|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har under några månader nu försökt hitta en fx 525 att köpa. Men många av dem när man kollar på historik har tyvärr antingen ett glapp eller en service som överskrider 500 mil + Menar då alltså intervallen är 3000 men att ägaren till bilen 1-2 gånger överskridit det. Och jag pratade med min lokala bmw om detta och han sa att dem flesta som överskrider 3000 mil servicen (Olja) 1-2 gånger kommer senare in till bwm med rasad kamkedja och att det är väldigt farligt att inte serva i tid oavsett om det bara är några få hundra mil som man överskrider. Bmw sat att jag ska avstå alla sådana bilar Överdriver bmw? ska jag köpa en oavsett och Hoppas det inte är så farligt eller ska jag kämpa för att hitta en som är servad precis som den ska God fortsättning och tack på förhand | |
|
Skulle tro att serviceteknikern överdriver en del. De finns med allra största sannolikhet marginaler avseende de av bmw satta serviceintervallerna. Dessutom beror ett nödvändigt oljebyte på hur en bil körs. Är det korta körsträckor typ 1 mil till jobbet och en mil hem på eftermiddagen, så behöver oljan bytas mer nära 3000 mil, än om bilen vanligtvis körs längre sträckor, säg 4 mil till jobbet på morgonen och 4 mil hem. Oljan blir då varm och slitaget på motor och mekanik mindre. När jag hade en bmw med serviceintervaller som bestämdes av bilens körsätt kunde oljebyte indikeras vid ca 1100 mil och en annan gång vid runt ca 1500 mil. |
|
|
Serviceindikeringen i I-drive blir gul vid 10% överskriden körsträcka/tid. Vet inte när den blir röd... Så upp till 300 mil över sträckan är indikeringen fortfarande grön. MEN jag har kontaktat BMW centralt i Sverige om detta innan vi köpte vår bil och de svarade att en bil med gul eller röd indikering i I-drive kan bli problem med om man vill ha ett garanti- eller good-will-ärende som kan kopplas till överskriden serviceintervall. Så grundrådet är nog att undvika de bilarna om man inte får väldigt bra rabatt på dem. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Delvis trådkapning...men kanske tillför lite ändå, om det då står att service skall göras tex "03/2021" i digitala serviceboken...betyder det FORE mars eller FÖRE april? | |
|
Det anges i vilken månad som senaste servicen gjordes - dvs. 1/3 ger samma indikering som 30/3...men sedan har du 10% till innan det blir orange (förutsatt att det är datumet som den faller på). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tidsintervaller anger den sista månaden som servicen skall göras, så står det 03/2021 så skall det göras senast under mars. | |
| Jag skulle också hålla mig borta från bilar med överdragen service på flera hundra mil. Dels så (bör) detfinnas bilar som är korrekt servade, dels så är 3k mil väälidgt lång servicesträcka i sig... | |
| Tack Johan B och jsn för snabba och informativa svar! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.