AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.660

Bmw 525i e39 -01 vill inte riktigt starta

Sida 2 av 2
Jo, men det handlar om mängd/tryck också. Eftersom pumpen surrar, är den ju inte död. Men kanske stukad på det ena eller andra sättet. Ett samband med din (nästan) soppatorsk kan inte uteslutas.

Som sagt, slut på idéer. För ett tag, åtminstone. :)

/Lennart
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Hände mig senast i förra veckan med 523:an...Dvs den gick inte igång.

Botemedlet var att nöta på startmotorn tills den till slut gick igång, ingen full gas eller ..jo..lite pumpande med gaspedalen + nöta på starten till den startade (mycket rök och ojämn gång innan den till slut gick jämnt och fint :)

Hade dagen före flyttat den några meter vilket är ett av det "värsta" man kan göra med en gammal 523:a om man inte vill ha startproblem "dagen efter" :)

Minnet är kort så jag vet inte hur länge det tog innan den startade, men mer än 10 sekunder tyckte jag iaf...men som sagt...hmm..ja..någonstans runt 10 sekunder..

Men detta är bara vad jag just nu rafsade ihop som en av möjliga anledningar, kan ju vara något plötsligt problem med pumpen/pumparna eller annat.
(Brukar vara läge att byta huvudbränslepumpen kring 25000mil på dessa modeller).

Mvh Janne.
Ve
43
Vendel97
E46 325ci -02 Clubsport
E36 318is -92
E46 325 touring -02
E39 525 touring -01
Tack för alla svar! Men jag lovar er att nöta på gasen funkar inte i denna situation har provat det sååååå många gånger nu. 30 sekunder intervallen i 30 minuter med extra ström från annan bil vid säkert 10 olika tillfällen.

Uppskattar verkligen era svar och kommer ni på något mer så skriv gärna det.

Jag ska kolla lite youtube hur man ser så det kommer fram bränsle till motorn och att jag har gnista. Om ni vet får ni gärna förklara hur jag går till väga :)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...personligen har jag inte haft större bränsleproblem eller gnistproblem på min 523:a, men den har ju bara rullat 35000mil ;)

Jaja, annars så skulle jag byta bränslepumpen pronto "på vinst och förlust" men det är ju JAG det.

Seriösa felsökare mäter/kontrollerar väl bränsletrycket och mängden bränsle som pumpen skall ge vid ett visst antal sekunder.

Kostar alltid en slant och givetvis tråkigt om det inte är pumpen.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

På min M5 E39 har jag bytt huvudbränslepumpen på(sitter under baksoffan på höger sida)..
Bara att rycka upp sätet i framkant och sedan ser man var kablarna går in och efter det det runda hålet med tillhörande lock och under detta lock armaturen med bränslepumpen..bara att börja skruva sedan :)

Den hade då gått ca 25000mil(faktiskt hade någon fd ägare bytt pump också innan mitt byte).

Mvh Janne.
Ve
43
Vendel97
E46 325ci -02 Clubsport
E36 318is -92
E46 325 touring -02
E39 525 touring -01
Jag ska skruva lite imorgon, jag hör av mig hur det gick och om ni kan hjälpa med något mer :)
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Pröva ryck kontakten till lmm....
Min betedde sig exakt likadant...det var lmm det va fel på...
Men får du igång den då...stäng inte av den för allt i världen....låt den gå.. så den bli varm!
Dessa motorer surar ner sig helt sjukt...
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Ta ur stiften och blås dom torra. Låt den stå med tändstiften ur 5-6 timmar, eller blås cylindrarna torra med tryckluft.
Spruta rejält med startgas direkt in i insuget (efter luftfiltret) och tryck gaspedalen i botten. Nöt med startmotorn. Börjar den tända, (som en tändkulemotor) så släpp inte på gaspedalen och fortsätt med startmotorn. Man märker, när det är dags att sluta jobba med startmotorn. Har haft detta problemet ett par gånger och löste det på detta sättet. M54. Sätt batteriet på laddning innan. så du har full kräm.

Ve
43
Vendel97
E46 325ci -02 Clubsport
E36 318is -92
E46 325 touring -02
E39 525 touring -01
Hej igen alla!

Bilen är igång!!! vevaxelgivaren bytt samt nya stift och lite startgas så går den som aldrig förr. Tror det var såhär: vevaxelgivaren trasig så jag nötte så mycket på gasen så jag dränkte stiften, sen när vevaxelgivaren var bytt så var den så sur så den ändå inte startade. Och rena stift så hoppa den igång! Så tror det var en kombination av vevaxelgivaren samt dränkta stift.

Mvh William
Härligt! :) Och grattis!

Tack för din återkoppling. Det är den som gör tråden, så att säga.

/Lennart
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Men, har du kollat om det är felkod kvar på kamaxelgivaren?

//nyfiken
Ve
43
Vendel97
E46 325ci -02 Clubsport
E36 318is -92
E46 325 touring -02
E39 525 touring -01
Har inte kollat men kan göra det, svar kommer :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.