AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
497

Skillnad på diffklumpar med olika sista siffra i artikelnummer E90?

Vi
3
VictorB
325i -08 (E90 2008.01 pre-LCi men med N53B30A)
Hej!
Jag tänkte köpa en begagnad diffklump och montera ett RacingDiffs lamelldiffskonverteringskit i för att sedan montera på bilen och lägga den befintliga på hyllan för framtida bruk. Min 325:a har 3,07:1 i utväxling (det kom ihop med N53B30-motorn för att sänka förbrukningen) och det tänker jag behålla (annars måste man ev. flasha om DME för att farthållaren ska fungera eftersom växeluträkningen blir fel annars).

3,07:1 sitter enbart i 325i med N53B30A men även i 318d vilket det finns många fler av på Bildelsbasen. Dessa diffar har dock olika artikelnummer (325i 33107566172, 318d 33107566170) men det är bara sista siffran som skiljer och alla lösa bitar runt om har samma artikelnummer (diffhuslock osv.).

Är det någon som vet om det skiljer utvändigt (d.v.s. mot bilen med infästningar, längd mot kardan osv.) mellan olika diffar på E90 (och ev. även E87 som verkar dela många bitar med E90)? Jag vill undvika att köpa en 318d-diff och sedan när den ska på bilen upptäcka att den inte passar men samtidigt inte smalna av utbudet i onödan.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Kan vara så simpelt att det bara är olika nummer på olika bilar, men samma pryl
Var med om en llm med olika nummer. Det var samma pryl till samma motor. Skillnaden var den ena var till 3 serie, den andra till 5 serie.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.