AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.719

Läckage från ventilkåpspackningen IGEN 520D F11

Har för ca 1 månad sedan lämnat in och bytt ventilkåpspackningn på min 520D F11. Det droppade ner olja på partikelfiltret och luktade riktigt illa. Lämnade in bilen och man bytte packningen samt slang en till vevhusventilationen. I helgen började det lukta bränd olja igen. Och känner jag i bakkant under ventilkåpan så är det olja, det har runnit ner på vxl denna gången ser det ut som.
Frågan är vad man kan kräva av verkstaden som bytte packningen? Det kostade nästan 5000 och då var hälften arbetskostnad. Åker man på att byta ventilkåpan nu då? Någon som har funderingar?
Vad är rimligt att jag ska lägga nu samma pengar + ny ventilkåpa? eller ska verkstaden stå för det hela? OBS ej Bmw verkstad.
Låter som jobbet kanske inte blev gjort ordentligt, antingen att packningen inte hamnat rätt eller att de förstört ventilkåpan? I så fall får de ju fixa till det.
Sen nämner du vevhusventilationen. Jag vet inte hur det är på nyare f-modeller men på tex e39 brukar en igensatt eller frusen VhV trycka ut olja via ventilkåpspackningen. Kan ju vara så att den är igensatt och nu framkallar nytt läckage? I så fall är det ju inget fel på packning el kåpa. Har man tur behöver man inte heller byta packning.
Du får väl prata med dem, är de seriösa bör de ju ta det? Det är ju samma symptom som innan de försökte sig på att laga det, dvs läckande packning.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som en reklamation i normal ordning...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Verkstaden som bytte ventilkåpspackningen har kollat på bilen igen.
Det enda man kan göra nu är att byta Ventilkåpan med. Jag får stå för kåpan och de för jobbet. Vad jag också förstår så är det inte jättevanligt att man byter kåpan!? Är det någon här som tvingats byta kåpa? eller är det något annat man ska hålla koll på i detta läget.. Kan godset i toppen som är skadat eller något annat? Vill ju inte byta kåpan med och sen visar det sig att det var inte den.
Om jag förstår ditt första inlägg rätt bytte man alltså packning pga läckage och detta löste problemet varpå det nu börjat läcka igen en månad senare? Personligen har jag svårt att tro att packningen först ger med sig och börjar läcka och några veckor senare spricker kåpan utan att det hänger ihop med ingreppet för byte av packning. Att de dessutom tar på sig att byta kåpan gratis kan kanske tolkas som att de vet om att de inte utförde jobbet korrekt första gången, dvs de borde stå för kåpan med?

OM det nu är så att kåpan spruckit på ”egen hand” kan man ju undra varför de bjuder på jobbet? Men de är kanske bara schyssta?

Du har inte heller fått svar på varför det börjat läcka? Om det först får packningen att läcka och sen kåpan att spricka bör det ju bero på nåt? Det händer ju sällan av sig självt om det inte beror på ålder etc, men den kan väl inte vara så gammal då det är en f11?
NGV11. Bilen är en -11 25000mil på mätaren. När jag lämnade in bilen sa de. vi byter packningen, men det kan vara så att om ventilkåpan är "trasig" eller har typ "slagit" sig så måste den med bytas. När de sedan hade lossat allt ringde de och sa att kåpan såg ok ut, och jag fick ett pris sen bytte de packningen. Efter det har de provkört, antar att de kör en mil eller två kanske (gissar). sen sa de att nu läcker det inte. efter kanske 3 vekor nu så började det lukta bränd olja igen, och då lossade jag kåpan över luftfiltret och kände bak på ventilkåpan (mot torpedväggen) och där var nu lite olja igen. och här står jag nu. men visst de kan ju klantat sig när de lossade eller drog den.... men man hoppas de är ärliga och hade sagt det.
Och det är just som du nämner i slutet.. kan det vara något som gör att det börjar läcka, bygger det något tryck? isf vad? sen funerar jag på om man kan provtrycka ventilkåpan, isf vet man ju vart exakt det läcker.Bytet kostar 4000 för det är vad kåpan kostar.... Holmgrens bil tar 11600 för arbete+kåpa. Så be nån annan firma byta känns avlägset.
Ok, det var ju en del mil klart. Känns väl som att de spelat med öppna kort från början då och verkar vara en seriös aktör så då blir ju ”erbjudandet” rimligt och schysst.
Gällande bakomvarande orsak kan jag inte hjälpa dig mer än det jag skrev kring VHV i tidigare inlägg men detta är ju taget från e39 problematik och således vet jag inte om samma problematik kan uppstå på nyare dieselspisar?
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Håller med Johan, de har säkert gjort fel och skyller på ventilkåpan.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Jag bytte precis en ventilkåpspackning. (en -02 18000mil). Packningen var som bakelit och fick pelas bort i småbitar med kniv och skruvmejsel. Plockar man inte bort allt kommer det att läcka. Det en möjlig orsak.
Annars tar det ca 1 timme att byta och delarna kostar 500-1000kr (ej kåpa då).
Detta gäller en 6 cyl bensinare. Om det är väldigt krångligt att komma åt de inre bultarna kan det ta längre tid. Men i tiden har jag räknat med att man måste skruva av delarna vid kupefiltret.
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Mycket viktigt att man drar åt med rätt moment.
För hårt och det kommer läcka och stor risk att kåpan skadas.
Gissar att trådskaparens verkstad gjorde bort sig där.

Westersund..

Enl Holmgrensbil så ver de inte inräknade i min offert... vilket jag antar betyder att de default byts.. inte ens på BMW Verkstad..
Så vem ska man lita på?

Vet du momentet med på dom? är de i aluminium så är det väl lägre moment antar jag....?
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Jag blandade ihop det med N52 som har en ventilkåpa i en blandning av magnesium/aluminium och därför har bultar i aluminium, dina bultar är i stål och behöver inte bytas. Men de har säkerligen gjort något fel om det börjat läcka igen.
Westersund.. ok. För jag såg att du tog väck inlägget igen.

Men hursomhelst.
Det kan ju vara så att de av någon anledning tagit sönder det. Men det konstiga är då att det gått sönder på samma ställe som läckaget började, alltså innan bytet av packningen. Känns lite långsökt, men men.
Det får nog trots allt bli att de byter den...Känns som enda lösningen nu. Skulle det sedan vara så att det är något annat som orsakar det.... då blir jag SKOGSTOKIG!!! Men jag ser ingen annan lösning. hade det läckt så att det inte rann ner på något som är varmt, så hade det fått vara. Men just lukten är inget vidare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.