AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.764

Bmw 320i går inte på cylinder 5

Fr
18
Fredian
Bmw e46 320i 2001
Hej, min bmw E45 320i rak 6a går inte på alla cylindrar. Jag har kommit fram till att från kylaren att den 5 cylinder inte tänder, jag har tagit ut tändstiftet och kollat så den har gnista och det har den, har också bytt från en annan cylinder och det blir ingen skillnad. När jag drar ut kontakten från tändspolen eller vad de heter så blir det ingen skillnad har också testat en annan från en fungerade cylinder. Jag har tagit bort fuel railen och gjort rent spridare 5 och testat den ( den funkar ) men ändå när jag sätter tillbaka allt så blir det ingen skillnad. Känns som att den inte får någon soppa fast spridaren fungerar. Någon som vet problemet eller hade kunnat hjälpa nig på vägen

Fredian
Välkommen!

Inte riktigt min avdelning, men det finns naturligtvis en del frågor, vilkas svar kanske triggar "dem som vet".

Hur har du kommit fram till att det är cyl 5 som bråkar? Felkod?

Hur testade du spridaren? Separat med 12V? Eller lös i bilen?

Har du testat att spridaren får konstant 12V via den ena anslutningen och att DMEn jordar spridaren i den andra när det är dags? Det går att kolla med en spänningsprovare eller en svag glödlampa.

Om vi börjar med detta, kommer det snart fler med idéer.

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Prova att byt plats med tändspolen - är felet kvar på den cylindern är spolen (troligen) hel.

Sedan kan du prova att flytta spridaren - är felet kvar på den cylindern är spridaren (troligen) hel.

Då lutar det åt kablage eller styrbox.

Eventuellt kan det vara sopslut kompression i den felande cylindern, men det är mindre troligt. Kan iofs bekräftas ganska enkelt med ett kompressionsprov.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Fr
18
Fredian
Bmw e46 320i 2001
Hej Lennart
Har bytt switchat tändspolarna och tändstifteten och problemet stannade kvar på 5 cylindern.
Tog ett 12 volts batteri och tryckte på en flaska med 5,56 och när jag tog snabbt på plusen så sprutade 5,56 så den ska ju funka.

Fredian
Fr
18
Fredian
Bmw e46 320i 2001
Hej Johan,
Testade de med tändspolarna men har inte testat byta plats på spridarna nämen känns konstigt för den fungerade som en hel

Ska mätte på kablage ovanför fuel railen och där fick jag ut 12 volt och när jag mätte motstånd så var det samma på en fungerade så känns som att den fungerar men typ inte sprutar in när den sitter på fuel railen

Fredian
Om du är helt säker på att det är just femman som strular och att både gnista och spridare fungerar, återstår nog tyvärr bara att DMEn inte gör sitt jobb.

Igen: hur har du hittat fram till cyl 5 ? Diagnos? Eller?

/Lennart
Fr
18
Fredian
Bmw e46 320i 2001
Hej Lennart,
Jag har dragit ut 5 tändspole kontakt då händer det inget. Har testat att switcha mellan 1an och 5ans tändspole och tändstift men problemet kvarstår på cylinder 5

Fredian
Fr
18
Fredian
Bmw e46 320i 2001
Hej,
Har switchat allt från cylinder 5 till cylinder 1 men problemet kvarstår på 5an är det något mer man ska kolla på ?

Fredian
I det här läget måste du kontrollera om motorns styrenhet, DME, skickar fram jord-pulser till spridaren när tändningen är på och motorn snurrar. I det här fallet går ju motorn på de övriga fem cylindrarna, så det borde vara lätt att undersöka.

En spänningsprovare eller en svag glödlampa, som kopplas i kontakten på kabeln från DME. Två poler, den ena med konstant +12V och den andra med jordpulser från DMEn.

Om spridaren får ström som den skall, återstår det att kolla om den verkligen öppnar.

- Om den öppnar och släpper fram bränsle, är problemet nog av något värre slag, eftersom tändstiftet ger gnista. Gnista, bränsle och luft är ju allt som behövs för funktionen i en cylinder.

Undrar om inte det inte var Johan B som föreslog ett kompressionsprov i ett sådant läge, dvs om motorn fortfarande inte startar.
Eller närhelst du har möjlighet. Det är ju enkelt nog och kan utesluta en del allvarliga fel.

Läs gärna mer här:

Länk

Tråden börjar ta riktig fart när bmw-slangen kommer in på sidan 2, kl 19.30. Där får du ytterligare beskrivet vad som finns att prova.

/Lennart
Fr
18
Fredian
Bmw e46 320i 2001
hej igen lennart
idag så tog jag loss fuel railen (lätt spridarna sitta kvar) igen och vred på nyckel lite snabbt och kollade att det sprutade soppa på alla spridare och alla fungerade. Med den kunskapen som jag har och alla dessa svar och lite till så tror jag att topplockspackingen har gått, tror du det kan vara så för känns som jag har felsökt allt. DME vet du exakt vad den gör? ska läsa på lite mer om denna DME och testa lite med det du har skrivit om

Tack så mycket MVH fredian
Som jag skrev nyss: Om cylindern får luft, bränsle och gnista men inte tänder, är problemet värre än bara enkelt.

DME styr allt möjligt, men i det här fallet koncentrerar vi oss på spridare och gnista, och det sköter modulen ju som den skall. Du kan släppa den och börja med kompressionsprov nu, även fast det med kända fakta verkar vara överflödigt, eftersom felet bara kan ligga i något mekaniskt.

Topplockspackningen är bara EN möjlighet. Har du andra tecken som tyder på den? Avgaser i kylvätska? Kylvätska som försvinner? Temperaturproblem i motorn? Vatten i motoroljan, motorolja i kylvätskan?

Jag kan under alla förhållanden inte se hur du skall kunna komma vidare utan att lyfta toppen.

/Lennart
Fr
18
Fredian
Bmw e46 320i 2001
Ja, jag har märkt att oljan har blivit lite mer lätt flytig men den är inte vit eller bubblig, har haft kylarproblem innan. Och nu till varför jag tror att det är toppen är för att det kommer avgaser i motorutrymmet, detta började hända när den började gå dåligt men ska börja ta av toppen imorgon är planerat. Några tips och trix jag ska använda mig av?

Tack för all hjälp
Mvh fredian
Sök t ex här på forumet med [Sök inlägg] högst upp och skriv "topplockspackning". Eller googla.

/Lennart
Fr
18
Fredian
Bmw e46 320i 2001
okej, tack för all hjälp uppskatas väldigt mycket :)
Ingen orsak.

Men berätta så småningom vad du kom fram till.

/Lennart

Edit: Om du har möjlighet, ta gärna bilder. Eller låt en kompis göra det. Om resultatet blir intressant, kan du så småningom länka till dem. Det skulle säkert gillas allmänt.
Fr
18
Fredian
Bmw e46 320i 2001
Hej igen
Jag ska nu beställa en ny topplockspackning men hittar bara en som passar till m50 och m52 enligt beskrivningen men går det på en m54 motor också för hittar ingen annan packning i Sverige eller finns det någon sida som säljer? Skulle behöva få tag på en nu dom kommande veckorna
Tack för hjälpen igen

Fredian
Det verkar faktiskt som att det är samma. Men kolla för säkerhets skull geom att skriva in din bils VIN (sju sista tecknen) på realoem.com. Gjorde nyss själv en snabbkoll:

Länk

PS Använd originaldelens nummer när du sedan söker packningen. DS

/Lennart
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Har du bytt plats på tändspolen medans motorn var igång?
Haft tydligen problem med tändspole en gång där jag testade byta plats medans motorn var igång men det funkar inte på det sättet utan man ska stänga av bilen sedan byter plats på tändspole och sedan startar bilen igen för att se skillnaden.
Med du gjorde säkert så!
I annat fall skulle jag börja med att ta komptest och är det okey så är nog nåt med styrboxen eller ksblaget till det. Du har inte provat byta plats på spridate? Det känns endå mer sanolikt att det är spridare som strular än dme.
Fr
18
Fredian
Bmw e46 320i 2001
Tjena igen, tog bort toppen och det visade sig vara en ventil som hade gått söner ( ett hål i den) så blir att beställa en ny ventil

Fredian
Skönt att du hittat felet! Tack för att du håller oss informerade!

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.