AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.941

Placering adblue tank F11 530xd -16

La
13
Landmer
518i -96
Jag har fått en felkod på värmaren till adblue. Som jag förstått det sitter den på slangen som går fram till avgassystemet i änden vid tanken.

Vart sitter adblue tanken? Har bara pallbockar i ett kallt garage så slipper gärna lossa på all skyddsplast för att leta :) Är det framför eller bakom bakaxeln? Ser en tvådelad tank framför bakaxeln men det borde vara dieseltanken med tanke på storleken tycker jag.

Vet någon om det går att byta bara värmaren eller måste man byta komplett slang mellan adblue tank och avgassystem?

Mvh Eddie Landmér
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Kollat RealOEM?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
La
13
Landmer
518i -96
Ja, men jag fick inte fram någon bild där man ser mer än bara tanken och dess kablage/slangar tyvärr.

Letade i verkligheten istället, den sitter bakom bakaxeln på passagerarsidan direkt ovanför täckplasten.

Mvh Eddie Landmér
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Det är slangen i sig som är uppvärmd och får kortslutning.

Ny slang på BMW kan kosta 14-16 tusen då slangen går uppepå tank, avgas och drivlina och allt måste ned vid byte.

Många köper istället bara slangen för 2000 och drar den nya under bilen bara då den ändå skyddas av all paneler under bilen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Lämnar man den gamla kvar då eller? Annars måste det ju ner i alla fall så att säga.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Gamla slangen får vara kvar. Man bara lossar den i vardera ändan och elanslutning.
La
13
Landmer
518i -96
Tack BMW_MAN! Låg under bilen och funderade varför dom dragit den så krångligt, men kom aldrig på tanken att man kunde dra den enklare i efterhand :)
Är ju gott om skyddsplast undertill som du säger!

Här i Växjö ville dom ha drygt 13k, så det är inte aktuellt... Men det spar ju tid att slippa ner med kardan osv!

Mvh Eddie Landmér
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Hej. Hur kommer det sig att detta går sönder? Går det att förhindra? Men som sagt ett bra tips att dra slangen mer ytligt men ändå bra skydd via plasten.

de
2
denedv1992
530d f11 -16
Hej!
jag har fått exakt samma problem som dig med exakt samma bil för bara några dagar sedan!
Hur har du löst problemet om du gjort det? och isf vart fick du tag i slangen som går från tank fram till dysan som sprutar in adblue?

Mvh
Dennis
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
AdBlue fryser vid -11, därför är systemet inkl slangen eluppvärmd så det fungerar även vid kyla.

När bilen är parkerad finns ju ingen värme så vätskan fryser om det är riktigt kallt. Har man otur så frestar det ju på när det fryser och det kan bli sprickar i slangen så Adblue läcker ut till el-slingan och man får felkod.

Vet inte om fler än BMW säljer slangen, Tror de ta ca 2000 för ny slang.
Hur långt har den gått?
man har väl 5år / 8000mil på avgasrening.
Stefan
La
13
Landmer
518i -96
Slangen kostade 2788kr hos BMW i växjö.

Min har tyvärr gått alldeles för långt, 22k mil.

Mvh Eddie Landmér
Vu
6
Vulle990
520d - 2014
Böt du slangen själv? Var det krångligt och försvann felkoden av sig själv när. Du bytt slang
La
13
Landmer
518i -96
Jag hann bara köpa slangen så försvann felkoden..
Det är nog glapp någonstans i min slang.

Så just nu ligger den nya slangen på hyllan i väntan på att felkoden kommer tillbaka. Eller att övriga punkter på att-göra listan blir avklarade 😊
de
2
denedv1992
530d f11 -16
Jag har bytt min slang själv. Tog ungefär 2,5 timme att byta och var väldigt enkelt att göra. Drog den exakt där den skall vara förutom vid bränsletanken, där drog jag runt slangen mot avgasröret. Startade upp bilen efter bytet, efter någon minut på tomgångskörning så var felkoden borta
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.