AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.739

Har M3 e46 manuell blivit samlarbil?

em
906
em3
M3 cab -03
Det var "häftigt" med paddlar bakom ratten för 20 år sedan, så häftigt att BMW byggde till en manuell låda med SMG, idag såklart helt överkörd av dagens sekvenslådor.....

Min fundering är, om den traditionella manuella lådan i en underbar rak 6:a, med vanos ( en uppenbarnackdel är ju manuell ventiljustering..), håller på att bli samlarobjekt?

Denna fråga har diskuterats i forumet ett flertal gånger, jag undrar nu när utropspriserna har ökat markant sedan en 5-6 år tillbaka? Är det en trend, eller är det mest önsketänkande i prisbilden på e46 M3 som ligger på blocket nu?

m3
em
906
em3
M3 cab -03
.......e46 M3 MANUELL.....tänkte jag i första hand på, men det var väl ganska underförstått......
Det enkla svaret är nej!

Undantag är naturligtvis extrema lågmilare i en ovanlig färg samt så klart CSL och GTR.
Vet i katten om inte en fungerande smg modell på sikt kommer att vara mer samlarobjekt än manuell. Så retro det kommer att vara!

Tycker mig se en trend på div annonser att: så fort man tror sig äga en speciell bil så tror man att kan man sälja för fantasi summor.

Typ: Länk

Länk

Länk

Länk

Den här killen är ju lite rolig också;)
Länk

m.fl

EB
mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
Både e46 och e39 har gått upp mycket i pris. Dels för att en del bilar skrotats ut så det blir färre exemplar kvar och dels för att det är jäkla balla bilar. Jag sålde nyss min e39 och köpte en e63. Är den bättre? Nja är väl svaret. Vissa grejer är rent av usel kvalitetskänsla i den nyare bilen men motorn är trevlig. E46 e39 och e38 är dom bästa BMW som byggts om du frågar mig och det är än idag jäkla trevliga bilar som kommer stå sig bättre än sina efterträdare gissar jag
em
906
em3
M3 cab -03
Pula och Mr Irwing,

intressanta kommentarer, ingen har ju kristallkulan, kul ingång av Pula med att en första generation av sekvensväxling blir en samlare, det kan naturligtvis hända, vi vet inte.

Vad vi vet är att dessa e46 och e39 har ökat något de senaste åren, jag var ute efter en trend, den är kanske inte på plats.....och kommer kanske inte att bli, vem vet?

För mig är iaf. det en stor lycka att gå ut i garaget och ibland tända upp den Regensburg byggda bilen. Samlarvärdet är ju helt beroende på hur många andra som tycker det är lika kul som jag tycker, helt krasst......Pula kan ju få helt rätt i att många tycker om de första stegen mot en sekvenslåda....

m3
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Manuella bilar är klart mer eftertraktade och som det ser ut med nya bilars lådor är manuella stor brist. Smg kommer aldrig att slå manuell är min åsikt.
Finns inget intresse för den tekniken.
Sugmotor och koppling är gammal teknik och med e46 i ett relativt modernt chassi svårslaget. Man får gå på porsche gt3 för att slå det.

Motivera gärna varför jag har fel :)
em
906
em3
M3 cab -03
Vi har ju "klimathotsalarmisterna" som vill släcka alla otto-drivna bilar, jag tror inte ett skit på att vi inte kommer att kunna köra gamla bilar år 2050, tvärt om tror jag det kommer att vara ett lite exklusivt nöje även då, men jag kan ha fel........vem vet??

em3
Tu
536
Turbovin
VW Golf GT SC - 18
Subaru Impreza STI Type R -00
Första generationen är väl ändå E36 M3 SMG då, har svårt att se att nån skulle betala mer för en sån ;)
em
906
em3
M3 cab -03
Ja Turbovin ( vin med krut i ? :)

Gemensamt för de först generationerna av sekvenslådor är väl att de byggdes upp kring en manuell låda, via något hydraulsystem med elektronik som påbyggnad.....begränsat intressant teknik skulle jag också säga, men många SMG M3 finns fortfarande till salu för överraskande bra utgångspriser.....när jag köpte för 6 år sedan var det inget för mig då heller, manuell äger för e46 M3 skulle jag säga.

Sneable, tycker som du, är också partisk, såklart, med en manuell i garaget....

em3
mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
Håller helt med angående manuell. De manuella kommer stå sig bäst och vara mest eftertraktade. Hade själv gärna betalt 50-100k mer för att få manuell i min M6
em
906
em3
M3 cab -03
# mr Irwing,

ja, egentligen följer det ( manuell på äldre modeller av prestandabilar) det som jag alltid fångat som de flestas åsikt på forumet genom åren....

Det finurliga är, att den fria marknaden, att en ägare av en beggad bil, säljer till en annan person, inte inkluderar varken politik eller statsmakt, det flyger under radarn, med helt marknadsmässiga villkor ( vad jag gillar det, jfrt. med mycket annat som är reglerat....).

Prisbilden på M3 e46 ( och man v.s. SMG) kommer att ställa in sig, HELT BEROENDE PÅ MARKNADEN, och just nu, ser jag inga större tecken på en skillnad, om jag försöker värdera det som är utannonserat, det triggade min fråga i rubriken....

em3
em
906
em3
M3 cab -03
........ett komplement, jag ser kanske allt färre manuella till salu, kan det vara så, är det ett tecken??

em3
mr
167
mr irwing
E39 M5 calypsoröd
E38 750 -95
Jag tror att lägger man ut två identiska bilar men en med smg och en med manuell så är den manuella lättare att sälja och även om den varit en högre prislapp på. Iaf jag hade betalt mer för en manuell
em
906
em3
M3 cab -03
Det är förmodligen så, fram till e46 iaf., att ju äldre bilen blir, desto intressantare blir det med manuell låda, ekonomiska och praktiska skäl styr, men det kommer nog inte att gälla för nyare modeller av prestandabilar, där manuella är sällsynta och ibland inte finns.

Varje generation av bilmodeller lämnar ett visst antal efter sig genom åren, och det sorterar ut sig vilka varianter som är mer och mindre efterfrågade, jag är alltmer glad att jag valde manuell för e46:an......

em3
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Kommer behålla min med SMG to the bitter end.
Tänk Er om 20 år - komma med en mint condition Phoenix SMG en solig söndag i maj omgiven av alla hybrider, elisar och "ful" design.

"Jag klimatkompenserar din miljöbil med min bensindrivna SUV"
BMW CS #05XXX

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.