|
|
|
|---|---|
|
Hej! I samband med service så gjorde jag en genomsökning av bilen med AutoCom och fick då felkoden "Elektrisk vattenpump, avbrott till jord. Permanent". Jag har inga problem med varken värme i bilen eller kylning av motorn. Jag kan då inte se att det går någon kabel till vattenpumpen heller. Någon som har någon aning om vad felkoden kan bero på? /Niklas | |
|
Välkommen! Såvitt jag kan läsa mig till, har bilens motor en remdriven kylvattenpump. Om felkoden är korrekt, och fortfarande gäller - det KAN ju vara en gammal och nu inaktuell kod - avser den sannolikt den elektriska cirkulationspump som hör till kupévärmen. Den har som del-uppgift att säkra cirkulationen genom värmeelementet men framför allt måste den vara ok för att restvärmefunktionen skall fungera. Den pumpen går konstant och är i princip dödsdömd långt innan resten av bilen är det. En ganska kass finess, som kostar. En ny pump med dubbla värmeventiler (om det finns två värmezoner) runt 4-5000 kr. Att köpa begagnad avråder jag från. En sån är redan antagligen mer än halvdöd. Hellre avstå från restvärmen, vilket du antagligen hittills också gjort. :) /Lennart Edit: Pumpen är alltså nr 5 här: Länk |
|
|
Stämmer att den har remdriven vattenpump. Det var därför jag blev så fundersam över felkoden och fundera om jag missat nåt. Försöker jag ta bort felkoden så kommer den tillbaka direkt... Men då är det bara att köra vidare då? /Niklas |
|
|
Vissa felkodsläsare kan peka ut fel på komponenter som inte är monterade i bilen... Det är vanligast med billiga "universalläsare" för "alla" bilmärken. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
I den aktuella bilen skulle det kunna finnas en restvärme-funktion. Om det finns en knapp "Rest" vid klimatpanelen, finns det också en extra elpump vid värmeventilen under huven. Nr 5, som sagt. Niklas: kolla om den finns, åtminstone. Bra att känna till sin bil, tycker jag. Även om den finns, men inte fungerar, kan du lugnt köra vidare. /Lennart |
|
|
Johan: det är en billigare felkodsläsare som jag använder... Lennart: Ok ska kolla upp det. Tack för hjälpen! Mvh /Niklas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.