|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken säger, gäller en E46 Touring. Har påbörjat bytt till helt ny torkare bak på bilen men blir lite fundersam på vissa delar vid återmonteringen av den nya. Kronmuttern (den tunna), ska den dras med något särskilt moment eller bara lagom hårt? Varför jag frågar om denna är för att ju hårdare man drar den desto trögare löper axeln i hylsan den löper igenom - till att knappt gå att rubba när man dragit åt muttern lite ordentligt. Förstår ju att den ska gå lätt så själva torkar huset och motorn orkar dra runt axeln, men när man knappt dragit åt kronmuttern nått och axeln löper lätt i hylsan så känns det som hela microbrytaren och torkaren sitter halv löst. Gällande plastbrickorna, hur många ska man egentligen ha och ska den/alla sitta mellan microbrytaren och kronmuttern? Kronmuttern ser även ut att vara förpreppad med sån där torr gänglåsning eller ser jag fel? Inte för att det bör spela så stor roll (?), har torkat ur det lilla ynkliga fettet/oljan BMW för-smörjt axeln med i hylsan och kletat i kopparpasta i stället då det tål korrision/salt och liknade skit betydligt bättre. Lite förebygande för att slippa plocka isär torkaren i tid och otid för att gnugga och smörja så det inte kärvar ihop om några månader-halvår igen. Eller kan kopparpastans smörjande egenskap va för låg och skapa för hör friktion månn tro? | |
|
Typ marinfett brukar folk använda för sånt här. Att du inte ska kunna dra åt muttern låter som något sitter fel. Kan denna bild hjälpa dig? Länk Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Funderade också kring marinfett först men har läst mycket om kopparpasta i div trådar, när det gäller motståndskraften mot korrissionen, salt etc. Kanske ska torka ur hylsa och axel och prova om fettet ger mer glid än kopparpastan. Om det kan va så simpelt även om det inte känns så då axeln sätter sig så sjukt hårt när man dragit åt. Ja men precis, har dock kikat på liknande bild tidigare och det ser ut som det ska göra och är monterat. Det är just grejen med att själva axeln (typ torkar klump/grejen - tappat ordet namnet på den, som även shoppinglucke låsbygeln sitter med) löper ju i en hylsa/cylinder, varav att kronmuttern dras i hylsan ovan i från. Det ska liksom inte bli nått direkt spänn mot axeln i hylsan då iom att den sitter inuti hylsan. Och det är just den delen jag kört fast på och inte fattar mig på varför i helskotta torkar axeln blir spänn på när man drar åt kronmuttern. Nu snackar vi inte heller så att axeln går tungt/segt utan den går inte ens att vrida för hand om man dragit åt kronmuttern lite ordentligt. Drar man kronmuttern löst så löper axeln runt fint, men då verkar det i stället som att microbrytaren och torkarmotorn sitter väldigt löst i stället. Iom att det även verkar va förpreppad gänglåsning på kronmuttern så funderade jag därför om det är nått med ett visst NM den ska dras med och det bara är jag som dragit för hårt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.