|
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har stora problem med imma på rutorna i min X1 F48 2016 (xDrive 20d). Det började i november någon gång, märkte att det började imma igen så jag fick köra Max-läget en stund för att blåsa bort det. Bara kortare resor till/från jobbet så att köra Max ett kort tag räckte. Men nu t.ex. för någon dag sedan skulle jag åka en längre sträcka... cirka -6 grader ute, motor+kupévärmare hade varit igång i 3-4 timmar innan jag åkte, imfria rutor när jag startade, men efter bara 1-2 minuter var bakrutan och bakre sidorutorna igenimmade, sidorutorna fram på väg att imma igen, och vindrutan började imma igen. Så jag tryckte på "Max"-knappen som man ska enligt manualen, men det fortsatte att växa på imma ett litet tag så jag fick huka lite för att titta ut genom vindrutan eftersom överdelen blev igenimmad. Till slut började imman krypa undan, men det tog nog minst ytterligare 15 minuter innan jag kunde sitta helt rakt igen, och jag körde på Max-läget i 45-60 minuter. Jag testade sedan att växla till auto-läget på AC:n men efter bara någon minut märkte jag hur imman började växa på vindrutan igen, så på med Max-läget... Jävligt tröttande ljudmässigt att köra på Max-läget lång tid. Och det blir olidligt varmt i bilen dessutom. Fick köra elslingorna på bakrutan för att kunna se genom den överhuvudtaget. Bara jag i bilen, torrt på golvet, ingen flämtande hund eller så. Den är svensksåld och har S842 "Cold-Climate Version" i utrustningslistan, och S534 "Automatic Air Conditioning". Köpte den i våras så det här är första vintern med den, och sista om jag inte får ordning på detta. Hade en 3-serie E90 -09 innan, inga problem alls med imma, och innan dess en Renault Megane -02 som hade problem ibland men inte lika mycket som i F48, bara dra upp AC:n på max så ordnade det sig direkt. Vilka inställningar har ni på era F48:or för att slippa imma? Jag antar att det inte skall vara som jag har det, med tanke på att BMW är ett "premiummärke"... | |
|
Kan bero på täppt kupéfilter. När är det bytt senast? |
|
|
Service gjordes i slutet av maj, då byttes (enligt protokollet) en bunt filter: mikrofilter, luftfilterinsats och bränslefilter. Kupéfilter är väl samma sak som mikrofilter? Det byts väl kanske på service varannat år, inte borde jag behöva byta det igen efter bara drygt ett halvår? Bytte aldrig det själv på min E90. Men enligt samma protokoll så kontrollerade de även takluckans styrskenor trots att jag inte har taklucka så de kanske bara kryssade för saker av gammal vana. |
|
|
Tål att kolla filtret - det fuskas på en del verkstäder... Kolla även om det är blött på golvet under gummimattorna! Förr var det vanligt att tätskiktet mellan dörren och dörrklädseln släppte och då rann det in vatten på golvet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
OK, tack, ska kolla kupéfiltret (och dubbelkolla golven under gummimattor) imorgon. Det finns YouTube-videos för filtret som jag borde kunna följa. Något annat imman kan bero på, som jag kan kolla samtidigt? |
|
| Du råkar väl inte ha slagit till interncirklationen,igensatt microfilter tror jag inte mycket på, om inte du kör i grusvägar om dagarna. | |
|
Jag har testat både konstant friskluft (dioder släckt) och autoläge (vänster diod vid "A" lyser), märker ingen skillnad. Kör aldrig med interncirkulation. När jag kollar manualen hänvisar indexet till sida 156 för "Imma på rutor" men där beskrivs "manuell" klimatanläggning, på sidorna 158-159 står det lite om imma med klimatautomatik men de råden hjälper mig inte. Jag kör vanligen med klimatanläggning i AUTO-läge och SYNC mellan förare/passagerare, luft mot fötter+kropp+fönster (d.v.s. allt), alla ventiler i kupén öppna max och vettigt riktade (tycker jag). Vill ha luftmängden i AUTO-läge på mellannivå men även om jag ställer upp den till max så räcker det inte utan jag måste trycka på MAX-knappen för att bekämpa imma. |
|
| Det verkar ju nästan som det är nåt med AC kompressorn eller för lite gas "läcka" | |
|
Nu har jag kollat filtret (filtren). Jag är ingen expert på området men jag tycker inte att de såg smutsiga ut. Kör sällan på grusvägar. Kan jag själv kolla AC-kompressorn och om det är någon läcka av AC-gas? Eller finns annat jag kan kolla/testa? Bävar inför den längre körningen imorgon... Har fotograferat min klimat-konsol för att kunna visa mina inställningar men hittar ingen funktion för att inkludera bilder i inlägg. |
|
|
Om kupefiltret skulle varit källan till fukten hade det behövs vara fuktigt eller rent av surt. Om det är så mycket imma som jag får känslan av så måste du ha vatten någonstans. Frågan är bara vart.. AC-komponenter är väl lite lurigt att kolla själv. För att infoga bild behöver du använda annan tjänst som du sen länkar till. Typ forumbilder, imgshack etc. |
|
|
Upptäckte nyss att jag varit slarvig då jag kollat golven. Det är ganska blött under gummimattan framme där man vilar vänsterfoten. Tidigare lyfte jag bara på mattan närmast stolen. Har nu tagit bort gummimattan och riggat kupévärmaren att blåsa rakt på det blöta, med dörrar öppna, i garaget. Får kolla senare ikväll. Tack för alla svar och förslag hittills, återkopplar senare med resultat. |
|
| Jag tror inte vatten på golvet bidrar med så mycket imma,hade själv en ford som läckte in vatten på förarsidan men jag hade aldrig nåt problem med imma varken på sommar eller vinter, kanske kolla kylvatten så det inte finns nåt läcka på värmepaketet eller stopp i dräneringen från AC tycker att det bör vara där källan är. | |
|
Imma på en bilruta följer av samverkan mellan flera faktorer, allt under förutsättning att fläktens blåsstyrka och blås, riktning är rimlig. a/ glasruta som kyls från utsidan men som inte värms tillräckligt av defrosterluft b/ defrosterluft som trots allt är tillräckligt varm för att bära fuktighet c/ tillförsel av fukt till defrosterluften. Att annan fukt i kupén, på golvet eller från våta kläder ska hamna i defrosterluften före uppvärmning är mindre troligt, fukten bör tillföras luften i anslutning till uppvärmning. Avgörande är att luften är tillräckligt torr före uppvärmning och inte blandas med kallare luft före utblåsning mot rutan. ( Allt fritt ur minnet från en beskrivning av montering av värmeelement i traktorhytter för nästan en mansålder sen!) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.