|
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Yoo. Jag är toktorsk när det gäller ljud och elektronik. Däremot kan jag felsöka men för att inte börja i fel ände så undrar jag om ngn har tips. Dottern har i sin nyköpta bil en eftermarknadsstereo med en 12 tums bas och slutsteg i bagageutrymmet. Igår när hon skulle kräma på lite mer så dog basen men stereon funkar. Kommer ljud ur alla 4 högtalare. En sak jag reagerade över är att de som har satt in basen har skruvat fast slutsteget i basen? Att utsätta elektronik för vibrationer kräver nästan militärstandard vilket inte slutsteget är. Slutsteget är en DLS CA21 och basen en JBL 1000W. Jag har bytt säkringarna på slutsteget men ingen skillnad. Steget får ström då den gröna lampan lyser och 2 st lila indikatorlampor. Så! Hur kan jag testat att själva basen funkar på ett enkelt sätt. Det kommer 3 sladdar från kupen. Kan man direktkoplla någon/några av dem direkt till basen och använda stereons slutsteg på låg ljudnivå bara för att se att basen funkar? Jag tror personligen att det är slutsteget bak som har lagt av pga av för mycket vibrationer under för lång tid. Hur kan man testa slutsteget? Kan man ta en "vanlig" högtalare och koppla in bara för att se att man får "ljud" från slutsteget? Hjälp emottages tacksamt. "Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV" BMW CS #05XXX |
| Ta ett vanligt AA-batteri först och testa basen (plus/minus spelar ingen roll). Därefter är nästa steg att testa slutsteget t.ex. med en annan tålig högtalare eller en multimeter med TrueRMS. | |
| Om basen är frisk kan du koppla in den på slutstegets två kanaler en i taget för att se om någon av kanalerna lever. För den är väl bryggkopplad över båda nu? | |
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Tack Kane. Menar du att jag ett AA batteri och sedan kopplar de 2 kablarna som går ut från basen till batteriet? Vad kommer hända då? Kommer en ton ljuda eller kommer det att spraka eller? Kom ihåg att jag är "toktorsk" på det här :) Gällande bryggkopplad :). Jag får nog ta ett foto och lägga upp :) "Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV" BMW CS #05XXX |
|
Japp, de 2 kablarna tar du till varsin pol på batteriet. Baselementet kommer bara åka in eller ut, du hör det som ett "plopp". Då vet du att det lever! Bryggkoppling är att de 2 kablarna är kopplade till minus på ena kanalen och plus på den andra. |
|
|
"Steget får ström då den gröna lampan lyser och 2 st lila indikatorlampor. Det kommer 3 sladdar från kupen." Så den startar när stereon sätts på? Får styrsignal? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Börja med att kolla strömmatning och jord. Viktigt att jordkabel är korrekt ansluten med bra kontakt. Går den direkt till batteriet som sitter i bak eller sitter jordkabeln någon annanstans? Se över plusmatning och tillhörande säkring så den är hel och allt har bra kontakt. Om lådan är stum och välbyggd så ska det inte bli några direkta vibrationer som skadar slutsteget men om den är ihopsatt av 12mm spånskiva så kanske det inte är så bra för slutsteget. Detta är dock en relativt vanlig montering även om det såklart är lämpligare att montera slutsteget någon annanstans än på själva baslådan. Jämför med en hemmasub eller en baslåda med inbyggt slutsteg, de håller ju. För att utesluta problem med huvudenheten kan du koppla in en kabel med 3,5mm plugg till två rca-kontakter från din telefon exempelvis direkt mot slutsteget och se om du får ljud då. För att utesluta problem med att själva baselementet har brunnit så kan du testa att koppla in en annan valfri lös högtalare mot slutsteget, koppla då först ur kabeln till baslådan. Dock bör slutsteget gå i protectläge om baselemeten har brunnit men inte alltid det sker beroende på vad som hänt med baselementet. Inspektera även själva baselemeten. Det kan vara en sk "tinsel-lead" som gått av pga stort konutslag. Det är den tunna kabeln på baselementen mellan själva anslutningsterminalen och talspolen. |
|
Update. Nu funkar det. Jag mätte på korsen och tvären och allt såg bra ut. Basen slog med batteritestet. 12 V där det skulle och signal kom från stereon. Kom sedan till de 2 kanalerna. Kopplade in en annan högtalare just to be sure. Kanal 1 - tyst. Kanal 2 - ljud. Kopplade in basen på den kanalen och den funkade. Det verkar då som om kanal 1 har gett upp. Får se hur länge kanal 2 fungerar. Tackar så mycket för alla tips och att jag har fått lite nya kunskaper :) "Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV" BMW CS #05XXX |
| Högst troligt har inte kanalen gett upp i slutsteget utan antingen problem med lågnivåkabeln (signalkabeln) fram till slutsteget eller med huvudenheten. Inställningen i huvudenheten för subutången bör vara "mono" så man får samma signal in på båda kanalerna i slutsteget. | |
| Hur ställer man in mono på subutgången på en e90? | |
Vet inte om jag har monoinställning. Så här ser inkopplingen ut: Länk Och det här är det jag kan "justera": Länk "Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV" BMW CS #05XXX |
| Vad är det för huvudenhet? | |
En SONY Sony Dsx A40Ui "Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV" BMW CS #05XXX |
|
Ja, det var ju ingen stereo med några större inställningsmöjligheter tyvärr. Om du vill ha ut max effekt på steget får du koppla in båda kanalerna med en sådan här, Länk. Då kan du köra basen bryggkopplad (minus på B-kanalen och plus på A-kanalen) om den är på 4 Ohm eller mer. Ställ in högpassfiltret på 30 Hz och lågpassfiltret på ca 60-70 Hz och 12dB. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.