AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.101

SMG Låda krånglar !

Hej !
igår startade jag min smg bmw e46 330i 2002 snart 27000 mil som vanligt la i backen gasade lite hände inget gasade mer först när jag når c:a 2300varv då lägger den i växel och drar som vanligt . Nån som har varit med om detta tidigare ? ska säga att det är lika framåt .
kan det vara så att det är för lite olja i växellådan eller i Hydralpumpbehållaren .som gör att det blir så ?
eller är det byte av växel låda som gäller.
Mvh: Nisse

Hoppas någon här har erfarenhet om just dessa SMG lådor

Kanske?

EB
god morgon Pula ! och tack för svar . filmen visar en BMW M3. Kollade filmen och visst kan det vara lika till min 330i ska kolla upp det . har ju tyvärr inga felkoder på lådan . skulle vara jättebra om det som visas är felet ,att slippa montera ned hela lådan. vågar man åka nått med bilen ?

NELA
Risken är att du blir stående.

Det kan ju lika gärna vara pumpen som strular, men då borde du fått felkod med typ low pressure smg pump el liknande.

Kan ju också vara några solenoider som spökar.

27k mil är ju superbra för en smg låda. kanske läge att byta till man låda om du tänker behålla den.

EB
ja visst det kan ju egentligen vara flera olika problem . vet inte om jag orkar byta och kosta på bilen nått mer , värsta fall sälja den som den står nu. bilen fungerar jättefint annars ,har bytt oljefilterhuspackning ventilkåpspackning vattenpump lmm disaventil
nya bromskivor/belägg runt om bromsljuskontakt batteri Tändspolar tändstift m.m .
2 senaste besiktningar inge fel på bilen blanka papper . Vet inte om det är värt att göra nån större operation på bilen igen
. så om nån är intresserad av bilen så kanske jag säljer den. EVT.

NELA
glömde säga att det sitter en bättre beg, differential som byttes i somras som rullat 10500 mil från bildelsbasen .

NELA
Hej !
lämnade in bilen på BMW inget fel på transmissionen/lådan. Däremot var det för lite hydraulolja i behållaren till pumpen, läckage packning ovansidan växellådan var orsaken till det . nu fixat :) bilen går som en dröm igen ,ha det bra o hej/Nisse.
::))

EB
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.