AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.700

Universalhållare för mobil - rekommendationer?

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Vad rekommenderar forumexpertisen för universalhållare för mobiltelefon?

Det jag syftar på är själva hållaren som håller fast mobilen, för att förankra universalhållaren i bilen kör jag alltid med anpassade monteringsfästen från Brodit.

För egen del kör jag alltid även med modellanpassad hållare från Brodit, men i X5an behöver vi kunna hantera 3 st olika mobiltelefonmodeller och då får det bli univsersalhållare.

Är dock rätt för Wish-varianter utan vill ha något med kvalitet, något som alltid håller mobilen fast men det ska ändå vara lätt att lossa/montera.

Laddsladden kan vi koppla in manuellt!

Vad har ni för tips?
RiProPro-medlem
756
Rick
540i -21
523i -97
325i Coupe -94
M3 Coupe -97
Mini Clubman Cooper S -19
Även jag kör med Brodithålalre i mina BMW men till frugans Mini fanns det inga vettiga från Brodit om man inte vill ha telefonen "mitt i rutan", så till den köpte jag en hållare från Belkin som monteras i ena "mugghålet" Länk

Om inte det fungerar för dig så är väl den enklaste varianten en hållare som man stoppar in i fläktgallret Länk

/Rickard
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Beror väl lite på vad man hur för tfn och skal.

Sista åren har jag kört en simpel magnethållare, och så klistrar jag magnetplattan på insidan av skalet. Minimalistiskt och snabbt att fästa och ta av tfn.

Typ: Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har kört liknande från Wish (men på kulled så man kan rikta den) och det funkar bra i 99% av fallen. Telefonen har ramlat av hållaren nån enstaka gång om man tvärnitat typ.

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Lånar tråden lite!

Vet ni om det finns en vettig hållare för mobilen för att spela in intrumentpanelen?
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Spela in instrumentpanelen?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ja precis, Skulle vilja ta lite tider samtidigt spela in hastighetsmätaren.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Rick: Ok, nä i det här fallet fungerar Brodit-hållare bra så jag har en sådan hemma nu men det är själva hållaren för mobilen jag söker.

tsint: Håller den mobilen tillräckligt? Bra lösning annars då frugan kör med skal på sina mobiler, jag kör dock utan... men det är hon som är huvudsakliga användaren.
Upplever du att den håller mobilen bra? Alltså mobil modell större med laddkabel inkopplad är inga problem?

catch_me: De flesta jag sett på Youtube som filmat instrumentpanelen kör Gopro eller motsvarande. Känns spontant som att en mobil är lite för otymplig för att placeras där...

//Stenback
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Absolut, jag har en stor OP8Pro och den sitter fast ordentligt med magnet - det ska nog till att man kör på bana för att den ska lossna.
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

tsint: Ok, tack för återkoppling. OP8Pro ska väga 199 gram och vår tyngsta (Note9) väger 201 gram så då bör det fungera.

//Stenback
Här är min lösning med en Magsafeladdare för iPhone.
Målet var att den passa in med den övriga utrusningen och kännas så OEM som möjligt. Är inte så förtjust i att det hänger en massa lösa kablar i bilen.

Som tur är har BMW ett 12 V-uttag på passagerarsidan under handskfacket som fungerar perfekt för ändamålet.
Det svåraste var att hitta en platt vinklad USB-kabel som jag kunde dra innanför instrumentbrädan.
Det jag använde mig av var en modellanpassad hållare från Rennline som jag sedan monterade en Bonola Magsafe laddare på samt en platt USB-kabel (GOLF GC-68T).

Länk

Länk

Länk

Länk

ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Snyggt! Jag hade ingen aning om detta uttag, tror jag ska flytta om min Dashcam dit istället för till baksätet.
Snyggaste jag sett på länge och blir sugen på detta själv! Byggde du om hållaren med en magsafe laddare som passade i hållaren? Vidare var köpte du rennline hållaren? Har bara hittat den från USA.
Det är jättepraktiskt med det extra 12 V-uttaget under handskfacket. Dessutom stängs det av när man stänger av bilen (efter ca. 3 minuter, samtidigt som varningsblinkersknappen slocknar), så man kan ha sakerna inkopplade hela tiden.

Hittade inte Rennline-hållaren här i Europa så jag fick beställa den från USA. Köpte den från det här stället:
Länk
Blev ca: 580:- med frakt + någon hundralapp till tullen i Sverige.
Kulleden på Rennline verkar passa på de flesta hållare.

Själva Magsafe.laddaren köpte jag på AliExpress för en billig peng. Känns väldigt gedigen och har fått bra betyg av de som testat den. Finns även i andra färger.

Till detta köpte jag:
Länk

Länk

Länk

Värt att tänka på är att man måste ha ett Magsafe-anpassat skal till iPhonen om man inte använder den utan skal alls. Något som gäller alla Magsafe-tilllbehör.

Annars så sitter den fast bra (har aldrig lossnat), även på skakiga vägar.

Tack för utförligt svar! Jag har USB-kontakt i mitt handskfack och då borde jag kunna köra på din lösning men utan adaptern till 12V? Kanske självklart men vill vara säker innan jag handlar alla grejer.
Beroende på vad du har för bil, kan USB-uttaget ha olika strömförmåga (och olika protokoll som talar om för magsafe hur mycket ström den får dra). Det kan isåfall vara lättare att få tag i en 12V->USB-omvandlare som kan leverera tillräcklig ström.
Till Magsafe rekomenderas 20W läste jag och det tror jag inte du far ut från ditt USB-uttag. (Mina USB3-uttag årmodell 2021 kan lämna 3A står det. Har inte undersökt men om de menar vid 5V så är ju det 15W.) Så beroende på hur snabbt du vill ladda och vad Magsafe är kompatibel med så kan ditt USB uttag vara användbart eller inte ...
(Minsta effekt som ett "vanligt" USB-uttag kan leverera är 2.5W.)
Ok tack för svar. Då jag har USB-uttag från 2012 i min e91:a blir det nog till att hitta på något annat vilket var synd.
Kolla först om det står i instruktionsboken hur mycket ström ditt USB-uttag kan lämna. Beroende på mobilmodell, och dina behov av laddning (snabb uppladdning eller bara att minska urladdningen) kan det ju räcka med 1.5 eller 2A eller så.
(Men jag vet inte lägsta kravet för Magsafe.) Det finns också "USB-instrument" som kan berätta vad USB-uttaget signalerar för strömkapacitet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.