AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
467

M3 -95 Kompressor eller turbo?

gl
9
gladhen
BMW M3 -95
Tja, ska nog trimma min m3'a 95'a... Antingen Kompressor eller turbo... vilket av de två?
Du får nog lite mer kraft med en turbo men kvalitetsmässigt är nog kompressorn bättre! Sen är det ju skönt att ha mer kraft på de låga varven, inte bara på de höga...

/Manray/
gl
9
gladhen
BMW M3 -95
Ok, Vet du av nån tillverkare i Sverige (lr Europa) Hemsida?
gl
9
gladhen
BMW M3 -95
Effektökning i hk?

BMW POWER, The real power!
gl
9
gladhen
BMW M3 -95
En till sak... Behöver jag byta drivlina, koppling och dylikt åxå eller klarar originaldelarna av d?

Länk

/Micke
Köper du en kompressor från ESS (dyrare än dina planer) så behövder du inte modda varken koppling eller drivlina! De är byggda för att passa på original BMW! Iofs såg jag att ökningen var på bara 31 hk vilket jag inte skulle ge 50 lax för men vridet kanske blir mycket högre?

/Manray/
Oj sorry, det där med planerna var från en annan tråd! =)

/Manray/
gl
9
gladhen
BMW M3 -95
Ok, tack... kollade in länken... skulle ge totalt 357 hk, har bara 291 just nu så... det är ju en ökning, vet du av nån ytterliggare tillverkare?

testa dessa!
Länk
Länk

mvh larsson
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hej hallå............

Är du intresserad av seriös effektökning på ett eller annat sätt så kan jag eventuellt vara dig behjälplig...

//Jesper
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hej igen...

Glömde..... jag ska till att bygga en egen M3 3.0 nu samt även en kompis till mig... (turbomotor alltså)Bara bra om det blir fler som är med och köper kolvar osv...

//Jesper
Det är väl lite en fråga om Sport eller Komfort..... Turbo eller Kompressor.
En kompressor ger ju mera på riktigt låga varv, man får ett bättre "bottendrag".
Turbo skule jag säga är bättre om man mer är ute efter en SNABB racer, lättare att driva/bättre verkningsgrad!
Sen så håller en modern vattenkyl turbo MYCKET länge om den är lämplig för effekten och om man inte missköter den!
Sen kan det ju vara lite enklare att i efterhand konvertera till kompressor.
M.V.H.
B.Lee
Ess-tuning har en k.sats till 3.0,priset ligger på 44 160kr,effekten på 357 hk,vilket är nog den sämsta effekten dom har uppgett för div Bmw.En 540I/e34 får du ut 410hk för 41 000 cirka,en 328i cirka 291hk för strax under 40 papp osv...
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Varför inte satsa på två turbosar? En ger inte effekt förrän vid högre varv, skruvkompressor ger genom hela registret, men så har du mekanisk belastning på din motor som slits då snabbare än om du använder två småturbosar som då kan ge dig effekt vid låga varv som kompressor ungefär.

___M POWER___
B.Lee
Har för mig att en 95:a m5 ligger cirka 50-60 tusen högre i pris,menar att för samma summa kan det bli riktigt skoj,men visst,en biturbo-variant e ju inte helt fel,vet du någon som konverterar sånt här?E sugen själv på en 540 eller en M5/95:a.Hmm,lite trim e ju inte helt fel,har för tillfället en slö E39-528 med chip o filter,hjälpte inte så mycket,men-men,den ska säljas!!!Ha det...
Za
265
Zander
740iA -96
730i -94
BMW 100RS -78
Ingen så på rak arm, mer än killen som hjälper mig att färdigställa min bil, konvertering av hela bilen plus motor, jävligt ombyggd till sommaren med andra ord. Annars blir det för dyrt att lämna in den till ngn verkstad.

___M Power___
bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
B.Lee:

Gäller inte det USA modellen?

Finns som tidigare nämnts INGA kompressorsatser hos ESS som passar på M3 3.0 Euro.

/Edvard
BMW CS # 4503
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Korrekt bumper.
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.