|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har ett väldigt konstigt problem på min e46a -02. Jag har haft en trasig ABS givare ett tag nu så ABS, antisladd och handbromsen lyser gult när man startar den och när man kör ca 100 meter så börjar handbromsen lysa rött, men har inte fått tummen ur och byta den än. Men till saken som hänger ihop med det jag tidigare skrev. När jag var ute och körde idag så börja kugghjulet lysa bredvid D märket (automat) och jag starta om det och då lös den inte men har provat detta några gånger nu och exakt samtidigt som handbromsen slår över från gul till röd så hugger hela bilen till och kugghjulet börja lysa för växellådan, och börjar växla antingen väldigt dåligt eller inte växa alls utan stannar på samma växel som den hugger till på. Vart ska man börja? Nån som varit med om något liknade? Tack på förhand MVH William | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag och automatlådor... Jag borde inte svara... Men kan väl börja så får någon mer automatlådekunnig fylla på och korrigera. En styrenheter för en automatlåda vill alltid ha koll på hur fort olika saker snurrar (motor, ingående axel, utgående axel med mera). Vissa system använder sig även av hjulens rotationshastigheter till mindre eller större grad, och denna fås således ofta av ABS/DSC-systemet (som i sin tur får det från sina ABS-givare). Och försvinner den informationen eller något verkar galet där så är det inte ovanligt att växellådan går in i ett failsafe mode (med begränsad funktionalitet). Så jag skulle rekommendera att börja i ABS/DSC-änden. Det kanske är mer problem än bara en trasig ABS-sensor. |
|
Felkoder: P0599 P0500 P0505 (pend) P0720 (pend) P0733 (pend) Om det hjälper er att klura ut problemet |
|
P0500 Vehicle Speed Sensor "A" P0599 Thermostat Heater Control Circuit High P0505 Idle Air Control System P0720 Output Speed Sensor Circuit P0733 Gear 3 Incorrect Ratio P0500 är som sagt en felkod kring en ABS-sensor. MEN! Tänk på att en felkod ALDRIG ALDRIG ALDRIG säger vad som är fel och som ska bytas! Det är endast en vägledning om vad som kan tänkas vara fel och vad man bör fokusera sin initiala felsökning kring. I det här fallet så är det inte orimligt att anta att det är faktiskt en trasig sensor och inget annat problem. Men det kan vara alltifrån avgnagd kabel till problem inne i ABS/DSC-sensorn. En felsökning ger svar på var exakt felet är och vilken komponent som ska bytas. P0720 & P0733 Det här är transmissionsgucka och inte mitt område. Troligtvis bara ett följdfel av ovanstående, men eftersom jag vägrar röra vid en automatlåda så har jag noll kunskap om dessa, så kan det ju vara att du har två separata fel och det är faktiskt problem med en givare på automatlådan (eller problem med kablage till styrenheten eller problem i själva styrenheten). Eller helt enkelt att styrenheten återanvänder en ABS-sensor som sin output speed sensor, och därför har du denna felkod. Som sagt, har noll koll på automatlådor.... P0599 är en klassiker på M54. Det är den elektriskt styrda termostaten som med 99.99% säkerhet är trasig. Det där kan du fixa nån gång i framtiden - inget som skapar några problem vid vanlig körning (drar du tungt släp eller liknande så bör du åtgärda det). P0505 är garanterat pga vakuumläckor. Alla M5x-motorer numera läcker som såll och suger in tjuvluft. Har inget med dina problem vi pratar i denna tråden. Det där kan du ta dig an lite längre fram när det passar. |
Du borde ha en den där gamla 5HP-19 lådan (BMW kallar den internt A5S 325Z)... Borde finnas en del info om denna - fast borde finnas även en del här inne på forumet som kan denna lådan ganska bra (en relativt vanlig låda). En snabb genomskumning av 5HP-19 och det sitter en speed sensor i den där lådan - så man ska såklart inte utesluta att något är fel där. Eller så lyssnar styrenheten på både output speed sensor inne i lådan och signalen från ABS/DSC-styrenheten och då kanske det finns avvikelser mellan dessa (dessa signaler ska ju ha ett konstant förhållande till varandra) och styrenheten anser att något är mysko och går in i failsafe mode säkerhets skull (eftersom två signaler som ska vara lika inte är det så vet styrenheten inte riktigt vad den ska tro och tar det säkra före det osäkra). Fast i ärlighetens namn när jag tänker efter låter det suspekt att lådan agerar på ett så aggresivt sätt om den råkar förlora (eller ser märkligheter) med en eventuell signal från en ABS-sensor. Tycker det lutar mer åt att det faktiskt är två separata fel. Men nu sitter vi mest och gissar och det kommer man tyvärr ingenstans med :-( Så felsökning är nästa steg. Som sagt... Och som alltid... Vidare metodisk felsökning ger svaret på vad som är probelmet. Ingen mening att gissa (som jag gör nu)... |
|
Tusen tack för att du tar dig tiden att hjälpa mig, uppskattas verkligen! Om jag inte minns helt fel så sitter ABS givaren höger bak på dessa? Eller finns det fler? tänker att jag börjar i den änden att byta don givare som behöver bytas, det är ju ingen dyr historia. Vilka givare skulle du satsa på att byta och vet du vart dom sitter? Eller tycker du att jag ska lämna in den på en seriös felsökning på en verkstad innan? Tänkte om det kanske är värt att byta själv och se vad som händer. |
|
|
HEj Det sitter väl givare på alla hjulen Om/när du byter - kolla att du får rätt modell och en bra, många här har köpt billiga givare som inte fungerar |
|
|
Hej igen, Sitter det verkligen ABS givare på alla hjul? Eller tycker ni jag ska byta alla givare runt om? |
|
Jo, det sitter en ABS-givare på varje hjul (det har det gjort sen ABS introducerdes på BMW-modeller). Jag tror du tänker på hastighetsgivaren (den signalen tas ofta från endast en av de fyra ABS-givarna). Tänk på att vid runt den här tiden finns det två varianter. Det finns den äldre passiva VR-givaren (som inte kräver någon spänningsmatning och ger ut en analog signal). Sen finns det den nyare Hall-givaren (som kräver spänningsmatning och ger ut en digital signal). Jag tror du har den nya varianten (vill minnas den infördes infördes för modellåret 2002 - men infördes dock tidigare om bilen var utrustad med DSC). Äldre typen hade grå färg på kontakten medans den nyare typen hade blå färg. ### Steg 1 ### Först och främst måste du ta reda på VILKEN av de fyra ABS-sensorerna som är misstänkt defekt. Det gör du enklast genom att läsa ut BMW-specifika felkoder (detta är även bra för att bekräfta att översättningen från BMW-specifik kod till generisk OBDII kod har gjorts rätt). De koder du nämnde tidigare, det är så kallade generiska OBDII felkoder som alla bilar idag måste stödja. Som du förstår så är det extremt generiska då felkoderna måste passa VARENDA modell för VARENDA märke de senaste typ 25 åren. Så de är per design väldigt vaga och mer exakt information får man när man läser ut biltillverkar-specifika felkoder. Du kanske kommer ihåg att felkoden och dess översättning enligt SAE J2012 specifikationen var följande P0500 Vehicle Speed Sensor "A" När det står en bokstav för att identifiera en komponent så betyder det att biltillverkningen har full frihet att sätta vad A, B, C osv betyder och kan ändra det närsomhelst, varsomhelst och hursomhelst. Så kort och gott, den felkoden ger ingen information om vilken av de fyra du ska börja misstänka. Vill du VERKLIGEN chansa så är det vanligt att P0500 på en E46 motsvarar höger bak. Fördelen med att chansa och köpa en höger bak sensor är att sensorerna vänster och höger bak är samma (där fram är det olika på vänster och höger sida). ### Steg 2 ### Därefter kan du göra en visuell inspektion runt den misstänkta ABS-sensorn. Ser du inga tydliga skador på kablage (följ kablaget så långt det går förbi kontaktskarven) så skulle du faktiskt kunna chansa på att köpa en ABS-sensor och montera den och se vad som händer. Men du MÅSTE MÅSTE MÅSTE köpa en av BRA kvalitet (och rätt sort och för rätt hjul såklart). En Bosch/ATE/Meyle givare fram kostar runt 600-700 SEK (och en Bosch/ATE för bak kostar runt en hundralapp mindre), så det är inte så farligt och i de flesta fall värt att chansa. |
@Vendel97 : Hur gick det här då? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.