|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Min M5 hade supersprint grenrör med supersprint racekattar och xpipe sedan kelleners backbox. Den var mappad och gav enl föregående ägare 470hk bänkad. Har för mig den gjorde 10.8 100-200 med 3 pers i bilen då va det med tunga eftermarknadsfälgar. | |
|
Hej Janne. Har du pratat med Köhler, eller kanske nån annan? |
|
|
Status nu är att jag skickat lite frågor/funderingar till Köhler(de har inte svarat) + varit i kontakt med lite verkstäder runt mitt närområde... Men hitintills ingen som vare sig gett något konkret prisförslag eller om de ens vill ta på sig något dylikt arbete...just nu iaf. Har fortfarande inte helt gett upp Schmiedmanns grenrör heller...har lite funderingar på att montera det på "vinst o förlust" :/ Men jag har inte kontrollerat mer om detta än det jag diskuterat i tidigare tråd. Torde iaf bli lite "friare flöde" med schmiedmanns grenrör...iaf ingen "medveten strypning" som BMW´s originalmonterade hur som helst. Frågan är mera huruvida kvalitén är på dessa rör...hållbarhet/passform etc. Jaja...vi får väl se vart allt hamnar i slutändan. Mvh Janne. |
|
|
Vet att Köhler har stor erfarenhet av den motorn, så jag skulle vänta på svar från honom. Mvh Micke. |
|
|
Kan man verkligen få 70hk på en redan rätt trimmad sugmotor med bara chip + avgas? Det låter mycket. |
|
| @ aerobat ja när motorn är strypt med grenrören original. | |
| Som sagt, grenrören stryper rätt bra, runt 40hk om jag minns rätt. S62an finns väl tex i ascari med 507hk. | |
| Vad jag har sett kan du få 70hk med nytt insug, trottelhus och avgassystem (specifikt headers). Ska du ha mer får du nog arbeta med toppen och andra kammar. | |
|
Man har såklart lite specifika frågor till någon firma som "kan det hela" , t.ex om man måste mappa om när man t.ex bara byter grenrören...till förslagsvis Schmiedmanns eller mera "kvalitetssäkrat"(i min värld iaf) Supersprint? Klarar ordinarie insprut av att reglera om man bara byter till ett "friare flödes grenrör" utan att motorn riskerar att gå för magert?...tex. (Jag har redan bortplockade slutdämpare kanske ska tilläggas, "raka rör" där m.a.o.). Men, jag får väl prata med Köhler live och fråga.. Mvh Janne. |
|
|
Lyssna på the Matt Farahs the smoking tire podcast med Steve Dinan, de tog ur rejält med effekt ur S62:an utan att överladda, men det kostar därefter. Grenrören stryper massor, finns hur mycket info som helst om detta online. Ett enkelt tips att få motorn att prestera jämt är ett IAT relocation kit, alltså att flytta sensorn för insugstempen till ett ställe där temperaturen är jämnare, finns kit för detta. Annars är väl klassikern för en S62 att se till att MAF:ar är i bra skick samt kamaxelsensorer för att bilen ska gå som den ska. Många i USA mappar iaf om bilen med en Alpha-N tune och kör utan luftmängdmätare, men detta kräver dyno och folk som vet vad de gör, verkar inte vara så vanligt i Sverige precis. |
|
|
Jo...haft kontakt med en firma(inte Köhler) som kan göra en mjukvaruuppgradering i styrsystemet och tillsammans med grenrören(valfria rätt utförda!?) skulle det via honom kunna ge uppåt 50-60hk.. Men 60 hk "via telefonen" är ju inte detsamma som att få bänkat fram en dylik effektsiffra :) Billigaste "smygförbättringen" är såklart att ha allt mekaniskt i toppskick, med då t.ex nya friska luftmängdsmätare och att allt i sensorväg är klockrent fungerande, men som alla vet(jaja) så är det grenrören som är det största problemet för att få ut effekt hyfsat prisvärt och "enkelt". Planen är att i vår ha en optimerad motor...men exakt vad det blir är väl skrivet i stjärnorna, men mest troligt blir det grenrör och en mappning. Köhler har jag haft telefonkontakt med och han menade att i bänk så gav det masstillverkade M5 S62 allt mellan 365hk och uppåt i MOTOReffekt, så relativt stor spridning på effekten blev det. En motor i bänk i "labbet" är ju inte detsamma som när motorena ska börja "masstillverkas" där toleranser osv blir något sämre eller vad jag ska skriva. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.