AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.584

Förmånsbil eller privat bil?

Sida 3 av 4
Ja det är en intressant varför inte fler inser de relativt små skillnaderna mellan en ny vs nyare begagnad bil. Som Crille82 är inne på är det fortfarande mycket psykologi och okunskap som ligger bakom. Men en annan mycket stark faktor som jag upplevt de senaste 5 åren iaf är det stora intresset från europeiska kunder. Sverige är tokbilligt på begagnade pga bilar den starka Euro-kursen. Iom att Sverige dammsugs på nyare begagnat så blir det färre bilar för de inhemska handlarna. I takt med ökad efterfrågan (hålls uppe tack vare COVID) så är lagren rätt små hos flera handlare vilket gör att dessa ofta köper bilar till utgångspriset som säljs privat på Blocket.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Precis, många nyare bilar går utomlands. Det gjorde min förra Q5 2018, två år gammal.

Den kostade 2200:- /år i skatt mot att en likvärdig nu kostar ca. 10500:-. Det gör förstås även det att tre år gamla bilar är eftertraktade.

MVH Christofer
Inte mindre än 2 049 BMW 5-serie har exporterats från Sverige i år (jan-nov). Likväl kostar en G31 520d eller 530d mindre i Tyskland än här delvis för att mervärdesskatten är 56% (32%) högre här än i DE (från 2021-01-01).

De höga fordonsskatterna (som blir ännu högre 1 april för nya bilar), liksom minskat utbud kommer att hålla uppe priserna på modeller som ännu tillverkas.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Mervärdesskatt 56%? Ursäkta hur räknar min herre? Mervärdesskatten i Sverige är 25%
em
906
em3
M3 cab -03
Lövet...det finns både procent och procentenheter, detta gällde förmodligen procentuell skillnad.... X*1,56=25%

mvh

em3
Löwet, ber om ursäkt för otydligheten. Skiljer 9%-enheter:

SE 25%
DE 16% (19% från 2021-01-01)

Alltså är mervärdesskatten 9%/16% = 0,5625 = 56,25% högre i SE än i DE. Även när DE återgår till ursprunliga satser (max 19%) är skillnaden betydande. Detta medför låga nettopriser på bilar i SE.

Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Om vi nu säger att priserna på nyare begat skenat sista åren, hur ser vi då på framtiden?

Kommer detta hålla i sig eller är det tillfälligt? Man vill ju inte köpa bil nu och tappa onödigt mycket närmaste 1-2 åren. Då får det kanske bli billigare brukis...

Nån som har en bra kristallkula?:)
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Rätt många av de affärer vi fått redovisade här är under ganska lång tid. Så jag tror det finns två saker att ha i bakhuvudet. Den ena är att om man köper en populär, lagom specad bil och får en bra rabatt så kommer den inte ha tappat 50 % av sitt värde på tre år jämfört med det faktiska priset kunden har betalat. Den andra faktorn som har rådigt de senaste åren och nu blivit kryddad av Corona är införande av bonus malus som sedan har och kommer tuffas till än mer. Skatt är psykologiskt jobbigt för många och gör att man kanske hellre köper en bil med några år på nacken än en helt ny som är belagd med malus. Omvänt så har laddbara bilar blivit mycket populära så de säljs begagnade till ännu högre priser. I den sista punkten nämnde jag Corona. Den har tidvis lett till brist på nya bilar, vilket har drivit upp priserna på beggat. Dessutom har många människor styrt om sitt konsumtionsmönster och fler har pengar över som kanske läggs på em bil. Det sistnämnda har ett bortre datum då vi återgår till något som kanske liknar det som var innan, men det är bara gissningar.

Så, tillknorrat, värdefall är inte så illa som vissa gör gällande men just nu är nog begpriserna mer uppskruvade än normalt pga Corona och bonus malus.
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Sen är väl % lite vanskligt - är man inte egentligen ute efter kronor och ören? 50% på 500tkr är ju betydligt mer än 50% på 250tkr... eller 100% på 100tkr😂
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ja ska man åka billigt så handlar det enbart om att köpa så billig bil som möjligt och med så få options som möjligt. Men det är ju inget kul.

Angående Corona så har det i Sverige inte fått så hemsk påverkan på nybilsförsäljningen på personbilssidan, vi ligger nånstans -15% vilket fortfarande är högre nivåer än för bara några år sedan. Det är framförallt lätta lastbilar som tvärbromsat.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
För egen del tycker jag att vi hittat en modell rent ekonomiskt som håller.
Jag resonerar att man måste titta på hela ägarskapet. Efter två tre år kanske det är dags för full uppsättning däck, en något större service, plus någon skitsak som behöver bytas. Vad kan det kosta? 10.000:- + 8.000:- + 3.000:- = 20.000:- vilket är 555:-/månaden om man räknar med att äga bilen i tre år.
Sedan går man från halv till helförsäkring, iofs individuellt, kanske 500:- extra där också i månaden. Då är vi helt plötsligt uppe i 1000:- extra i månaden, pengarna som iaf jag lägger på en ny bil med en högre finansiering.
Driften av en ny normal BMW är relativt ”låg”, jag räknar med 2500:-/mån inkl bränsle. På mina snart 8 år med tre nya bilar är det endast en självrisk för ny framtura som ligger utanför den budget vi kalkylerar med varje månad.
För mig handlar det om hur mycket MER i månaden det kostar mig med nytt, många resonerar att ”Men herregud, du kan ju köpa en Volvo V70 från 2002” kostar bara 2.000:-/mån och ingen värdeminskning” Absolut! Helt klart det smartaste valet. Men jag vill åka så nytt som möjligt och helst BMW. Men jämför jag med en låt säga tre år gammal G31 som gått 5000 mil. Så kanske det kostar oss någon tusenlapp mer i månaden. Vi tycker det är värt det, men förstår att andra tycker man är helt galen.
Det är också viktigt att hitta en amorteringsmodell där man följer värdeminskningen och att kontantinsatsen finns kvar vid inbyte. På mina två senaste inbyten (F11 -14 & F11 -16) har värdet legat på ca 60% av nettopriset efter tre år och ca 4500 mil. De bilarna blev sedan sålda på några dagar av ÅF.
Det som gjort bilägandet dyrast och anledningen att kalkylen inte håller när det är dags för inbyte är att man på nästa bil vill ha mer utrustning, men det är självförvållat. Hade vi bytt in till en exakt likadan fast ny hade vi inte behövt lagt in någon extra kontantinsats.
Att köra nyare eller ny BMW är inte billigt för oss som inte har möjlighet till tjänste- eller personalbil och det gäller att göra smärtan så angenäm som möjligt.
Någon undrade om priserna kommer hålla i sig på nyare begagnat. Jag gissar friskt med att det kommer fortsätta men att nybilsförsäljningen kommer ändras. Jag tror ökade skatter och mindre förmånliga villkor för förmånsbilister kommer öka intresset för privatleasing ännu mer. Flera som får välja mellan en förmånsbil eller ökad lön lär istället välja privatleasing. Särskilt om man inte har ett behov att köra mycket i tjänsten.

Det som tidigare gjorde det svårare att sälja begagnat förr var ju det extrema utbudet av importerade bilar. Det var riktigt längesedan som importen från Tyskland och Italien flödade. Dessa bilar har väl för länge sedan skrotats vid det här laget? Vid den tiden fick man ju oftast vara nöjd om man fick 6-8% som privatperson på en ny bil.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
"har värdet legat på ca 60% av nettopriset efter tre år och ca 4500 mil. De bilarna blev sedan sålda på några dagar av ÅF."

Menar du att du fick 60% av nettot i inbyte eller att ÅF sålde bilarna för 60% av nettot ut till nästa kund?
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Jag fick ca 60%
Om inte marknaden dyker lär alltså TS spara på att köpa en bil själv istället för att plocka ut en förmånsbil för 7k/mån. Kanske också bättre att köpa en helt ny bil istället för en bättre begagnad. Säg att man kan få en ny 330e för strax över 500k så borde den inte ha tappat halva nypriset på tre år och 6k mil.

Gällande just förmånsbil är det också bra att kolla huruvida den påverkar pensionen. Annars är förmånsbil skönt på så vis att man vet precis hur mycket det kostar varje månad samt att bilen är knuten till inkomsten. Blir man av med jobbet står man inte med en eventuell dyr kostnad för en bil.
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Jag tänker att det bör komma en ”normalisering” av priserna efter ett tag, åtminstone på lite äldre exvis 5åriga bilar. När det fylls på ovanifrån med många nya bilar bör något hända nedåt. Allt som går på leasing måste ju ut i andra ändan.

Sen finns ju såklart en effekt med export. Coronaköparna som efter detta vill åka kollektivt igen kommer ju också att tillföra en hel del bilar till marknaden...
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Röstar på förmånsbil. Det är skönt att veta vad bilen kostar varje månad, varken mer eller mindre. Strular något är det inte ditt bekymmer eller din kostnad. Sedan binder man hellre upp kapitalet på börsen än in en bil med värdeminskning.

Jag vet inte hur er bilpolicy ser ut men min 530e kostar mig 3000 kr netto i månaden ink förmånsbeskattning så då blir det väldigt stor skillnad jämfört med att köpa privat.

Rekommenderar att du tar en kalkyl på 530e också, 330e är dyra och 530e mer prisvärd man får mycket mer för pengen. Min landade på 465000 ink vinterhjul och några extra options utöver business connected år 2019.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Du kommer spara massor på soppakontot också, alla kallstarter när du ska en sväng till affären slipper du. Bilen är även förvärmd på vintern när du ska ut och åka och på sommaren är den kyld. Det får du inte i en gammal 4-serie. En av de större fördelarna med hybriden tycker jag.

Prestandan finns där också när du behöver den. Jag kommer från 535d e61 och 530d f11 tidigare och tycker inte att 530e är slö.

Men går du på hybridspåret kommer nästa bil garanterat bli en helel efter den.. :)

Som entusiast har jag kvar en 740 E38 som får gå lite på semestern för att få stora bensinmotorsfeelingen. Sneglar på en 335 cab eller liknande också framöver som komplement till det elektriska.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
En faktor man bör vara påläst om är de ändringar för förmånsbilar som träder i kraft under året. Påverkar en del både för fossil och laddbara bilar. Ex slopades den 40 % nedsättning av förmånsvärdet för laddbara och gasbilar vid årskiftet. Sen ska ju förmånsvärdena i sig höjas från 1:a juli. Och bonus malus ändras också senare i år. Snårigt värre.
Al
23
Alis80
G21 330e xDrive M-Sport -21
Nu är bilen beställd! Det blev en 330e xDrive Touring M-sport tillslut som får gå som förmånsbil. Tack för alla kloka synpunkter och tips på vägen!

Länk

Till ovan konfiguration har dubbfria vinterdäck på originalfälg adderats.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.