AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.129

E28 518i, spridare öppnar inte.

Ve
3
Verffan
F20 118d -15
Hej. Har lite problem med min E28 518.

Tog motor från en annan bil, fullt fungerande!

Monterade motorn i min bil, provade starta bilen men den starta ej. bränsle kommer fram men spridarna öppnar inte.

Har suttit en m50b25 härva i bilen innan. jag hittar inget el schema till min bil så jag vet inte riktigt hur jag ska göra.

Någon som har någon idé?

John
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Vad har du stoppat i för motor nu då?

// Magnus

Visa användare
ProPro-medlem
13.449
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Sååå...

Vi har en E28 518i som hade en M30 - men den kom med både L-Jetronic och Motronic (det är två helt skilda system där L-Jetronic har två helt oberoende system för tändning respektive bränsleinsprutning medans Motronic styr både tändning och bränsleinsprutning).

Och vi har fornlämningar av en M50B25 kabelhärva i bilen (som kan både vara TU och icke-TU) som kan ha kopplats in och skarvats på tusen olika sätt :-)

Och vi har en ny okänd motor i bilen som inte fungerar.

En rolig utmaning minst sagt :-)

Mitt förslag är att börja felsöka (men förstår ditt problem för utan elschema och info om motor och motorstyrsystem så är man as dead as a dodo).

@Verffan : Här har du iallafall ett elschema för M50B25 som satt i en E34 -91 (det nämndes inte varifrån ditt motorkablage var taget ifrån) - men det kan nog hjälpa dig lite på vägen.
Länk

Det här med att felsöka verkar få folk att trilla av stolarna och komma helt av sig i sin envägs konsumtion av SNI (SocNetInfo) :-)

Men till allvaret - visst ska vi nog kunna hjälpa till!

När det gäller felsökning gäller det att tänka logiskt, metodiskt och systematiskt.

Som exempelvis - vad är det som kan orsaka att en spridare inte öppnar?
Då tänker man - hur fungerar en spridare?
Jo, kretsen är lika enkel som en glödlampa med en strömbrytare på.
Spridaren får ström men inget händer förräns någon (i det här fallet motorstyrenheten) sluter brytaren (i det här fallet anslutningen mot jord).

Det första jag skulle kollat är om spridarna får ström.
En spridare har två kablar kopplade till sig.
Kabeln med röd/vit färg är den som förser spridaren med spänning
(iallafall på motorer från tidig E34-era som M30B35, M50B25 mfl).

Lossa kontakten till spridaren och mät nu på kablagets kontakt (kör INTE in en mätprob i stiftuttagen för du trycker isär dessa och du kommer att ha glapp och helknäppa fel med motorn resten av ditt liv) på stiftuttaget som motsvarar röd/vit kabel. Med tändningen i läge II så ska du se +12V där (bli inte förvånad om du ser +12V på det andra stiftuttaget också för det är bara motorstyrenheten som skickar ut en motspänning).

Ska man vara noga så ska man faktiskt mäta spänningen på denna röd/vita kabeln när man faktiskt försöker starta bilen. Så rekommenderar att backproba och släng upp på en multimeter för att kolla vad du har där när du faktiskt försöker starta bilen (det har hänt ibland att det ser bra ut i ett statiskt scenario men när du går över till ett dynamiskt scenario blev det bara skräp).

Om nu vår krets får spänning, då är det bara "strömbrytaren" kvar. I det här fallet är det motorstyrenheten som agerar "strömbrytare". Den gör det genom att sluta varje spridare till jord.
[+12V] ===> [SPRIDARE] ===> [DME] ===> [JORD]

Motorstyrenheten måste få in ett antal signaler (som den dessutom anser vara i bra skick och har den timing och de värden som den anser är OK) innan den tillåter att motorn startas - dvs den släpper på både bränsle och gnista.

Många motorstyrsystem vägrar slå på både gnista och bränsle.

@Verffan : Kan det vara så att motorn även saknar gnista?
Det är ju en stark indikation på att motorn inte får de signaler den anser sig behöva för att göra en säker start av motorn.

Rekommenderar att läsa ut felkoder (om motorn är lika modern - eller modernare - än typ en M30 från 1988 så lagrar motorstyrsystemet felkoder som går att läsa ut). Om motorstyrsystemet saknar en signal så kommer det isåfall att ligga en felkod för detta och du kan direkt fokusera på det felet.
Ve
3
Verffan
F20 118d -15
Det är en motor från en annan 518i, samma årsmodell.

@bmw-slangen

Tack så mycket för ditt svar.
Jag misstänker där är skarvar lite här och var i bilen. Visst har jag en rolig utmaning, men el är verkligen inte min starka sida men jag ska föröska så gott jag kan.

Bilen får gnista och bränslet kommer fram. Men jag måste köra pumpen på direktström, den startar inte när jag vrider om nyckeln.

Jag ska ut och mäta spridarna imorgon, jag återkommer med svar.

Visa användare
ProPro-medlem
13.449
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Gah! Läste 528i istället för 518i så det blev lite knasigt i mitt första inlägg.

Självklart sitter det M10-motorer i 518i (jag läste fel och läste 528i så det var därför jag skrev M30-motorer vilket är helt fel).

Tänk dock på hur det ser ut från våran sida av tangentbordet :-)
Vi vet exempelvis inte ens vilken årsmodell din E28 518i är :-)
Det finns sååå många variabler här så därför är det svårt att ge konkreta tips.

Tänk på att första halvan av alla årsmodeller av E28 518i hade K-Jetronic!
Det är ett kontiuerligt bränslesystem där spridarna konstant sprutar ur bränsle.
Dessa spridare är dessutom helt och hållet mekaniska,
de öppnar sig när trycket i bränsleledningen går över en viss nivå,
därefter håller de öppet hela tiden.
Det finns inga elektriska kontakter på dessa spridare.

Därefter fick E28 518i L-Jetronic.
Detta är däremot ett pulsat bränslesystem som de flesta känner till.
Och som jag beskrivit tidigare innehåller L-Jetronic (trots att inte många vet om det) två totalt helt skilda system som arbetar i princip helt oberoende av varandra.

Du har ett tändningssystem med en lite mindre styrmodul (som på E30 sitter exempelvis på torpedväggen).
Du har sedan bränslesystemet som har en större styrmodul (och som ser ut som vilken typisk Motronic styrmodul som helst fast den stora skillnaden är att den bara hanterar bränsle och har inget med gnistan att göra).

Aha! Måste du tvångköra bränslepumpen?
Det är en ganska viktig ledtråd :-)
Då kommer det ju inte fram bränsle till spridarna (som tidigare sades).

Men....

Så nu har vi en E28 518i av årsmodell <x> och den har nu fått en motor från en likadan E28 518i och till och med samma årsmodell <x>. Ok, det är en bra början.

Men det sitter ett M50B25 motorkablage i bilen!?!

Men vilket motorstyrsystem används?
Det är liksom key information här! :-)

Om el inte är din starka sida - är detta projekt verkligen något för dig?

Jag vet inte ens vilket motorstyrsystem vi diskuterar här.

Men generellt sett är det väldigt svårt för någon överhuvudtaget att hjälpa till när det gäller dessa custom installationer. Du kan ju inte längre förlita dig eller utgå från något av urpsrungsfunktionaliteten, så du måste ha en förbannat bra överblick och uppritat schema själv över vad som är modiferat, borttaget, tillagt och justerat.

För när vi pratar denna typ av custom installationer - då finns inte de här "vanliga" felkällorna eller vanliga felsymptomen man kan med säkerhet gå på längre - vilket gör att du tappat 99.9% av alla personer som normalt sett kan ge tips och feedback.

I denna typ av installationer är det rå felsökning som gäller - och där fungerar som sagt inte dessa tips - utan här gäller det att ta allt från början och systematiskt bryta ned och gå igenom systemet bit för bit.

OM det är ett L-Jetronic vi pratar om så är det ju å andra sidan ett ganska enkelt system.

Men de flesta L-Jetronic till BMW beter sig lite annorlunda kring spridarna än vad jag beskrev tidigare (det var mer hur M30 och liknande motorer beter sig).

Ett typiskt L-Jetronic på BMW primar systemet för en sekund eller så när du vrider tändningen till läge II. Samtidigt som den primar systemet så läggs +12V på till båda anslutningarna av spridarna - du kan se hur det beter sig i filmen nedan:

I första sekvensen mäter jag i kablagets spridarkontakt (precis som jag beskrev i mitt första inlägg). Oavstt vilket stiftuttag jag mäter på så får jag samma värde. Du kan se att jag mäter +12V när jag vrider tändningen till läge II men endast under tiden systemet primar.

I andra sekvensen har jag kopplat in ett noid light i kablagets spridarkontakt och vrider tändningen till läge II. Som väntat så lyser inte noid light då ingen ström flyter (det är ju antingen 0V eller +12V i båda stiftuttagen så det blir ju inte potentialskillnad och således flyter ingen ström).

Men när man gör ett startförsök så ska det självklart finnas konstant +12V i ett av stiftuttagen i kablagets spridarkontakter. Jag är ganska säker på att färgen är densamma, dvs röd/vit, även på dessa L-Jetronic motorer (det var det iallafall på min E30 323i -85).

Skillnaden i beteende kring denna +12V beror i största hand på att L-Jetronic har ett bränslepump- och spridarrelä som innehåller en del logik (exempelvis crank- och rpmsignal som evalueras och styr hur reläet ska agera).

Eftersom du inte har ström till bränslepumpen så är dess orsak nog samma orsak till att dina spridare inte får ström (jag är ganska övertygad om att du inte kommer att se någon spänning där vid spridarna vare sig när du vrider till läge II eller under crank-no-start scenariot) - detta då de oftast kommer från samma utgång av relä och splicas sedan vidare.

Elschema till E28 med M10 är helt riktigt lite klurigt att hitta (elektroniskt format). Finns dock en del i äldre Haynes, Chilton och Thorsells böcker.
Men min E28 Bentley har exempelvis inte med modeller med M10-motorn (då den är skriven för den nordamerikanska marknaden).

Däremot så borde man kunna få ut en del från ett E30 318i -85 elschema (som körde med M10 och L-Jetronic dvs mycket likt vad en E28 518i -85 gjorde)
Länk

Men jag kliar mig lite i huvudet här...

Så det sitter en (förhoppningsvis L-Jetronic baserad M10) i denna E28 518i.
Men det sitter ett kablage från en M50B25.

Så vad för motorstyrsystem kör vi egentligen!?!

Försöker du köra L-Jetronic styrboxar, genom ett M50B25 motorkablage, för att styra en M10?

Men blir det liksom inte lite kablar över? Ett kablage för 6-cylindrig motor kopplat till en 4-cylindrig motor?
Och M50 hade ju exempelvis individuella tändspolar - inte en enda stor tändspole som fördelas ut via en blockmonterad fördelare (som dessutom har vakuumstyrd och centrifugalstyrd tidigare- och senareförställd tändning).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.