|
|
|
|---|---|
|
Fick nedslag på brusten fjäder bak, iofs upptäcktes detta redan vid besiktningen sommaren 2019 men besiktningspersonen satte detta som ”bra att veta” - han såg det som oproblematiskt eftersom det var ett fjädervarv längst ner som var av och att fjäderfästet håller kvar fjädern. Men detta år - igår - så bedömdes detta som en 2:a. Så jag måste byta fjädrar, och vill passa på att byta dämpare eftersom de förmodligen gjort sitt efter uppåt 24 års tjänstgöring. Fram byttes för ca 5 år sedan fjädrar och dämpare, valde Sachs av typ OEM till dämparna. Velar litet mellan Bilstein B4 (”OEM”) tvårörs, eller enrörs B6 performance. Standardchassi. Priset är ungefär samma runt 1200-1300 per styck. Vad bör jag välja för att få bra chassibalans mot Sachs standarddämpare i fram? Kan ju köpa Sachs till bak också men jag är osäker. Älskar väghållning och chassiavstämning på denna gamla kärra, helt makalöst och suger upp alla ojämnheter i vägen som ingenting ändå bergfast. Det är ju en jäkla operation att byta fjädrar och dämpare bak som jag förstår av Youtube-videos, är det något mer jag ska tänka på? Lurar på att byta fjäderbenslagringar också om det finns någon lämplig sats, tyvärr vet jag knappt vad som behövs här när jag kollar på Autodoc etc. Tips mottages med tacksamhet! | |
|
Jag skulle ha köpt Sachs till bakvagnen + köp gärna fjädrarna från BMW. Men visst finns andra alternativ, men vill du veta säkert att det fungerar som du vill så är tipset enligt ovan. Dvs ett bra avstämt chassi med korrekt komfort. Köpte Meyle gas till min fd 520i-e39, det blev inte alls bra. "Stenhård" och vagnen blev lite som en "gocart". Ok att väghållningen blev bra, men ganska mycket av komforten "försvann". Tog flera år av "inkörning" innan dämparna blev såpass mjuka att komforten med dessa Meyle dämpare blev godkänd, om än ej lika bra som standard uppsättningen.. Det man behöver bak är oftast fjäderunderlägg(uppe och nere), gummibuffertdämparen(eller vad den heter), fjäderbenslagring, kolvstångsskydd(viktigt).. Byter man stötdämpare(och fjädrar) så tycker jag iaf att kolvstångsskydd och fjäderbenslager är ett måste...som minimum s.a.s. Ett annat måste är ju fjäderspännare med(helst) 3 klor uppe o nere i utförandet.. Finns annars en hel del att läsa om du söker i forumet på just stötdämparbyte.. Mvh Janne. |
|
| Det kan vara värt att lämna in bilen till en vanlig verkstad som har tryckluftsdrivna fjäderspännare, när man skall byta bak. Det är inte svårt att byta fjädrar bak men tar lite tid. Den verkstaden som bytte bak på min bil gjorde det på knappt 20 minuter, båda sidorna medans jag väntade. | |
|
Tack för bra tips! Det får bli Sachs, det är den härliga komforten jag prioriterar och väghållningen är mycket bra i originalutförande. Verkstad, det blir nog väldigt dyrt förmodar jag även om jag vet att det förmodligen är hyfsat snabbt gjort om man gjort det förut. Fram gick det på ca 10.000 för en 4-5 år sedan på en märkesoberoende verkstad inklusive material. |
|
|
Om du tycker att knappt 400 kr för byte av bakfjädrar på 20 minuter är dyrt får stå för dig. Stötdämpare bak är dock klart enklare/lönsammare att byta själv, då det är enkelt och inte kräver specialverktyg. Verkstaden märker snabbt om man inte har koll och debiterar ofta därefter... |
|
|
Fast stötdämpare och fjäder hänger ihop som en enhet på e39 där bak, byter hela rasket eftersom det är ett rätt bökigt arbete och att de högst troligt gjort sitt. Man behöver demontera klädsel C-stolpar, baksäte&ryggstöd, hatthylla, högtalare innan man kommer åt övre fjäderbensfästet. Sedan en del pill undertill med demontering innerskärmar, tankpåfyllningsrör på högersidan, krängningshämmarstag får nog demonteras också innan man kommer åt att lossa undre fjäderbensfästet. Det är därför jag tror detta blir rätt dyrt att låta en verkstad göra men visst man kan ju alltid fråga om ett prisförslag, vinter och kallt att vara ute på uppfarten och meka med dylikt. |
|
|
Kan väl tillägga att jag är som jag är också. Utan att ha full koll på verkstadens kompetens så är jag osäker på om de tex spänner fast nya fjäderbenet i normal ”ride height”, vet inte heller hur de gör med slitdelarna om de byter ut eller låter vara. Det finns en del skäl till att jag hellre gör detta själv även om det är litet obekvämt och tar en del tid. Annat vore det ju om man känner till en kompetent verkstad som gör klockrena jobb till rimliga priser men jag har inga sådana på lager i min närhet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.