AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.219

Höga avgasvärden men inga felkoder från Carly - e39 523i 1997

K2
348
K2
523i -97
Fick nedslag på besiktningen på höga avgasvärden.

Vet inte om det kan ha att göra med att jag brukar besiktiga på sensommaren med betydligt högre utetemp, det var precis att motortempen nådde till normalläget innan jag parkerade på besiktningsanläggningen efter 10 minuters lugn körning. Alltid haft exemplariska värden tidigare om åren typ rena rama miljöbilen, motorkod M52B25 dvs enkel-vanos.

Så här såg det ut igår vid besiktningen (gränsvärden inom parentes):

CO 1.5 (0.5). CO2500 1.0 (0.3)
HC 247 (200). Lambda 1.00 (0.97 - 1.03)

Körde en diagnos med Carly som enligt vad den säger når 10 system men visade ingenting relaterat.
- Med avstängd motor och tändningen på så fick jag först ett par orelaterade koder:
a) en 000015 relaterat till AC - ”Clamp 30 / Vehicle speed / additional water pump / Free 0x15 / Schichtungspotentiometer front / Supply voltage sensor / Pressure sensor / Relay rear window defroster — gissar detta kan vara en säkring som är paj, farthållaren vill inte hoppa igång men har ryckt på axlarna eftersom jag sällan kör med farthållare.
b) en 000013 relaterat till immobilizer - ”WC tolerance increased in number keys: 1”. Gissar detta är helt ointressant, inga som helst startproblem någonsin.

Nollade felkoderna och körde en ny diagnos, inga fel alls. Körde en sväng och gjorde en ny diagnos med motorn igång, fortfarande inga fel.

Misstänker starkt att katalysatorn inte nått arbetstemp, man känner på avgaslukten när katalysatorn gör det den ska och det krävs nog mer än 10 minuters lugn körning på vintern för att detta ska funka som avsett... eller vad tror expertisen?

Testat att spraya med startgas vid allt insugsrelaterat slangar, gummibälgar osv men ingen effekt alls av detta.

Kan tillägga en ev ytterligare ledtråd som ev kan ha med saken att göra: för något år sedan så fick jag ofta hög och svävande tomgång direkt efter kallstart, beskrivet i denna tråden Länk

Detta problem verkar ha självläkt, försvann undan för undan och märks inte alls längre sedan ett år ca.

Så frågan är vad som är vettigt att göra... svårt att laga något som inte verkar vara sönder och avgaserna luktar som de ska tycker jag när motorn är varmkörd (när den är kall så doftar det litet orenat såklart).

Ingen vit/blå/svart rök alls, helt färglösa avgaser Normal bensinförbrukning kring 0,75 l/mil landsväg/motorväg, nästan ingen oljeförbrukning alls att tala om, fyller på kanske en halvliter mellan de vanliga oljebytena.

Tändstiften är iofs läge att byta, har en sats fina NGK BKR6EQUP fyrelektrodsstift jag tänkte byta förra året men fick inte tummen ur. Motorn spinner silkesmjukt från start, inga misständningar alls.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Ut och varmkör rejält och försök igen. Gamla BMW brukar behöva värmas upp en stund för att katten ska "tända". V12:an och min gamla e34 fick man alltid plåga lite runt byn innan man stoppar i slangen.
Lambdavärde talar för att det funkar och bara saknar varmkörning.

// Magnus

K2
348
K2
523i -97
Tack för tipsen 944_Driver!

Jag byter till nya fina stiften, ett oljebyte är det nästan dags för också det gjordes sist förra hösten och mycket korta körningar så det är dags. Plus nytt luftfilter, även detta skulle jag egentligen bytt förra året och i källaren gör det ingen nytta.

Sedan som du säger, planera in en tur innan besiktningen så katalysatorn garanterat når arbetstemperatur.

Jag luktade på avgaserna efter den misslyckade besiktningen och det kändes som att motorn var kall, gjorde det igen idag efter en litet längre tur och doftade det perfekt. Hur mycket man nu kan lita på sin näsa för avgaskontroll... :)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jag har liknande erfarenheter vid besiktning av min 523:a...aldrig några problem med avgasvärden...normalt sett!

Dock hade jag för några år sedan dåliga värden(har inte värdena i huvudet just nu), men då var det tyvärr dags för katalysatorbyte pga rasslande missljud(märkte jag senare) och söndersmulad kat. invändigt s.a.s.

Har också haft defekt lmm en gång och då blev resultatet inte heller godkänt(hade i min felsökningsiver köpt en "no name" lmm och köpt den på vinst o förlust)...monterade tillbaka originalluftmassemätaren och då blev värdena bra igen.
Så kontentan av det ser ju alla ;), byt inte ut saker som fungerar :)

Men i 9 fall av 10 så är problemen med avgasvärdena relaterat till för kall katalysator.
Just i fallet med tidiga E39:or med sexorna är att katalysatorn i princip aldrig "tänder" vid tomgångskörning(från kallstart ) utan den måste vara belastad (dvs man måste börja rulla iväg)en kort stund innan det sker..

Så ja..en rejäl tur just innan vagnen rullar in i besiktningshallen brukar hjälpa!
+ såklart en välservad motor med schyssta stift, ny motorolja och luftfilter etc..

Mvh Janne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Serva bilen med ny olja och filter, nya stift och varmkör den ordentligt innan du besiktigar.

Har den gått mycket kortkörningar, kan det vara bra att köra en rejäl repa på tio mil i lite högre tempo för att rensa ut katalysatorn.

Man kan även spraya LMM-rengöringsmedel i LMM för att försöka få bort skräp på tråden eller filmen (vilken modell det nu är) så den fungerar bättre.

Lambdasonderna kan också vara dåliga - när byttes de?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
K2
348
K2
523i -97
Jag tycker att jag borde fått felkoder om lambdasonderna eller LMM krånglar. Dessutom bör väl det uppmätta lambda 1.00 indikera att reglerkretsarna inkl sensorerna fungerar som de ska. Men möjligt att jag missuppfattar hur diagnoser och bilprovningens mätningar fungerar. Lambdasonderna är inte bytta på åtminstone 16 år, så länge jag ägt bilen.

Såg att det finns ett läge i Carly där man kan läsa av realtidsdata bla relaterat till emissionskontroll, det som ingår i OBD2. Kanske en bra idé att köra en längre sväng med bilen och få en rapport på detta? Går väl även att använda gratisappar som Torque för detta.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dålig LMM sätter sällan felkod.
Dåliga lambdasonder måste vara riktigt dåliga innan de sätter felkod. Sonderna slits och tillverkarna anger ca. 12-15000 mils bytesintervall.

Men börja med service och nya stift, samt rejäl varmkörning innan besiktning.
Kör gärna en lång runda med lite högre belastning någon dag innan för att bränna ur katalysatorerna ordentligt.

Hjälper inte detta så kan du gå vidare och börja mäta upp sonderna - det är enkelt gjort om man lossar dem och bränner dem med gaslåga och mäter med voltmeter.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
K2
348
K2
523i -97
Tack, jag har en fin plan nu tycker jag! Återkommer med resultat av ombesiktningen som sker om några veckor - har att byta fjädrar och dämpare bak också och inväntar reservdelar, + ett lämpligt tillfälle för denna operation.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.