AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.529

Gesture Control och frysta bakdörrar

Ro
6
Robbelibob
520D Touring Sport Line -18
Hej, nybliven BMW ägare till en 520D -18 och har en liten fråga om gestfunktionen i bilen (som förövrigt min 5-åriga son är barnsligt imponerad av).Hur många gestfunktioner kan man ha aktiva samtidigt? Jag får bara till att höja/sänka volymen samt stänga av musiken helt med gester. I menyerna hittar jag inget om avvisa/ta emot samtal har jag för mig men det står i instruktionsboken att det ska gå.

Förövrigt en mycket skön bil, har haft 3 st mazda 6 innan och komforten går ju inte att jämföra. Heads up är riktigt smart. Däremot så hade jag väl önskat att man skall kunna stänga bakdörrarna vid enstaka minusgrader på ett premiummärke. Höger bakdörr går visserligen att öppna men inte att stänga, då får man hålla in dörren och låsa bilen för att " lura " dörren. Sen så funkar den som vanligt igen när man kört ett tag och det tinat upp därinne i låsbygerln eller vad man ska kalla det för. Sjukt irriterande men tydligen inte helt ovanligt vad jag läst mig till nu på detta eminenta forum. Någon som haft problemet och blivit av med det på ett bra sätt?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Hej och välkommen!

Vad gäller gestfunktionen så finns det några "inbyggda" som du inte kan ändra och ett par (eller bara en, kommer inte ihåg?) som du kan ändra funktionen för. Vet inte om det är påslaget automatiskt men på min iDrive så kommer gestsymbolerna upp när det är möjligt att göra gester, dvs får jag ett samtal så kommer gest-symbolen för att ta emot eller avvisa samtal upp. Den fungerar även för att avvisa "popups", alltså trafikmeddelanden på radion, varning i navin för hinder/omdirigering, etc.

Om du har Parking assistant plus så kan du även använda "nyp-gester" för att vrida bilden i 3D-vyn.

Vad gäller bakdörrarna så har jag inte haft problemet men jag tror att det finns en del att läsa i Länk eller Länk för jag känner igen att jag läst om det i någon tråd här om några som haft problemet.
Ro
6
Robbelibob
Tack skall du ha, Wiberg. Ska forska lite nogrannare, fanns guide på youtube såg jag nu också. Är ju inget livsviktigt men kul ändå att kunna hantera de finesser man ändå har tillgång till.

Jag har plöjt igenom alla sidorna du länkade till och det var ju ett antal som har/haft problem men lösningarna var det färre av. Jag kollade iaf med tre verkstäder idag, 2 lokala här i min stad och en " riktig" bmw verkstad. De två lokala sa att det var ett konstruktionsfel av bmw som resulterade i att fukten blev kvar i låskistan med frysning till följd. Båda jag pratade med ansåg att man kunde blåsa rent och smörja upp men att problemet antagligen skulle komma tillbaka. De tyckte att ny låskista var onödiga pengar att lägga pengar på då huvudproblemet kvarstår. De sade också att problemet förmodligen försvinner om man kör längre sträckor då insidan på dörren hinner ventileras/värmas ordentligt.

Killen jag pratade med på BMW i Örebro trodde mera på att det var en vajer till handtaget/kistan som kärvade men de var ju självklart tvungna att felsöka för att vara säkra. Han trodde eventuellt att de kunde byta den kostnadsfritt men det tror jag ju inte ett ögonblick på, haha. Ska ändå in med bilen och montera motor/kupévärmare och kontrollera någon återkallningsgrej (något med kylarvätskan) så ska nog ge BMW en chans i alla fall då jag gärna slipper problemet permanent, för det är enligt mig ett väldigt stort problem. BMW var faktiskt inte dyrare än mina lokala verkstäder på att montera värmare och det förvånade mig i alla fall positivt.
Hej,

Nr 14 och 15 här, och deras respektive motsvarigheter i andra modeller, har nog alltid varit känsliga. Tror snarare på dem än på själva låskistan - /orna.

Länk

Vapenolja, nu med något snällare namn, från Biltema har tidigare rekommenderats.

/Lennart
Ro
6
Robbelibob
lenwib: Stort tack för bilderna, jag har bokat tid på bmw så skall dom kolla på det men dom misstänkte som sagt samma som dig. Förhoppningsvis går det som goodwill, då blir det ändå en bra start som bmw ägare och man kommer ha en anledning att boka tid för framtida servicar/reperationer hos BMW igen även om de är lite dyrare än andra verkstäder.
Ro
6
Robbelibob
En liten uppdatering.

Precis som du trodde, Lennart så var det en av vajrarna. En av dem var dålig och fuktskadad (typ)så de bytte till en uppgraderad version så nu slipper man (nog) svära över dörren när det är kallt.

M Bilar i Örebro ska ha beröm, de låg på BMW så att de tog nästan hela kostnaden (3500) på goodwill. Smart dessutom, som nybliven förstagångsägare till en BMW så är man nu glad och positivt inställd till både BMW och verkstan istället för grinig och halvt hämndlysten ;) haha
Tack för din återkoppling! Bra att det löste sig, dessutom på ett sympatiskt sätt.

Hoppas nu också att du får/har fått ordning på Gesture Control! :)

/Lennart
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Har hört mycket gott om M-bilar överlag!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.