AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.207

Fjäderbensstag på ingång

Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Jag har precis lagt en order på ett främre fjäderbensstag till min e89a.

Har kollat en del på youtube, och det finns ganska mycket om fjäderbensstag,
ifrån att det inte gör någon skillnad till att det visst förbättrar väghållningen.

Det jag har lärt är att det gör störst nytta på bilar med McPhearsonframvagn, pga hur
krafterna rör sig genom fjädringen...och det bör ju passa Z4an isåfall.

Det funkar bäst om man har triangulerade stag, och de två sneda stagen finns ju redan.

Skall bli kul att testa i vår.

Izzy
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Härligt!

Generellt sett kan man säga ju nyare bil desto mindre skillnad blir det (det här är en grovt förenklad bild).
Men en modern bil (speciellt då märken som vill ha en sportig framtoning) är snuskigt mycket mer vridstyv än en gammal Opel Ascona, BMW 2002 eller BMW E30. Och vi pratar inte om en faktor 1-2 eller liknande utan det rör sig alltid om en faktor 10 eller högre.
Sen finns det variationer såklart där vissa bilmodeller har en svagare konstruktion än andra.
Sen beror effekten också lite på hur resten av chassit är - ultrasoft som en amerikansk 70-tals-svamp eller stenhårt som ett Bayeriskt ölstop - det påverkar ju en del hur chassit arbetar.

Men som du säger så får du störst effekt om du triangulerar det. Förutsatt att det FINNS något stabilt där i mitten av torpedväggen - vilket inte alltid finns. Utan det så blir det inte lika effektivt att hantera situationer där karossen kränger sig.

Hur man sedan känner av det eller märker något av det beror på grundförutsättningarna som de scenarios som man tänker sig att bilen ska användas i.

Handlar det om vanlig vardagskörning så njaaaa.... Inte på E89'a.

Lite mer inspirerad körning och kanske lite autocross (med vettiga hjulvinklar och däck) så med ett bra fjäderbensstag så kan du nog märka en skillnad (men tänk på att 99% av alla fjäderbensstag är bara skräp och endast 1% har faktiskt potential att göra nytta).

Eller varför inte prova på lite bankörning - där tror jag du märker av det mest. Är väl inte sååå långt till Mantorp?

En bra väghållning handlar (som det verkar som att du redan klurat ut) om ett komplett paket som samarbetar (enstaka punkinsatser hjälper inte så mycket). Det handlar om att uppgradera multipla komponenter (och se till att en komponent inte hamnar på efterkälken och blir en bromskloss så att säga i utvecklingen) samtidigt som det alltid handlar om att arbeta sig runt begränsningar och trade off's som finns i alla bilar.

Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Jag håller med dig,

Det blir första vintern som jag fixar med "nya" Z4:an.

Jag skulle vilja ha nya bussningar runt om, fast det hinner jag inte i vinter...och givetvis nya dämpare/fjädrar också....dessa har ju 10 år på nacken nu.

Jag har breda 19 tumsfälgar på just nu....förmodligen inte så lätta men de har funkat bra första sommaren, så jag kör nog vidare på dem. ( förra z4:an fick lätta originalfälgar, 16 tums....de fälgarna vägde drygt 7 kg/ st.

Izzy
Iz
367
Izzy
MB C200 kombi-10
BMW Z4 23i -10
Jo, det stag jag har beställt heter "Ultraracing" och är en helsvetsad konstruktion i stål....gjord i Malaysia tror jag...säljs på ett par ställen i Sverige. Inga länkar eller så utan stumt hela vägen.

Izzy
NG
428
NGA
Z3 -00
X3 G01
Ford Mustang GT Cab
Nån testat om det är samma fjäderbensstag till Z3 o E36 6 cyl. får olika svar från nätbutikerna det finns ju betydligt fler stag till E36 att välja på.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.