäkringspriser. IF där jag har alla hus- och hemförsäkringar och därmed även en viss rabatt ska ha drygt 1600 kr i månaden för helförsäkring och alla andra bolag är dyrare. Då spelar det liksom ingen roll om Volvon drar det dubbla då den kostar typ 400 i försäkring.

Hur ni andra yngre som kör BMW? Jag förstår att det är ett "högriskmärke" med dyra premier. Bara köra trafikförsäkring, hoppas på det bästa och sätta undan lite extra pengar varje månad? Eller något bolag ni vet är billigare?
Ja, ett alternativ är såklart att köpa en Golf/Kia/Toyota eller annat totalt ointressant bil, men jag är inte helt säker på att jag vill spendera drygt 2 timmar om dagen i en sådan.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du måste kolla runt lite, så dyr ska en 320d inte vara ens om man är ung. Min första 530i kostade typ 10k per år och då var det ändå i Stockholm.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det blir oftast billigare att ringa bolaget direkt än att gå in på deras hemsida eller gå via något ombud(?) som insplanet som får provision på den försäkring de säljer.
Sen är det inte billigt att försäkra en BMW och då främst för skademässiga skäl. De drar till sig en annan typ av förare än kanske de (vi?) är? I körprofil.
Mvh
Asken
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag tror inte att premien är särskilt konstig, att en 320d kostar 20 000 om året för en 24-åring tycker jag inte är det minsta konstigt.

Naturligtvis ska du ringa runt till lite olika bolag och jämföra, men billigt lär det inte bli i vilket fall som helst.

Löwet: Det var några år sedan du och jag var "unga"... :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Förvisso är det så. Dock var den 530in betydligt dyrare än en 320d är idag så det borde ha viss betydelse. En tidig 320d tänker jag också att man bara trafikförsäkrar. Inte direkt en stöldbegärlig bil. Bor man i "fel" område kan det dock vara skönt exempelvis med brandförsäkringen i delkaskot.
Tack för svar. Jag har kollat runt med alla större försäkringsbolag och billigaste jag fick var ca 950 kr i månaden. I så fall känns det mer värt att bara ha trafikförsäkring. I värsta fall totalkvaddar man en bil för 40-50.000 och det kan jag leva med.

Jag bor mer eller mindre i skogen några kilometer utanför en liten by i mellansverige och bilen står i mitt egna, låsta garage, så brandrisken känns inte enorm. Det brann en bil i kommunen 2007 och det var typ årets stora händelse. 😅
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
med sådana förutsättningar borde du trafikförsäkra
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Halvförsäkring tycker jag är en "bra kompromiss", brukar väl inte kosta så fruktansvärt mycket mera än trafik...eller?

Halvförsäkring är ju bra när det ingår glas.

Stenskott vindruta är aldrig kul att pröjsa hela bytet själv.
På t.ex. BMW brukar det bli dyrt.

Mvh Janne.
Ta halvförsäkring, glas är dyrt att byta...bytte vindruta på en 2010 e91 omkring 2013/14, kostade över 10 000kr.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Inte riktigt svar på frågan, men.

Du skall alltså köra 24 mil om dagen? Det är med andra ord ca. tre timmar per dag och närmare 6000 mil per år.
Det skulle jag säga ställer ganska höga krav på driftsäkerhet och komfort. Du vill väl både ta dig till och från jobbet utan problem samt vara någorlunda i slag när du sätter igång och renoverar vid 19 (?) på kvällen? Hur många timmar har ditt dygn? ;-)

MVH Christofer
Förstår att det låter extremt. Nja, det blir ganska precis 25 mil de dagar då jag åker, men jag kommer inte åka alls varje dag. Jag har skiftgång och jobbar därmed färre dagar än om jag endast jobbat dagtid. Det blir dessutom en hel del "vändskift" när man jobbar eftermiddag - förmiddag och då sover jag kvar. Det lutar även åt att det blir en del veckopendling till ännu längre bort.

Bakgrunden är att verksamheten till hösten läggs ner på den lokala avdelningen, och jag kommer då börja som inhoppare lite här och var i landet. Till att börja med på närmsta andra ort (som då ligger ganska precis 125 km bort), men jag har hört talas om möjligheter både nere i Värmland och på Västkusten längre fram. Har hållit på så här en hel del även tidigare, dock med mestadels ca 10 mil enkel väg. Min trogna Volvo har rullat drygt 3000 mil om året och det har ju känts en del i plånboken då snittförbrukningen legat på 0.93 landsväg.

Jag jobbar på järnvägen om någon undrar över dessa udda förhållanden.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.