AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.583

Förmånsbil eller privat bil?

Sida 4 av 4
Grattis till kärran! Den blir du säkert mycket nöjd med.
Angående förmånsvärdet så ryker ju rabatten på 10000kr/år vilket är en klar försämring. Är det ganska jämt skägg nu mellan 330e och 330i? Har inte räknat på det ännu men ska nog roa mig med det framöver.
Sen är det ju så att en förmånsbil aldrig kostar mindre än förmånsvärdet (brutto) för förmånstagaren, såg en siffra högre upp i tråden om 3000kr. Jag lovar att det kostar ett par tusenlappar till.
Mkt trevlig utrustning och om jag får komma med en invändning där så är det eluppvärmd ratt om du har laddning hemma. Du lär ändå klimatisera bilen så den är varm vilket gör att jag tycker värme i ratten blir överflödig (jag har å andra sidan inte det så vet inte vad jag missar..).
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Grattis!! Väldigt mycket stålar för en 3-serie dock :)
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Daagis: Förmånsvärdet är 4200 på min 530e innan höjning. Jag skrev att den kostar mig 3000 kr netto i månaden vilket är förmånsvärde + litet löneavdrag pga högre tco än i vår policy. Hur kan du lova att den kostar några tusenlappar till?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
@daagis: Även om 10k rabatten är borttagen så kommer en 330i bli mycket dyrare. Dels 10tkr (minst) i skatt per år som läggs på förmånsvärdet numera och sen räknas 330e på ett annan lägre nybilspris pga man utgår från en "referensbil" istället för det faktiska nypriset som på en bensinbil.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Müllweiser: Har värmare i min A5 som jag använder ofta. Även om bilen är tempererad betyder det inte att ratt och säten är varma bara för att kupén är tillfälligt uppvärmd. Saknar rattvärme i min nuvarande, där det inte gick att få och uppskattade det i min förra, som hade både värmare och rattvärme.

Jag skulle definitivt valt till rattvärme när kostnaden är försumbar.

MVH Christofer
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
En gång rattvärmare - så vill man alltid ha rattvärmare (oavsett kupevärmare eller inte)!
@Alpinabiturbo: jag får återkomma med en utveckling av mitt påstående senare då jag har tid och en dator, blir en del text skulle jag tro.

@Löwet OK, jag har som sagt inte räknat ännu men du har nog rätt där. Är skatten så saftig på 330i? Hade tänkt mig runt 5000kr samt att det finns någon business-modell att utgå ifrån för 330i som är lite billigare förstås.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
7260kr/år på en sån här exempelvis Länk
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Daagis: Klistrar in min kalkyl nedan från Svensk Vagnsparksfinans. Men jag får erkänna att jag såg nu att jag hade avrundat, min nettokostnad för bilen är 3165 kr per månad.

Jämkat förmånsvärde: 4 242 kr
Skattekostnad förmånsvärde: 1 357 kr
Bruttolöneavdrag: 2 658 kr
Din kostnad för bruttolöneavdraget: 1 807 kr
Nettokostnad bil: 3 165 kr

Sedan har ett bruttolönavdrag givetvis konsekvenser också men nettokostnaden per månad är vad den är. Kunde valt en billigare bil och sluppit avdraget men lönar sig ändå iom att man har möjlighet att köra på el.

Min bil ligger kvar i en gammal policy tills bilavslut sker. I den nya policyn så dras allt via nettolönavdrag i stället.

Men poängen för mig är jag omöjligt kunnat åka en ny 5-serie hybrid billigare som är finansierad privat då bolaget står för största delen av kostnaden då jag använder bilen i tjänsten. Privatbil med milersättning för att köra i tjänsten hade inte heller lönat sig.

Rattvärme är guld! Standard på 530e connected..

Jag får väl allt prova på det där med rattvärme nån dag :)

Gällande 330e vs 330i så har jag svårt att se hur en i blir billigare som förmånsbil. Privat är en annan femma. Min (och troligtvis många andras) arbetsgivare har dessutom krav på att det ska vara miljöbilar vilket gör att i princip alllt som inte är laddbart går bort.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Rattvärme är en av de saknar jag saknar mest från tidigare bilar. Gick inte att få denna gång. Jag kör med rattvärmen på konstant från september till maj normalt sett.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Grattis Allis! Kul att det blev avslut. Fin spec med sobra färger. Gillar särskilt exteriören. Valde länge själv mellan Tanzanite och Portimao. Och du, behåll rattvärme. Mycket skönt.
@Müllweiser: eftersom jag är arbetsgivare så är det ju jag som får köpa in bilen också. 330i är ju billigare i inköp samtidigt som förmånsvärdena närmade sig varandra en aning. Jag räknar både för egen del samt för företaget men det var jag kanske inte så tydlig med förstås.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Grattis till köpet! Kommer säkert hålla värdet bra jämfört med fyrcylindriga 3-serie utan hybrid som jag gissar kommer falla mer.

Angående värdetappet tror jag många luras av vad bilen är värd jämfört med bruttopriset som med lite utrustning snabbt rusar iväg (la själv till utrustning för 400k brutto) och gärna skrivs ut i annonserna vilket får den lätt begagnade bilen att verka väldigt prisvärd. Att summan som bilen kostade efter avdrag för kampanjerbjudande, ramavtalsrabatt och övrig prutning är en helt annan är svårt att överblicka när en bil är tre år gammal.

För att delge mina erfarenheter så fick jag inbytespris av handlare på 240k för min 435d GC från 2016 med 14 500 mil. Bruttopris 650k, nettopris 576k. Värdefall sett till nettorpiset 58%. Känns som rimlig värdeförlust på 5 år och ganska många mil.
@Alpinabiturbo: så här tänker jag kring det hela.

Förmånsvärdet för t ex en bil, sjukförsäkring etc utgör en del av din lön på samma sätt som rena pengar gör. Arbetsgivaren betalar skatt och sociala avgifter på allt som ingår i din lön (pengar och förmåner).

Om arbetsgivaren vill erbjuda dig en tjänstebil UTAN att ge dig en löneförhöjning så behöver man löneväxla. Från lönen görs ett avdrag (pengar) på samma belopp som förmånsvärdet, sedan läggs förmånsvärdet på bilen till det. (Jag struntar i hur dyr leasing är för bolaget här utan kollar endast på lönen)

Tar ett par exempel med lön på 40000kr och förmånsvärde för bil på 5000kr samt skattesatser från min komun.

Exempel 1 utan förmånsbil:
Arbetsgivaren (lön+sociala) 52568kr
Lön: 40000kr
Nettolön: 30129kr

Exempel 2 med förmånsbil
Arbetsgivaren (lön+sociala) 52568kr
Lön 40000kr, 35000kr (pengar) + 5000kr (förmånsbil)
Nettolön: 25129kr (pengar) + förmånsbil

Eftersom lönen totalt sett är den samma i båda fallen så betalar du lika mycket skatt. I exempel 2 så skattar du för 40000kr på en lön (i pengar) som är 35000kr.

Skillnaden i nettolön (pengar) är då 30129 - 25129 = 5000kr -> förmånsvärdet brutto. Vidare ser man att arbetsgivaren har samma kostnad för din lön.

Om jag förstår siffrorna nedan rätt så ser det ut som du fått en löneförhöjning på 4242 - 2658 = 1584kr i samband med bilen, grattis i så fall :)

Jämkat förmånsvärde: 4 242 kr
Skattekostnad förmånsvärde: 1 357 kr
Bruttolöneavdrag: 2 658 kr
Din kostnad för bruttolöneavdraget: 1 807 kr
Nettokostnad bil: 3 165 kr

Oavsett så är det som du säger ett bra och kanske det billigaste sättet att köra en sådan fin bil

/JD

St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Som balans till alla som förordar rattvärme så värdesätter jag det inte alls.
Är det kallt kör jag med skinnhanskar, jag föredrar dessutom manuella och växelspaksknoppen är aldrig uppvärmd i alla fall.

Med tanke på att typ 0,05% av svensksålda G2X är manuella så förstår jag att mitt argument med växelspaksknoppen inte är ett stort problem :-)

Därmot, gällande tjänstebil så är det väl som så att en väldigt avgörande faktor är om bilen är en löneförmån som del i en förhandling eller om den är obligatorisk.
Är jag säljare och kör 5000 mil per år i tjänsten är ju bilen så att säga obligatorisk, men kör jag minimalt i tjänsten men vill ha den som en del av min lön, ja då tror jag det är väldigt svårt att räkna hem det om inte min drömbil är en basutrustad standardbil som är laddhybrid/elbil.

//Stenback
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Själva poängen med rattvärme är ju att slippa handskar, så det var ett märkligt argument.

Varför skall man ha värme? Det går ju att klä på sig. ;-)

MVH Christofer
Jag tyckte också rattvärme var lite fjolligt. Men efter att jag köpte det (efter stor lobbying via forumet) till en 1-serie för några år sedan har det blivit ett mantra. Har det även i 911:an som står avställd under vintern. Som nämnts, det är trevligt att ha även när tempen ligger på 5-10 grader. Och det kostar inte många kronor i sammanhanget på en BMW.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.