|
|
|
|---|---|
|
Hallå igen Har som sagt haft en del strul på slutet med oljeförbrukning i samband med igentäppt vevhusventilation Nu har jag fixat vevhusventilations problematiken men upplever att jag fått fylla på en del olja på slutet Hur är det med ventiltätningarna och dess livslängd ?? Bilen har i skrivande stund gått 31000 mil Har innan denna vevhus problematik inte haft någon oljeförbrukning att prata om mellan oljebytesintervallerna . Fått fylla drygt en liter på 3000 mil | |
|
Man ska väl aldrig säga aldrig, men det brukar vara kolvringarna som är problemet vid hög oljeförbrukning på M54. Vad bytte du? Åtgärdade du även oljestickans rör? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok Ja bytte flamfällan rengjorde alla slangar + olje-sticks röret Olje sticks röret hade fastnat igen + att en serie små hål vid ventilkåpan fastnat igen Tömde ur en del olja ur insugsröret |
|
|
Drygt en liter olja på 3000 mil tycker jag låter lite. Jag hade min 530 2003 från 15000 mil till 24000 mil och den förbrukade mer olja än så hela tiden jag hade den. |
|
|
Jag tror min 530i -01 med M54 drog kring 1 liter på 500 mil. Tyvärr fanns det många som drog lika mycket eller mer och den allmänna uppfattningen är att problemet är kolvringarna som är av lågfriktionstyp. Avgasvärdena var bra hela tiden, ingen blårök och det är ju inte så svårt att hälla i lite olja ibland. // Magnus |
|
|
Ja, en liter olja i förbrukning på 3000 mil är "ingenting" i en M54-motor. Är det inte mer än så är det bara att köra vidare och se glad ut och glädja sig åt att man har en M54 som drar väldigt lite olja. ;) BMW ansåg att gränsen för "onormalt hög oljeförbrukning" gick vid 1 liter per 100 mil... Oljekvalitet kan inverka i viss mån, men har man fått problem med hög oljeförbrukning brukar inte inte byte av olja göra avgörande skillnad. Min 525:a (E39) drog ca en liter olja per 300:e mil. Jag testade olika oljor och inte ens med 10W60-olja sjönk förbrukningen speciellt mycket. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.