|
|
|
|---|---|
|
Hej. Precis skaffat en G31 med driving assistent, dock inte PRO. När jag läser på fattar jag det som att körfältsassistenten dels ska vibrera men även korrigera riktning om bilen oavsiktligt är på väg att lämna körfältet över 70km/h. Jag får bara vibrationer i ratten men den styr inte tillbaka igen? Det är likadant på båda hållen, dvs hö/vä. Har jag fattat fel eller? Lyckas inte ställa in så den så den korrigerar riktning i a f. | |
| Finns endast skak inte styrhjälp utan PRO. | |
|
Ok, skumt? För såhär står det nämligen på hemsidan gällande Driving Assistant: Säkerhetspaketet Driving Assistant omfattar de kamerabaserade systemen frontalkrocksvarning med bromsfunktion, manuell Speed Limit-assistent inkl Speed Limit-information med visning av omkörningsförbud och framförhållning samt körfältsassistent. Dessutom ingår de radarbaserade funktionerna Lane Change Warning samt varningar för trafik från sidan bak och påkörning bakifrån. Körfältsassistenten läser av filmarkeringarna och varnar med en vibration i ratten och en aktiv korrigerande styrrörelse om bilen oavsiktligt är på väg att lämna körfältet i hastigheter över 70 km/h. Om fordon närmar sig i döda vinkeln varnar Lane Change Warning med en vibration i ratten och en blinkande varningssymbol i ytterbackspegeln. Varning för trafik från sidan bak underlättar när man backar ut. Frontalkrocksvarningen med bromsfunktion identifierar bilar medan fotgängarvarningen reagerar på människor. Dessutom förbereds bromsarna på en snabbare reaktion. Om en kollision är oundviklig utför systemet en maximal inbromsning. Vid mörker och dimma kan systemets funktion vara begränsad. Varningsfunktionen vid risk för påkörning bakifrån aktiverar varningsblinkers med dubbelt så snabb blinkfrekvens. Den manuella hastighetsbegränsaren är till för att man ska kunna ställa in en högsta hastighet individuellt. Den manuella Speed Limit-assistenten kan, om föraren bekräftar detta, anpassa maxfarten till den aktuella hastighetsbegränsningen som registrerats av Speed Limit-information inkl visning av omkörningsförbud och framförhållning. Undrar vad de menar med ”aktiv korrigerande styrrörelse” då? |
|
| Trådlyft. Visst ingår döda-vinkel varning drivning assistans? | |
| Japp, det gör det! 👍 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.