AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.658

Bmw 525i e39 -01 vill inte riktigt starta

Sida 1 av 2
Ve
43
Vendel97
E46 325ci -02 Clubsport
E36 318is -92
E46 325 touring -02
E39 525 touring -01
Hej, jag har en bmw e39 525i -01 som inte riktigt vill hoppa igång, bilen har använts dagligen och aldrig varit problem med den... brukar alltid tanka den innan lampan börjar lysa, men nu var första gången jag körde den med lampa tänd.... skulle då iväg in till stan för några ärenden och tanka den, då startade den och dog direkt. Så tänkte jag ähhh det är väll bara starta den igen och köra. Men så lätt var det inte... då tror jag att den var tom på soppa, så grannen hade en dunk med bensin så hällde i 20L och provade igen och det är så nära att den går igång... men jag har ju provat många gånger så jag tänker om jag har gjort den sur eller vad tror ni? Har laddat batteriet fullt, så provade med fulladdat batteri och startkablar från en annan bil samt startgas men den vill ändå inte riktigt gå igång...

Vad tror ni? Tänkte ta bilen till inlandet för fira jul imorgon så hemskt tacksam för svar.
Gooooo Jul.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lätt att dränka stiften på de motorerna.

Boten är att hålla gasen nere HELT och nöta med startmotorn i tiosekunders-stinter där du låter startmotorn svalna av mellan försöken.

Det kan ju vara annat fel också - så om inte ovanstående hjälper kan en felkodsläsning vara på sin plats.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bl
2.294
blixten
325i -88
Låter lite grann som när bränslepumpen slutar att fungera som den skall. Kolla om säkringen är hel.
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Ja, inte helt ovanligt att pumpen lägger av men Johan Bs scenario är nog vanligare.
Det händer också att strålpumpen eller vad man nu ska kalla den som pumpar över bensin från den vänstra halvan till den högra(där huvudpumpen sitter) går sönder.
Det är lätt att kolla om det är så genom att tanka bilen så det är mer än 30 liter.
Man kan också kolla via de "hemliga menyerna" hur mycket soppa det är i varje halva. Är det noll i höger men bensin i vänster är strålpumpen kass.

Men som sagt huvudspåret är att göra det som Johan B säger.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Ve
43
Vendel97
E46 325ci -02 Clubsport
E36 318is -92
E46 325 touring -02
E39 525 touring -01
Hej igen,

Nu har jag stått med fulladdat batteri och startkablar från en annan bil och kört med gasen i botten och 10 sekundersintervaller i 30 minuter och han kommer inte igång... det är nära att han hoppar igång men inte riktigt.

Vad är nästa steg? Läsa av felkoder?
bl
2.294
blixten
325i -88
har du kollat bränslepumpen säkring?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skruva ur ett eller flera stift och se hur de ser ut.

Sugstrålepumpen är som nämnt en misstänkt kandidat - fyll på soppa så märker du om det hjälper.

Sedan skulle jag nog gå på felkodsavläsning.

En trasig soppapump brukar (men inte alltid) föra oväsen i form av tjutande & skrikande ljud när den håller på att ge upp. Brukar varna i flera dagar innan den ger upp helt...

Mvh
Johan B

Ve
43
Vendel97
E46 325ci -02 Clubsport
E36 318is -92
E46 325 touring -02
E39 525 touring -01
Vart sitter säkringen till bränslepumpen? Det jag har läst så ska den sitta ovanför batteriet i skuffen säkring 54 men det är ju inte märkt nånting där så var svårt att kolla på det. Jag hör även att den går igång när jag sättet på tändningen så tror inte att det är den, men den kan ju snurra men inte skicka ut något. Så självklar värt att kolla säkringen.

Nån aning om vart den säkringen sitter?
Ve
43
Vendel97
E46 325ci -02 Clubsport
E36 318is -92
E46 325 touring -02
E39 525 touring -01
Ska även fylla på 20 liter till och prova, då har jag 40 liter i tanken.
Ve
43
Vendel97
E46 325ci -02 Clubsport
E36 318is -92
E46 325 touring -02
E39 525 touring -01
P0369 fick jag upp som felkod, verkar ju vara kamaxelgivarkretsen.
Finns det bara en sån eller finns det flera?
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Finns två givare, en för varje kamaxel. Rätt säker på att felkoden säger vilken som strular. Motorn går dock utan de. Min 530i -01 byte jag båda på vid olika tillfällen och den gick att köra till jobbet mm även med dålig givare.

// Magnus

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Trasig vevaxelgivare brukar göra att motorn inte startar.

Trasig kamaxelgivare brukar göra att motorn går dåligt och att motorlampa tänds.

Många billiga OBD2-läsare blandar ihop koderna och anger kamaxelgivare när det egentligen är vevaxelgivare...så gör en felkodsläsning med en läsare som är avsedd för BMW eller av "verkstadskvalitet" (t ex. Bosch).

Mvh
Johan B

Ve
43
Vendel97
E46 325ci -02 Clubsport
E36 318is -92
E46 325 touring -02
E39 525 touring -01
Hej igen.

Nu har jag jävlats med denna bil, har bytt vevaxelgivaren samt alla stift men får inte igång den ändå...

Inga felkoder nu men vill inte starta.

Hur går jag vidare?
Hej,

Håller också på bränslepumpen. Det där med att den surrar och att motorn nästan vill(e) starta, tycker jag, tyder starkt på den. Om bilen har gått långt, kan du byta pumpen på chans utan få dåligt samvete. Pumpar ger upp, och har bilen 20-30k+ mil, är det ett högst rimligt chansbyte.

Men du kan ju först prova med startgas för att förvissa dig om att tändningen fungerar.

En dålig vevaxelgivare ger knappast de symptom, som du beskriver i ditt första inlägg. Men, när du nu bytte, blev det BMW original eller någon OEM - variant? Något annat vore ett osäkert val, som sen bara riskerar att få. dig att springa i fel riktning.

/Lennart
Ve
43
Vendel97
E46 325ci -02 Clubsport
E36 318is -92
E46 325 touring -02
E39 525 touring -01
Den tänder inte på startgas... och det lunkar soppa när jag nöter på gasen.
Och den nya vevaxelgivaren? Säkert märke?

/Lennart
Ve
43
Vendel97
E46 325ci -02 Clubsport
E36 318is -92
E46 325 touring -02
E39 525 touring -01
Hella är märket på den
Då är den - antagligen - ok.

Har du något sätt att testa gnista? Kommer det fram soppa i tillräcklig mängd, är det ju bara gnistan kvar att kolla. Och om den finns, är det nog bara att prova det där tipset, som du fick tidigare, med full gas - inte släppa - och nöta med startmotorn.

Men jag får egentligen inte ihop fallet. Det är konstigt.

Antal mil på bränslepumpen?

Startar motorn fortfarande "nästan", eller är den helt död nu?

/Lennart
Ve
43
Vendel97
E46 325ci -02 Clubsport
E36 318is -92
E46 325 touring -02
E39 525 touring -01
Den har gått 21.000 mil, när jag nöter på gasen så går den runt och tänder till ibland men går inte igång. Har inte testat gnistan eller kollat hur mycket soppa det kommer fram, är inte en superbegåvad skruvare så du får gärna berätta hur jag ska gå till väga.

Kan tillägga att när det börja strula så tände den till ofta och var ”nära på att gå igång” men nu när jag nöter på starten så tänder den inte alls lika ofta som då...

Denna felkod fick jag upp när den börja strula: p0369

Jag raderade den och inte kommit upp igen men det kanske är för att jag inte fått igång bilen sen jag tog bort den felkoden.
Den koden pekar på en kamaxelgivare, som det redan sagts. Och eventuellt gäller den vevaxelgivaren, som också redan sagts.

Men vevaxelgivaren är bytt mot en ny av bra kvalitet. Jag tror dessutom, att den skulle ha gett felkod redan efter ett startförsök, om den varit dålig.

Gnista provar du geom att lossa ett stift och köra starten. Men jag antar att stiften har en tändspole var, COP, och då blir det antagligen lite för meckigt. Å andra sidan tänder motorn ju till ibland, och då är kanske gnista inte det viktigaste att kolla.

Har du verkligen haft gasen riktigt i botten, när du provat om motorn surat ner sig?

Tyvärr är jag inte insatt i din motors geografi, så jag kan inte peka ut var och hur du testar bränsle och gnista. Youtube?

Men detta, att motorn inte är heldöd - jag kan inte släppa pumpen...
Den behöver inte ersättas med original. Själva pumpen sitter i en plasthållare, som kan återanvändas. Bara byta själva pumpen. Biltema har ok grejer, har det sagts här nyligen.

Annars är jag lika slut på idéer som du. :(

/Lennart
Ve
43
Vendel97
E46 325ci -02 Clubsport
E36 318is -92
E46 325 touring -02
E39 525 touring -01
Har säkert provat starta den i intervaller 100 gånger med gasen fullt i botten. Men jag får kolla upp pumpen, men om det luktar bensin borde det komma fram bränsle till motorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.