AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.585

Förmånsbil eller privat bil?

Sida 2 av 4
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Har nog med tiden landat i att det är relativt prisvärt att köpa en ca3-5 år gammal bil och köra den 2-3 år. Gärna första eller andra året av modellen så den fortfarande tillverkas vid försäljning och den får gärna ha många mil(typ 10-12k) på sig. Dessa faktorer gör att den inte längre är så långmilad när jag säljer den och känns fräsch pga att modellen fortfarande är aktuell(med nån face lift eller dyl).

Jag upplever det däremot som att det blivit klart dyrare än för ett antal år sedan att köpa bil (inga egentliga belägg för det). Därav har jag glidit in på lite äldre bilar. Tycker min e91 är riktigt bra och med faceliften och nya stora skärmen och idriven känns den inte så gammal som den ändå är.

Jag upplever nog privatleasingen som mest prisvärd för billiga bilar typ Polo eller Peugeot. Man får då en relativt sett låg månadskostnad och ändå en ny bil. För mer körglada modeller blir det snabbt dyrt och man får en hel del för typ 7k i månaden.

Ett varningens finger dock för en fälla många missar(nämndes dock tidigare i tråden) Köper man en dyr bil med en del mil har den ingen gällande maskinskadeförsäkring. Man kan då stå med en bil för 200k utan skydd. Blir det då motorras och man inte mekar själv, kan man stå med en utgift på över 100 000kr som skall tas ur den egna plånboken. En bekant råkade ut för detta på en bil för 70k. Reparationen skulle kostat ganska precis samma som värdet och ångesten var ett faktum.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Tittar du på inbytespriset när du säger det Crille? Eller på annonspriset på blocket? Handlaren tar ju lätt 50kkr i provision på 3 år gamla bilar...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
När man pratar om 50% i bilhandlarkretsar så räknar man på BRUTTOpriset, inte sista raden på fakturan. I annat fall skulle en 320d från 2018 kostat 175.000kr och det gör de ju inte riktigt. Sen har det aldrig stämt att en bil sjunker 50% mellan månad 36 och 72 men det är bättre att räkna lite för högt än för lågt.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Om man skall prata om vad en bil är värd efter en viss tid så är det ju vad man säljer den för i förhållande till vad den faktiskt kostade ny som är intressant. Om någon betalar överpris och sedan byter in eller säljer till underpris så är inte det att betrakta som en regel.

En vanligt förekommande bilmodell med normal utrustningsnivå som är i det skick man kan förvänta sig säljs för betydligt mer än 50% av nypriset efter tre år och 5000 mil.

MVH Christofer
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Jag håller inte. Nu har jag inte räknat på det de sista åren, men jag är tämligen säker på att det stämmer ganska hyfsat, och det stämmer från ny bil till minst 10 år gammal bil.

Givet att man har ungefär samma fel (statistiskt) så kolla vad priserna ligger för motsvarande bil 3-3,5 år. Med exemplet ovan så stror jag inte att en 320d 2018 kostade 350.000 ny. Kanske en tomhylsa, men de flesta bilar har en del utrustning.

Kolla t.ex. Valfri modell (F31?) med 3 år emellan och ung. samma utrustning, ca 50% i värdeminskning.

För att vara tydlig:

Dvs en bil för 500k går för ung. 250k med vanligt slitage och mil, givet det mesta samma. Samma för en bil som kostat 300k begagnad, går för ca 150k efter ytterligare 3 år. Sedan för 75k efter ytterligare 3 år till. Typ.

Plus minus kanske.. 5% felmarginal?

Algoritmen planar dock ut med riktigt gamla bilar (15+ år) då overall skick, mil och utrustning kan spela störrr roll än värdeminskningen.

P. S. Man får förstås jämföra priser på samma sätt, dvs privatförsäljning mot privatförsäljning, vimpel mot vimpel, originalförsäljare mot sig själv.
Nja, regeln med 50% värde efter 36 månader skall nog snarare ses som ett värsta scenario som crille82 är inne på. Det är ju oftast vad de flesta finansbolag räknar med där bilens värde är säkerheten för själva skulden. Brukar stämma rätt bra för en bil som säljs till listpris utan rabatt och sedan slarvigt skänks bort i inbyte till en handlare.

Men vilken bil säljs idag till listpris? Det har ju varit aggressiva kampanjer på nya bilar åtminstone de senaste 5-8 åren, kombinerat med en stor efterfrågan på nyare begagnat. Jag har iaf upplevt att skillnaden inte är så stor som man ofta tror mellan att köpa nytt och att köp en 3åring. Särskilt på eftertraktade modeller och/eller om man hoppar tidigt på en ny generation av en attraktiv modell.
em
906
em3
M3 cab -03
Kristoffer_L,

jag är nog mer på qsacage sida, har du tänkt på priser du ser som köpare av en 3-åring, eller en du ska sälja privat efter 3 år? Det skiljer rejält, skulle jag säja, att sälja bil privat över 100.000 tror iaf. jag är rätt svårt ( har aldrig försökt, men inser svårigheten...). Du kanske tänker på inbyte mot en ny hos bilhandlaren, då finns ju förhandlingsutrymme på den nya och den gamla? Jag tvivlar på att det är så många % över 50 du blir erbjuden i den situationen, risken är nog snarast under.....

em3
em
906
em3
M3 cab -03
........Fallet leasingbolag är kanske mindre relevant i jämförelse med att äga privat!? Då är det väl oftast bilfirman som säljer, och någon, övertyga mig någon, om att inte bilbilfirman får mellan 10 och 20% mer än en privatperson vid försäljningar i klassen 150-250 tusen.

em3
@em3
Då ger jag dig ett par exempel på faktiska affärer:
1) Köpte en fabriksny Macan S våren 2018. Pris efter rabatt och kampanj ca 640kkr. Såldes i våras för 519kkr efter 4000mil. Som jämförelse tittade jag på en motsvarande 2015 när det begav sig som de då (2018) ville ha 545kkr för (5500mil). Hade jag istället köpt den och sålt den med 9500 mil hade jag troligen fått 400-420kkr för den efter två år. Och så hade jag fått betala service, helförsäkring mm. Samt fått den i en färg jag inte gillar.

2) Tittade på en 520d Touring G31 vintern 2019. En flong ny lagerbil med x-drive, M-sport och Innovation Edition inkl vinterhjul kostade efter rabatter 510kkr. En begagnad ettåring (fd hyrbil) med samma spec gick loss på mellan 420-440. Och ”den billiga 3 åringen” då med 5000mil? Dessa låg fortfarande strax under 400 dvs 375-390 och handlarna var kallsinniga med att erbjuda något intressant pris på dessa.

3) Sålde frugans Audi A6 2.0 TDI Quattro Avant 2016 på Blocket tidigare i år. Köptes ny på kampanj för 345kkr våren 2016. Efter ca 10,000mil och 5 år senare såldes den efter 20min annonsering på Blocket för 209kkr utan en krona i prut. Det var närapå slagsmål om den och jag hade kunnat sälja flertalet till.

Så vad jag vill ha sagt är 1) Begagnatmarknaden är glödhet på eftertraktade bilmodeller och det är faktiskt ganska enkelt att sälja dessa privat via Blocket. Även om priserna ligger över 200. Många handlare bevakar intressanta objekt och har de chans att tjäna så lite som 5-10kkr på en bil tar de chansen. Är det en seriös handlare så betalar de direkt och man slipper tjafs.
2) Prutmånen är oftast liten på intressanta 3-åringar, handlarna vet att populära modeller körda 1500-2000mil per år är sällsynta i förhållande till efterfrågan. Dyker någon tokbillig bil upp på Blocket försvinner de i regel direkt. Som Crille82 skrev - man måste upp på riktiga långmilare (15-20kmil) för att hitta priset nära 50% efter tre år.
3) Slutligen, se till att ha en nykter helhetsyn på bilaffären (garantier, vinterhjul, fri service etc) istället för att stirra sig blind på miltal och ålder. Det kan i vissa fall vara mindre dyrt att köpa en nyare bil än vad regeln säger.
em
906
em3
M3 cab -03
Hej Krisoffer_L

Ja, det var ett par punkter, innan jag svarar handlade diskussionen i grunden om bruksbilar ur ett någorlunda standardsegment för "vanliga" tjänstebilar, eller?

Då går punkt 1 bort för mig i en generell diskussion, ok?

2 går bort eftersom du bara tittar på att köpa, inte sälja....

3 är mycket intressant, men först får jag inte ihop "5 år"? Hur kan våren 2016 till någon gång 2020 bli 5 år? I övrigt ger jag dig rätt, en del modeller kan definitivt hålla sig, men är mycket tveksamt generellt.

Sedan vad gäller punkt 1, kan man såklart hitta en modell som är glödhet efter 3 år, men kom inte med en Porsche som exempel....

Att långmilare kan säljas privat, generellt, till 50% efter 3 år, tror jag tyvärr inte på, men varken du eller jag har hela bilden av varken genomsnittet eller extremerna ( jo, du hade Audin, bra affär:), så det är svårt att ta längre med enstaka exempel.

Jag är en stor vän av att titta på LCC, och kan där konstatera att livet för en bil mellan 5-10.000 mil, inte verkar kosta jättemycket mer i underhåll jämfört de första 3 åren, och värdeminskningen ( den i särklass största kostnaden för nyare bilar) är i kring hälften jämfört med ny till 3 år.....jag kan såklart ha fel.....

em3

em
906
em3
M3 cab -03
.......Helt optimalt är kanske att hitta en 1,5-2 åring, som tappat 30-40%, och sälja med kanske 60-70% tapp efter 4,5-5 år......Det finns nog inte så många, men det kanske är helt optimalt, eller?

em3
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Gör en Blocket-sökning på bilar, alla modeller, 2018-års modell, upp till 5499 mil. Räkna bort en förmodad prutmån på 5%.

Man kan lätt konstatera att det i princip inte finns en enda bil som kostade i närheten av det dubbla ny.

MVH Christofer
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Min förra A4 köpte jag för 370’ netto. 24 månader senare såldes den för 329’ på ett par dagar (av firma). Det är helt andra tider nu. Siffrorna em3 pratar om finns inte längre.
Em3 - undvik att fastna i oväsentliga detaljer - Då brukar det bli svårt att förstå och se verkligheten.
Just 520d exemplet är extra intressant då det ger en rätt tydlig indikation på värdet de kommande 3 åren. Modellen G11 är ju dessutom relativt ny och väntas inte i ny form förrän om 2-3 år. Och den visar med all tydlighet att priserna ligger en bra bit ifrån 50% nypris efter tre år.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Kan peta på med några av mina erfarenheter. Samtliga bilar har köpts nya av mig och sedan sålts dels till privatperson eller bilhandlare.

Senaste ex är min 335i touring -13. Köptes ny april -13, såldes till bilhandlare juni -20, nypris 548’, begpris 260’. Drygt 7 år gammal bil, 47 % tillbaka.

Annat ex, Golf VI R -10. Köptes ny februari -10, såldes april -13. Drygt 3 år gammal, nypris var 330, fick 210 för den vid försäljning. Knappt 64 % tillbaka av nypris.

Golf V Gti -05. Såldes feb -10 fem år gammal. Fick 56 % betalt.

Slutligen Skoda Fabia -08. Såldes -16, 8 år gammal. Fick 37 % av nypris. För en åtta år gammal bil.
JP
30
JPU
BMW 530e X-drive Touring M-sport
Kan fylla på med några egna exempel:

Volvo V90 CC - brutto ca 550tkr netto 423tkr såldes efter 3700 mil och 20 månader för 375tkr (på blocket till privatperson). Värdetapp 11,3%.

Audi A6 2,0 TDI Quattro (kollegas bil) köpt för 340 netto, såldes för 157tkr till Kamux efter 4,5 år och 17400mil. 53% värdetapp.

Att köpa nyare begagnat är sällan en så bra affär som man kan tro. Förespråkas dock allt som oftast av folk som föredrar att hyra sig fria i en hyresrätt istället för att låsa in sig i ett boende som banken äger...

/JPU
Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
Som ett ytterligare exempel sålde jag min privatköpta M140i efter drygt 2,5 år och knappt 5 000 mil för ca 350k. Nypris brutto ca 490k, netto 445k. Värdetapp på ca 21,4% om jag räknat rätt.
em
906
em3
M3 cab -03
OK, pudlar ( såg det inte komma:):) ..........

Så om värdet ibland är så bra som 40-50% efter 5-6 år kanske, då undrar jag stilla vilka som går in som andra ägare av nya bilar efter ett par år öht.? Jag är iaf. totalt ointresserad av ett sådant ägande, och förstår er som kan kränga era nya bilar till de höga värdena....alla tappar oavsett under livscykeln ( undantag min M3 för mig och få andra..)

em3
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Ja, man kan undra varför många köper nyare begagnat, trots att de är så dyrt.

Jag tror det dels handlar om den psykologiska aspekten att bilen trots allt oftast har sjunkit en del i rena pengar. Sen tror jag dels det handlar om okunskap och en föreställning att de sjunkit mer än de faktiskt har. Det visas ju faktiskt här vad många tror, och än mer i allmänhet bland icke bilintresserade och kunniga folk.

Jag personligen har aldrig köpt nyare begagnat av just den anledningen att det är för dyrt i förehållande till nytt och att värdeminskningen fortfarande är stor. Dessutom åker man ju ofta på dyrare service, försäkring, ev. reparationer, utgången garanti osv.

Vid ett par tillfällen för många år sedan köpte jag ett par BMW när de sjunkit under halva nypriset, men de var då 4-5 år gamla och hade gått 8-10000 mil. Det var dessutom innan bilbranschen huvudsakligen byggde på kampanjer med kraftiga rabatter, som Kristoffer är inne på.

MVH Christofer
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Hej,
Jag har ju något fel i huvudet som gör att jag gärna byter bil efter ca 6-9mån.
därav så får man ju rätt mycket erfarenhet i vilka modeller som säljer.

1. Leasade en maxad Q7:a för 770k (säker 20% rabatt) demobil med 200mil. Såldes 6mån senare för 770k av bilfirma (de tog 20k för besväret) bilen hade då gott 1500mil. Såldes efter 2 veckor.
2. 2019 Leasade en V90XC D4 med "nyårsrabatt" för 420k körde 1200mil sålde den privat efter knappt 6mån (för tråkig bil) för 440k (hade köpt v-däck för 15k). Glödhet som beggad hade kunnat sälja flera, gick på en dag.(hade säker kunnat få lite mer)

3. 2019 Leasade en MB 300de med bra rabatt för nästan maxad för 600k körde 1400mil sålde den via handlare för 570k (då hade jag fått miljöbilsrabatten). Såldes efter 2månader.

4. X5:an Leasades för 940k ca 14% rabatt. Har kört ca 1000mil nu, kan sälja den för 1mkr på någon dag det finns inga att köpa nästa, speciellt inte med den låga bonus/malus (och BMW hinner inte tillverka innan sommaren) Nu vill jag inte sälja men som exempel.

Begmarknade är högt värderad har man möjlighet att köpa en ny, speciellt en hybrid innan nyår tror jag man kan göra en bra affär. (Många tillverkare behöver sälja miljöbilar för att nå utsläppskraven.)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.