|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har varit en BMW 320d Touring trogen nu i sex år, men i takt med att barnen (4 och 6 år) har blivit lite äldre känner jag att det börjar bli läge att byta ut trotjänaren och satsa på något roligare. För närvarande ser jag två spår att gå efter: - Förmånsbil via jobbet: Kan få in både en X3 30e eller en 330e Touring inom budgeten. Har provat båda bilarna vid två tillfällen var och både dessa imponerade på mig med en kombination av körglädje och praktiska värden. Andra värden är sannolikt ett problemfritt ägande under de tre år kontraktet löper. - Köpa en bil med hjärtat och satsa på en 4-serie gran coupé. Jag tänker mig en budget på mellan 300-400 kkr, vilket gör att jag kan få en 430 eller 440 beroende med facelift. Mervärdena är såklart känslan av en stor bensinsexa (440), snygg bil som känns som något mer än en kombi eller suv som det går tretton på dussinet av. Nackdelarna är utsikterna med bensinmotorer i framtiden och osäkerheten med andrahandsvärdet som kommer med det. Tankar och funderingar? | |
Transocean |
Röstar på X3 30e. Tycker den nya x3:n är den snyggaste BMW SUV:n idag; i tillägg är den nästan lika stor som den gamla X5:n. G20/G21 är säkert bra de också men gillar inte designen på dom. Helt ärligt sagt tycker jag att dom är något av de fulaste BMW byggt de sista 20 åren; kanske bortsett från en X6 då :-) En 440i Grand Coupe är en looker helt klart. Tyvärr kom den många många år sedan....den börjar bli lite gammal. Ta X3:n |
|
Bensinsexa! --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
Buspelle |
Eftersom jag framförallt gillar BMWs vanliga sedan- och touringmodeller, så är 330e Touring en given rekommendation. Jämfört med X3 får du en körmaskin istället för ett höghus och designmässigt vinner 3-serien en överlägsen seger. Allt enligt min uppfattning. Alternativet med 4-serien tror jag du upplever aningen daterat med en ny 3- eller X-serie. Det har onekligen hänt en del under årens lopp. Elen är snart slut i det här landet så bensin kanske är ett tryggt val om du ändå skulle landa på att du vill ha en 4-serie med sexa. |
|
Min röst går också på 330e Touring men är en aningens partisk :). Som tidigare påtalats har en del hänt och har du möjlighet att ladda hemma kan du spara in en del på bensinräkningen (så länge el finns till rimligt pris..). Beror också förstås på hur mycket du får betala för att ha förmånsbilen. För min del är det klart billigare än att köpa privat trots höjningen av förmånsvärdet nu vid årsskiftet. Dessutom är det skönt att veta precis hur mycket den kostar varje månad. |
|
|
En 330e Touring M-sport skulle kosta strax under 7000/mån netto som förmånsbil, X3:an adderar typ 600kr till. Detta inkluderar allt utom drivmedel, spolarvätska och annat mindre löpande förbrukningsmateriel. Som ni är inne på har det hänt mycket på 10 år. När jag provkörde 330e/X3 var en reflektion att det hänt betydligt mer i utvecklingen mellan 2010-2020, än vad det hände mellan 2000-2010 (hade en e46 325 ci innan min 320d). Sannolikt blir steget och känslan av ny bil större om man väljer en ny 330e/X3, men samtidigt har jag alltid drömt om att ha en bil med en vass bensinsexa (har haft en 130i som var helt underbar). Det smarta valet är väl förmånsbil, sen är det nog mer tycke och smak vilket av alternativen det landar på. |
|
|
Varje gång jag sätter mig i vår GT känns det som en tidsresa bakåt i tiden, trots att den är MY18. Jag tycker verkligen G21 är en fullträff, och tycker även den upplevs modernare än X3. Röstar på G21, trots fyran! Men visst saknar jag bensinsexan i min förra bil, det ska erkännas... PS. Smaken är ju som baken, men om man tycker G20/G21 är något utav det fulaste BMW lanserat på 20 år undrar jag vad man tycker om typ 2-serie AT/GT och Gran Coupe, bävergrillen på nya fyran, X7, första generationen 1-serie, m. fl... |
|
| 7k/mån blir ändå ca 250k på tre år. Rätt saftigt och en begagnad bil för 300-400k lär knappast kosta så mycket på samma tid. Jag hade nog funderat ett varv till och räknat på olika alternativ. | |
|
Vad är det som säger att en laddhybrid skulle ha bättre andrahandsvärde än en bensinbil om tre år? /Anders |
|
|
Ja 7 papp i månaden... min 530d kostade inte mer än 2000kr i ren drift ex drivmedel... så, 5000 i månaden i värdeminskning 180k på 3 år... det är inte många bilar som tappar det om du inte köper fjångnytt |
|
|
Om jag skulle gå på spåret med en 440 som betingar ett inköpspris på runt 400 kkr, räknar jag med en värdeminskning på c:a 12%, vilket ger en kostnad på 4 000kr/mån. Till det kommer försäkring, som i mitt fall (40 år, bor i Stockholm) landar på c:a 12 000/år. Utöver det kostnader på årsbasis som skatt (2000), drivmedel (12000), service (5000), besiktning och däckskiften (1200) samt övrigt (2000). Summa för ovan drygt 82 000, vilket ger en månadskostnad på 6850 kr. Då har vi inte tagit hänsyn till finansieringen. Låt oss oss säga att jag betalar bilen kontant 400 000, skulle alternativkostnaden för detta bli 20 000 till (förväntar mig en avkastning på 5% som jag annars skulle kunna få med de pengarna investerade istället). Vi landar då totalt på strax under 9000 kr/mån för att köpa och äga en 440 under första året. Många verkar förskräckta över en kostnad på 7000, hur lyckas ni komma ner under det när det samtidigt i många fall säkert handlar om finare bilar? |
|
| Bara för att förtydliga - jag håller med med att 7000kr/mån är väldigt mycket pengar för att ha en bil. Just nu räknar jag med att min 10 år gamla 320d kostar c:a 3000 kr/mån, så att mer än att dubblera den kostnaden håller mig tillbaka lite. | |
|
Att räkna med avkastning på pengar som alternativkostnad kan ju ge kalkyler som pekar både hit och dit beroende på förväntad avkastning - då blir ju skillander stora på varje krona man sparat/slösat på bilköp. Jag hade nog bara jämfört kostander/pengar ut mot kostnader/pengar ut och låtit varje krona vara en en krona - inte uppväxlad med 5 öre. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
| Fast den intäkten (som ska ställas mot skuldräntan om man lånar) kommer inte göra den stora skillnaden. Den stora skillnaden är att folk som äger sina bilar osvikligen underskattar värdeminskningen. Det görs konstant glädjekalkyler på den fronten. Sen jämför man gärna nytt mot begagnat vilket inte riktigt är "rättvist". | |
|
Håller med Löwet att värdeminskning egentligen är det dyra med att ha bil, delvis tacksamt för mig som hitills bara köpt begagnat men överväger privatlease framöver pga oförutsägbara reprationskostnader samt bättre förutsägbarhet i värdeminskning. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Det här med "oförutsägbara reprationskostnader", hur stort problem är det på låt säga 3-5 år gamla bilar idag? (dvs en stund efter att garantier mm gått ut) Motiverar risken för ett sådant problem att man ska köpa en ny kärra istället för en som är 3 år gammal? // Magnus |
|
|
@944_Driver: Nix, det är inte ett stort problem för på så nya bilar gäller ju garanti eller maskinförsäkring (upp till 10år/10k mil) men jag som köpt bilar som är 5-6år gamla, har bilen ett tag och kör relativt få mil, faller därför ofta för 10årsstrecket på maskinförsäkring. Men detta gäller mig och min situation och inte ursprungsfrågan i tråden som handlade om nyare bilar. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Har haft en 320d i snart 9 år, 16000 mil. Har bytt 1 lampa, samt bakluckeknappen och servat enligt bok. Den känns lika bra som när den var ny. F.ö. kan man räkna med ca 50% värdeminskning på 3-3,5 år, gäller 99% av konsumentbilparken. Att tror att man kan spara pengar på att bränna 400k på ny bil för att den "gamla" kostar i reparationer är rent nonsens. Det blir mycket lagande om man ska laga den för 3000-4000 kr i månaden, varje månad. Men det låter bra när man drar den för frugan. "För duvet nya bilar pajar aldrig, med den gamla som nu gått 12000 mil - motorn kan bli ventilsallad vilken sekund som helst. Jodåsattdee..." :) Har svågern på BMW, han säger det i princip bara är myare bilar som lagas med massor olika mjukvaruproblem. |
|
| *stavfel | |
| ..och i ärlighetens namn; är vekligen en nyare bil så himla mycket bättre? Vad gäller körglädje är det inte det. Snarare tvärtom, ju äldre dess roligare! | |
|
Håller inte med om att en bil som är 3-3,5 år och gått ca. 5000 mil bara skulle kosta 50% av nettopris ny, det stämmer inte. Pratar vi halva nypriset så skulle det i så fall vara bilar som gått runt 15000 mil. MVH Christofer |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.