|
|
|
|---|---|
| Får felmeddelande i displayen om laddfel ”nåt” och batteriet är slut. Vad in det vara för fel? Har tänkt mig regulatorn? Har även en bränd doft från motorn när jag har fått igång den, kan dom felen höra ihop? | |
|
Låter som generatorn har gett upp - oftast är det kolen i regulatorn men kan vara annat också. Prova att ladda upp batteriet separat med en laddare och se vad som händer. Mät sedan vilospänning på batteriet och laddspänning vid förhöjt tomgångsvarvtal - ca 2500 rpm. Laddströmmen ska ligga på ca 14,2 V eller något högre. Hur långt har bilen gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej, tack för svar. Är det svårt att byta generatorn? Jag hade hoppats på regulatorn, verkar ju lite enklare att byta. Bilen har gått 40´. |
|
|
Om det är kolen i regulatorn, så brukar det räcka med att byta antingen kolen i sig eller regulatorn. Men du måste felsöka innan du vet vad det är som är felet... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Känns kanske mer som att generatorn låst sig och det är det som skapar den brända doften, som en blandning mellan gummi och el. Kan den låsa sig så remmen bara ligger och slirar på hjulet? Problemet är att jag vet också att batteriet också är dåligt vilket gör att när jag startar bilen efter jag haft den på laddning så funkar inte servot etc. Samt att jag får felmeddelandet ”laddfel” i displayen. Om man skall byta generatorn kan man plocka den rakt upp eller man måste ta den nedåt under bilen? |
|
|
Hej igen. Kan det kanske räcka att byta batteriet och testa? Men det är klart, har ju fortfarande kvar den brända lukten ändå. |
|
|
Om batteriet är dåligt, byt det. Har du mätt laddspänningen från generatorn? |
|
|
Hej, Batteriet byts idag, men har inte mätt vad generatorn ger. Har även beställt en generator som jag kommer att byta inom kort. Hoppas att det hjälper. |
|
| Kör inte speciellt mycket innan du mätt laddningen. | |
| Tack för tipset, den körs bara till närmsta verkstad för byte av generator. Eller kanske ska bogsera den för säkerhets skull. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.