AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
653

Nya stötdämpare E39 525 touring M sport

316
Sörgissjö
E39 525ia touring M-sport -04 topaz blue met
Hej
Det är mycke nu
Förutom vevhusventilations historien har framdämparna lagt av .Ja de rinner olja ur dämparna så allting under har blivit alldeles svart ! Akut med andra ord
Fråga 1 Är det svårt att byta dämparna själv ?
Några svåra moment ,specifika verktyg osv . Tänkte även byta fjädrarna samt fjäderbenslagringen

Fråga 2 Vilka dämpare skall man välja . Är de Sachs som gäller köpta i Tyskland . Eller finns de andra lämpliga fabrikat ?

Är en M sport

bl
2.294
blixten
325i -88
Jag brukar ta de dämpare som har bäst pris av bilstein eller Sachs. Ofta kan man få ett helt nytt fjäderben där dämparen ingår till ett bra pris.
Jag har haft flera nya bmw som fått gå långt men aldrig behövt byta fjädrar fram. Bak har de däremot gått av ett antal gånger. Jag har heller aldrig behövt byta fjäderbenslagringen. Men du byter vad tycker känns bäst.
Om man har lite koll och brukar mecka så är det inte svårt om man har lämpliga verktyg. Finns säkert filmer på youtube som visar och beskriver vilka verktyg du behöver till just e39.
Om du söker på bmw:s artikelnummer på google brukar det komma upp en hel drös med säljare av dämpare som du kan välja. Priserna varierar mycket.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Båda framfjädrarna gick av på E39:an och då lät jag byta både fjädrar, dämpare och fjäderbenslagringar samtidigt.

Valde Sachs dämpare och Spidan fjädrar (då Sachs-fjädrarna var restnoterade då).
Lagringen tror jag var SKF...lite osäker, men det var i alla fall "OEM-kvalitet".

Finns även andra bra märken, men man brukar få vad man betalar för - beror ju lite på hur länge du tänkt behålla bilen och hur du tänkt bruka den.
Det är dock arbetet som står för en stor del av totalkostnaden, så att spara några hundringar på sämre dämpare känns lite dumsnålt...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
lu
175
lucasm54
523i-00
740ia-95
Om du är händig och har tid så lönar det sig absolut att göra det själv.
Läs bara på ordentligt hur man skall göra!!
Första gången jag skulle byta gick det åt skogen.
Andra gången då jag skulle byta hjullager så fattade jag direkt vad jag gjorde för fel första gången.
finns många fina beskrivningar här i sökfunktionen.
Moment nyckel kan rekommenderas.!!
Vad du än beställer ...välj kvalitetsmärke och kolla noga,noga! ifall du beställer online att du får vad du beställde ....jag blev helt lurad....
och ja , byt lagringar o hela faderullan!
Tänk bara på att många beskrivningar utgår ifrån bilar som är lite mindre använda...på min hade allt fastnat och oxiderat ihop ...helt sjukt att lossa fjäderbenet från spindeln....(ända nackdelen med att köpa långmilare...)
lycka till nu!!!
316
Sörgissjö
E39 525ia touring M-sport -04 topaz blue met
Ok
Tackar för info
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.