|
|
|
|---|---|
Buspelle |
Har stor respekt för Christian von Koenigseggs förmåga att bygga potenta bilar. Hans prediktion om framtiden är möjligen inte lika klockren; "Vanliga bilar kan tas bort i framtiden. Det räcker med sportbilar och självkörande poddar", säger Christian von Koenigsegg. Detta sagt mot bakgrund av att hans senaste mästerverk, Gemera, ska tillverkas i 300 exemplar och kosta kring 15 miljoner kronor. Onekligen spännande framtidsutsikter. Länk |
|
Jag tror nog det kan ligga en del i vad han säger. Att framtiden för bruksfordon på sikt blir helt elektrisk och uppkopplad med autonoma funktioner är knappast överraskande. Frågan är hur lång övergångsperioden dit blir, men i takt med att förbud mot ICE bilar diskuteras kan det få snabbare än vi tror. Trots detta lär det som han säger finnas ett intresse för sportigare bilar som låter och fungerar som fritidsintressen. På exempelvis trackdays, ett relativt litet men ändock stort intresse bland många sportbilsägare (som dessutom verkar öka för varje år) tror jag utmaningarna för elbilarna blir för stora för att vara intressanta. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Generaliserar man och hårdrar det samt blickar långt långt in i framtiden så är det så jag ser framtiden också. Vi ser redan att klyftan mellan redan idag existerande Level 1 & 2 autonoma poddar (dvs alla fula frallor på styltor som folk bara älskar och står för majoriteten av försäljningen hos de flesta bilmärken - även hos märken som Lamborghini) och de som är lite sportigare och lite mer för entusiaser bara blir större och större. De här sport- och entusiastinriktade fordonen blir mer och mer sällsynta och mer och mer extrema (och dyrare). Jag frågade faktiskt nyligen om någon kunde tipsa om vilken BMW-modell som är lämplig om man vill ha en lite lagom stor, smidig, sportig bakhjulsdriven coupe (täckt kaross dvs inte cabriolet) för en rimlig kostnad. Tänk dig lite lättare mindre sportbil - lite entusiast över det hela så att säga - ni förstår vad jag menar. Tänker du efter så har inte BMW en sådan längre - även om vi skippar kravet på bakhjulsdrift! Men säg du tar med Z4, då finns en modell... Men tänk på att BMW redan har uttalat sig om att denna typ av modeller kommer troligtvis att åka ut ur modellutbudet inom kort. Och tittar du dig omkring så har de flesta biltillverkare dumpat dessa typer av modeller från sitt utbud också. Dessa frall-liknande poddar går mer och mer mot att mer vara ett rum i din vardag - som av en händelse även kan transportera dig. Det här med att köra, resa och att själva resan mellan punkt A och B är en upplevelse i sig är passé - ingen är intresserad av det längre. Vad alla siktar på numera är att "inreda" en bil så att den passar de aktiviteter som passagererna egentligen vill göra (äta, dricka, se på något avsnitt på någon serie, uppdatera sin status på alla sociala plattformar och eventuellt prata med varandra också). Fundera på hur trenden ser ut. Flyttar fler och fler ut från städer? Nej, fler och fler flyttar in och de bara växer och växer. Den stora mängden bilar i större städer tar faktiskt upp ganska stora ytor (och kräver stora ytor) ställt till dess egentligen väldigt låga utnyttjandegrad (bilar i större städer står mestadels på en plats och bara glor utan att bidra med något). Det är ganska uppenbart att lösningar med eldrivna autonoma bilar är en självklarhet i storstäder. Inom inte en alltför avlägsen framtid så åker du omkring i en eldriven fralla och den kör dig hem. När du inte behöver frallan längre trycker du på "TakeMeHome" knappen och frallan kör själv till en uppställningsplats vid ett lämpligt ställe i din stad (kanske lite i utkanten) och där finns laddningsplatser (med utrustning som annars är svårt att ha i och runt varje kvarter i en stad). När du sedan behöver en fralla så öppnar du din app och beställer en fralla. Sen kommer den körandes och hämtar dig. Du säger vart du vill och frallan kör dig dit. Den här frall-tjänsten är ju såklart en tjänst du prenumerarar på (som allt annat i ditt liv), här finns olika nivåer av denna tjänsten. Den billigaste innebär lite längre kötider och ganska små frallor, samt att reklam spelas upp inne i frallan varannan kilometer. Sen finns dyrare alternativ som har riktigt stora och lyxiga frallor där du även får köra själv (fast det är det ingen som gör längre - förutom de där märkliga människorna som ofta håller till på platser som heter "racingbana" eller liknande). I andra änden av spektrat har vi de riktigt dyra och extrema bilarna som köps av rika entusiaster och använder dessa för att skapa en upplevelse de gillar! Exempelvis KÖR de bilen SJÄLV! Det här nöjet kommer såklart att vara ganska dyrt då både den här typen av bilar och även utövandet av detta kommer att vara både dyrt och ovanligt. |
| Dream on....ni lär vara döda och era barnbarn innan detta är ett faktum med självkörande som faktiskt fungerar med infrastruktur och med tanke på hur Sverige utvecklas och staten inte har pengar till underhåll av vägarna idag enligt Trafikverket så är det just bara en dröm. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag har inget behov av nya drömmar - jag kommer att fortsätta drömma om 80-talet och klänga fast vid min växelspak som en uppjackad pole dancer :-) Helt rätt - inget jag lär se röken av (och inget som intresserar mig heller) - så därför använde jag formuleringar som "blickar långt långt in i framtiden" och "inte en alltför avlägsen framtid" vilket indikerar att det rör sig om minst en-två generationer framåt. Detta kommer att drivas framåt helt och hållet på kommersiell basis (när vinstmöjligheter finns så går det undan) - vad problemet kommer att vara en lång tid framöver är lagar och regelverk. |
|
En fralla för alla? (ist för bröd till bröder) --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.