AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.745

BMW 330e G21 - 2021. Avstånd mellan däck och skärm.

sb
67
sbozic
330e Touring M-sport -2021 - G21
Hej!

Hur upplever ni som har en BWM 330e M-sport och avståndet mellan däck och skärm. Jag vet att bilen inte får den sedvanliga M-sport sänkningen på 10mm, men kom igen. Jag har 19-tum runt om och jag kan utan problem sätta in hela handen på högkant så att säga. Utan att ha mätt så uppskattar jag det till närmare 10 cm. Hur ser det ut på era bilar?

Hej.

Upplever nog samma sak som du beskriver, e-bilarna man ser känns ”höga”. Sen spelar det ingen ju roll vilken storlek på fälgen man har då den totala diametern på hjulen är densamma oavsett tum. Däremot uppfattar de flesta det som mer luft mellan skärm och hjul ju större fälgen är.
Jag har själv ingen ”e” men har diskuterat skärmhöjder i andra trådar. Hade f11 innan och på dem var det standardhöjd även på M-sport om det var xDrive. På g31 verkar det vara m-sport höjd oavsett xDrive eller inte enligt vissa men du menar att en 330e med M-sport är högre än en tex 330i/d är?
Gick att hitta höjder etc på BMW New TIS innan men jag tror den siten är stängd tyvärr.
Hallå,
Jag köpte H&R fjädrar och sänkte min 330e (G20). Det blev rejält mycket snyggare :)
Rekommenderas om man går i dom tankarna.

sb
67
sbozic
Jag har inte koll på 330i/d tyvärr, men dem är åtminstone 10mm lägre vill jag påstå, och kanske lite till för på e modellen så finns det hur mycket luft som helst.

Är det en xDrive du har?
sb
67
sbozic
Nej, endast bakhjulsdrift.

Jag får in tre fingrar från bakskärm till bakdäck (ca 6 cm) med 17" vinterhjul. Tycker inte det ser så illa ut och hade nog inte velat ha lägre bil p.g.a. markfrigång.
Ok, Om där nu är skillnad bör det ju inte ha med xDrive’n att göra då iaf. För f11 finns där en 10 +/- tolerans på höjden, antar det är samma för alla modeller? Mellan Max och Min skiljer det ju då 20mm vilket gör en hel del, kanske din ligger på den övre skalan?
Mät från marken till skärmkanten så kan du ju få jämförbara värden med andra. Att mäta själva mellanrummet är ju svårare att få 100 rätt.
Jag har knappt 69 cm från marken till skärmens högsta punkt både fram och bak.
sb
67
sbozic
I morse upplevde jag inte att bilen var så hög, och vilket jag avfärdade som inbildning. Efter att jag läst de senaste inläggen här har jag gått ut med tumstock och mätt från asfalt till skärmkant och fått 69 cm, jag får heller inte in min hand på högkant längre så att säga.
Bilen verkar först "nu" satt sig efter däckskiftet, 70 mil senare? Känns ganska egendomligt. Jag vet att i söndags så körde jag lite mer aktivt och högre hastighet utan att för den skullen spräcka inkörnings rekommendationerna.

Märkligt, kanske något med adaptiv fjädring om du har det?

Manualen nämner vad jag läst förövrigt inget särskilt om inkörningen för hybrid. Går att köra 2000 km helt på el om man vill. Men man får själva tänka till lite där :)
Fi
95
Fiskk
BSM 330e touring M-sport
Har en 330e touring m-sport med 19”(just nu 17” vinterfälg dock). Upplever den också som hög. Inte alls som andra 3or i eller d. Upplever också att fram ser den högre ut än bak, eller utrymmet mellan däck och skärm.

Hade det inte varit leasing i företaget hade det högst troligt blivit en sänkning!

Tillägg: har ej adaptiv fjädring.
"Inkörning" är ett begrepp som inte varit aktuelt de sista 20 åren.
@Ska3: Inkörning har ett eget kapitel i min instruktionsbok (från november 2020 ;).
(Jo jag vet att det finns andra idéer...)
BMW21...vad or det för bil?

Vad är det som ska "köras in"?
Det är sådan precision i moderna motorer att det inte finns något som behöver slitas in.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Inkörningskapitlet i dagens bilar brukar låta "kör inte full gas första 100 milen" och sen är det bra. Det här med att motorerna ska "slita in sig" som det var förr existerar inte längre, då hade det inte gått att köra 3000 mil på första oljebytet...
sb
67
sbozic
I min instruktionsbok så står det att man inte ska varva mer än 4500 och sen fanns det en maxhastighet som jag nu inte kan komma på hur hög den var, men runt 140-160. Och det rekommenderades de första 200 milen, sen kan man öka gradvis står det. Sen är det upp till var och en om man vill följa dessa eller ej.

Men åter till mitt "problem". Jag har nu mätt vid flera tillfällen och måtten varierar en del. Så jag rullade in bilen på ett betonggolv och mätte då 69 bak och lite över 70 fram. Jag kan svära på att bilen höjs, och då extra mycket fram. Har haft 73 cm som högst fram. Min gissning är att det är någon form av säkerhetsfunktion. Jag har läst någonstans att bilen höjs vid risk för påkörning av fotgängare, typ.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.