|
|
|
|---|---|
|
Hej, Tänkte jag ger mig på att försöka beskriva min upplevelse av bilen såhär efter två veckors brukande :) Har även en del funderingar jag tänkte att expertisen kanske kan svara på. Har aldrig ägt en BMW tidigare, har mestadels åkt Audi A4 och A6 Avant. Bilen i fråga då, en 520d x-drive Touring M-sport 2020 som gått tusen mil när den införskaffades. Den har Metallic-lack, Sportstolar i skinn, Vinterpaket, Ambient light, Dragkrok och sen tror jag de andra sakerna var typ standard för modellen som jag förstod det. Men jag kan ha fel. Kan väl säga som såhär att valet mellan att fortsätta med A6 eller att byta till 520 (av lika årsmodell såklart då) blev extremt enkelt efter att provkört båda, plus massa andra bilar då såklart. Föredrar 520n alla dagar både vad gäller komfort, körglädje, utseende etc. Känns som A6 har för mycket lull i form av displayer högt och lågt och den förr så stilrena insidan har fått sig ett facelift åt fel håll. Vad gäller BMWn då så tycker jag tvärtom. Har tyckt dom vart rätt tråkiga inuti före G31 och inte vart helt såld förut. Men jag älskar hela förarmiljön med allt vad det innebär. Allt känns perfekt helt enkelt. Man sitter som en kung i sportstolarna, automatlådan märks inte ens av. På riktigt, man märker knappt när bilen växlar. Fyrhjulsdriften har jag inte hunnit känna av så mycket då det knappt varit snö på vägarna än. Om jag ska klaga på något så är det knapparna på M-ratten. Jösses va plastiga och jämfört med ratten i sig känns knapparna verkligen inte som premium. Jämfört med Audis "rullar" så är tyvärr dom här många nivåer under enligt mitt tycke. Ingen stor sak, men när allt annat är i det närmaste perfekt är det lite smått irriterande att knapparna på ratten inte håller samma nivå. Tror det är det enda jag hittat att klaga på hittills! Har nog aldrig varit så här nöjd med en bil annars :-) Men såklart så har jag några funderingar också som jag hoppas ni betydligt mer erfarna BMW-ägare kan svara på. - Tips på bältesstolar som sitter bra bak. Vet att man kan åka och prova osv, men jag gillar bättre att höra hur ni andra gjort. Kör ni med ISO-Fix så stolarna kommer fram lite? Så barnen kan ha benen rakt ner istället för rakt fram så dom tar i sätet? Jag har sparkskydd men det ser ju förjävligt ut. De bältesstolar jag har idag, och de jag sett andra har sitter ju utan isofix, och därmed blir det ett par decimeter framför stolarna som gör så att ungarnas ben som sagt inte går att vika ner som man skulle vilja. Hur gör ni andra? Ungarna är 6 och 8 och sitter som sagt i bältesstol idag. - Hur får man igång Gestures? Kanske bara är en gimmick, men vore kul att testa. Eller är den inte standard? - Samma som frågan ovan. Vad jag läst är adaptiv farthållare standard. Men min bil vill då inte bromsa in då framförvarande bil närmar sig. Något jag missuppfattat tro? - Har ni haft problem med att Adblue fryser? Och följdfråga på det, vart köper ni vätskan? handlaren sa att all adblue är samma oavsett om man köper hos dom eller biltema. Lät ju nästan för bra för att va sant men.. - Apple CarPlay, använder ni det eller kör ni bara idrive? Såg att man kan välja anslutningsläge carplay eller idrive, men det verkar som man kan växla fritt mellan själva carplay eller återgå till idrive genom att klicka på BMW-appen. Förstår att det är en fråga om tycke och smak. Men lite tips hade uppskattats. jag fattar inte riktigt hur man borde ha det. Anslutningsläge carplay och växla fritt känns som det mest intuitiva. För om man väljer anslutningsläge idrive fungerar ju inte carplay, men tvärtom går. Just Spotify som jag antar dom flesta använder som musikälla fungerade fint som standaloneapp i idrive (Där gick det även söka), medan den i carplay var lite snyggare, men saknade sökfunktion. Det var lite störande måste jag säga. Sen startar vissa spellistor första låten automatiskt bara man går in i listan vilket också var störande. Men måste säga Apple CarPlay har aldrig sett bättre ut! Snyggaste carplay jag sett och då har jag sett en del eftersom jag åker rätt mycket olika bilar i tjänsten. Tror det var allt för nu! Tack på förhand! | |
|
xDrive gillar jag skarpt. Mycket därför att systemet är integrerat med antisladdsystemet. Då du kör i en kurva. Ha lite gaspådrag. Då styr antisladdsystemet hur mycket framhjulen ska vara inkopplade. Tendens till överstyrning då kopplas framhjulen in mera och tvärt om. Släpper du helt gasen så har du ingen inkoppling av framhjulen. Från stillastående till ca 20 km/h och måttlig styrutslag har du kopplingen låst och fullständig fyrhjulsdrift. Mellan 20 till 180 km/h (över 180 är bilen bara bakhjulsdriven) bestäms styrkan av inkopplingen av framhjulen av en massa parametrar som t ex: Gaspedalens läge. Hur fort du trycker ned gaspedalen. Hur bilen vrider sig i horisontalplanet (s k yawrate) Om något hjul slirar. Hastighet. Punktering. Jag har säkert glömt någon parameter. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
Gällande adaptiv farthållare så är det inte standard, likaså inte gesture controll. Utan det är beroende på vilka tillval som gjordes från början. Dock så är vissa tillval, ex helljusassistent, (och jag tror att farthållaren finns med där) något man kan göra genom att beställa en mjukvaruuppdatering via BMW Connected då hårdvaran är förberedd sen fabrik |
|
|
Har fått för mig att distansknapparna till adaptiva farthållaren saknas om man bara beställer "farthållare med bromsfunktion". Fd Audi-förare kan ju lätt missförstå "bromsfunktion" då aktivering av bromsar (i nedförsbackar) funnits i Audis vanliga "farthållare" sedan ett decennium eller så. |
|
|
Kan ju fylla på med lite fler svar. Jag kör med Britax Kidfix 2 med isofix, går att skjuta fram en bit men tror inte den når hela vägen fram så att det blir "kant i kant". Var ett tag sen jag körde med Adblue men slangar osv ska vara uppvärmt så att det inte är fastfruset särskilt länge när motorn är på i alla fall. Själva vätskan kan du köpa var som helst, billigast är det på lastbilsmackar där det finns separat adblue-pump. Jag kör Carplay framför allt för musiken (Spotify mest) men gillar inbyggda navigationen bättre än Waze och Google Maps så brukar starta/ändra musiken via carplay och sedan gå tillbaka till navigationen (med fördel binder du genvägar i 1-7-knapparna så att du snabbt kan gå till t.ex. din vanligaste vy i iDrive, men just navin har ju egen knapp..). Samtal går förstås också via Carplay men annars kan man låta det vara om man vill, byta låt går bra med rattknapparna trots att man inte har det öppet. Fördelen är väl också att man får popup om man får meddelande eller whatsapp t.ex. Möjligt att inbyggda Spotify blivit bättre men tyckte att det buggade för mycket och har haft mindre problem med Carplay så mest därför jag började använda CP. |
|
|
Hej. X-drive hugger väl i även under 20 km/h om det behövs? Brukar bli så ibland när jag backar ut från garaget då det är backe med vinkel och då går det typ 2 km i timmen. BMW till skillnad från den Audi quattro jag hade skickar blixtsnabbt kraft till rätt hjul och stoppar hjulet/hjulen som spinner på direkten. Audin lät spinnande hjul spinna hejvilt innan övriga hjul började röra på sig. |
|
|
Tack för bra svar allihopa. @bmw21 nej jag missförstår inte eller blandar ihop bromsfunktion med adaptiv farthållare. Adaptiv farthållare, dvs man kan ställa in 100kmh och "ta rygg" på annat fordon i oändlighet så länge framförvarande bil inte överstiger 100kmh i det här exemplet. Samtliga bilar jag kört med adaptiv farthållare har bromsat beroende på hur man ställer in avståndet till framförvarande. Det är i min värld adaptiv farthållare. Den läser av avståndet osv till framförvarande mm. Tycker det är en grym funktion, som dessvärre min då uppenbarligen saknar. Det där med att farthållaren bromsar i nedförsbacke etc, så tycker jag de flesta beter sig, adaptivt eller ej. Kanske var annorlunda förr då som du säger. Vad gäller fyrhjulsdriften så har jag nu konstaterat att det verkligen är som du säger @Hummer, den går in betydligt snabbare än Audin. Jag har väldigt krånglig uppfart med tvärsväng direkt ur garaget. Audin fick jag ta lite fart med, medan BMWn enkelt tar sig upp. Dock så vet jag inte det där med 20kmh som ni nämner. Har lyckats få hjulspinn i låg hastighet i snön här. På Audin var jag tvungen att lägga i sportläge och kopplar ur samtliga hjälpmedel för att få kontinuerlig awd eller så nära det gick iaf. Försökte bogsera en kompis en vinter ur en väldigt enkel dikeskörning. Gick bet tills jag stängde av alla hjälpmedel, antisladd, antispinn osv. Samt la i sportläge. Då drev alla fyra hjulen. Är ni säkra på att det inte är så här? Kanske inbillar mig men tyckte det gick bättre med sport och hjälpmedel av även på BMwn. |
|
|
Hej! Adaptiv farthållare har du om du har den lilla ”plattan” framtill i ”hönsnätet” under regskylten fram, det är själva radarn som tillsammans med kameror i vindrutans övre del som sköter bl.a. avståndshållning till framförvarande bil. På senare exemplar så kan det vara så att hårdvaran sitter på plats men funktionen måste ”låsas” upp via CD portalen, något som blir allt vanligare. Så antingen har du inte radarn alls, eller så har du radarn men funktionen inte aktiverad eller så har du både och. Du märker det tydligt när du använder FH då du tex har möjlighet att ställa in avståndet till framförvarande bil om du har adaptiv farthållare. |
|
| Utrustning kan du kolla med bilens chassinummer här: Länk Då får du svart på vitt vilken utrustning du har. | |
|
Hummer: Visst har du drivning på alla fyra under 20 km/h. Det är t o m så att kopplingen låser helt då du från stillastående trycker på gasen och har måttligt rattutslag. Det är bara om du har vridit på ratten ganska mycket som låsningen bara görs då något bakhjul slirar. Jag har inte funnit vid vilka rattutslag denna gräns är. Det står bara att vid fickparkering och liknande så driver inte alla hjul. Du kan testa på grusväg. Stå still och tryck till på gasen så ska alla hjul spinna loss. Sen går du ut och tittar på spåren i gruset. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Låter faktiskt vettigt som du skriver Waterlily. Jag har nämligen mycket rattutslag ur garaget och det skulle kunna förklara varför det spinner lite. När jag kommit upp. Stannar och kollar så garaget stänger, för att sedan åka igen då spinner inget hjul alls. Har då ratten rak. Att det var så ”avancerat” :) |
|
|
Hej. Jag är inne på min tredje BMW med fyrhjulsdrift och det jag märkt är att drivning på framhjulen stängs av vid maximalt rattutslag men då är det bara att vrida lite tillbaka så hoppar det igång igen. Nu var det ett tag sedan jag testade det men det har inte varit något problem för det räcker med en ytterst liten justering av ratten för att få igång det. Har inte testat det med senaste bilen då de fan inte snöar tillräckligt. Har ni upplevt det på era bilar? Ja när alla hjulen jobbar är det en fröjd att köra i snö för inget hjul hinner spinna mer än minimalt innan kraften växlar till övriga hjul. Som det skrevs i en annan tråd, det är mycket svårt att sladda med bilen då alla system är igång, vilket känns tryggt. |
|
|
Aha. En liten hypotes: I mycket låga farter och mycket måttliga små rattutslag så är xDrive-kopplingen helt låst. I lite större rattutslag slirar kopplingen och kan kopplas in mera om bakhjulen skulle slira. Och i fullt rattutslag är kopplingen helt urkopplad oavsett slirning. Bara en hypotes. Vänligen Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.