|
|
|
|---|---|
|
Då har man beställt en BMW G31 520d, efter några års åkande med andra märken, senast Volvo V90, så har några funderingar på saker efter Volvo erfarenheten. Körjournal, VOC körjournal kommer bli saknad men var inte skäl nog att stanna hos Volvo, innan V90 så använde jag manuell körjournal i en app till telefonen, men hade trott det skulle skett något under 3 år men verkar inte så, har sneglat lite på Teli sense, men då får man en månadskostnad, skulle helst sett en lösning med engångskostnad (behöver övertyga chefen också att han behöver det i sin nya BMW). Hur har ni andra löst körjournalen, eller är det penna o papper som gäller 2021? Android auto/Car play när man ansluter luren till bilen med AA/CP kan man fortfarande använda inbyggda navigatorn? Eller är det som i Volvo att man blir påtvingad AA/CP Navi och får en halv navi fönster i centerdisplayen, som medför att inga navigeringsanvisningar i förardisplay eller HUD så hela den funktionaliteten försvinner. Antar att bilen inte har stöd för några vettiga appar, så streaming eller AA är det som behövs, använder för det mesta TuneIn för radio och Storytell för långresor, har BMW någon inbyggt motsvarighet till TuneIn? /Kari | |
|
Nu kör jag 3-serie men det borde vara samma som 5-serie för båda har väl idrive 7. På min gamla 330e kunde man åtminstone se senaste körningen i appen men det har fallit bort. Förhoppningsvis kommer det tillbaka i den nya appen men i vilket fall som helst så har jag de senaste åren använt Google Keep. Bara skrivit in datum, mätarställning och ort för att sedan mata in i journal på dator i slutet av varje månad. Du kan fortfarande använda den inbyggda navigatorn när du kör Android Auto. Går smidigt att hoppa mellan AA och bilens interface och kör du navigering med bilens navigator behålls köranvisningarna i instrumentklustret även när du är inne i AA på stora skärmen. Gissar att det är samma för HUD men har tyvärr inte det. Ingen koll på TuneIn eller motsvarighet. Spotify har dock en egen app i idrive men den i AA är betydligt bättre tycker jag. |
|
|
Då får det bli nån variant av "manuell" körjournal för att börja med och parallellt testa diverse appar få se vad man fastnar för i så fall. Det verkar som att AA fungerar ihop med bilen så är TuneIn och Storytell löst för min del, kunde ju inte använda det i Volvon för Volvons navi gick inte ihop med AA. Fungerar AA trådlöst eller måste telefonen vara trådansluten? |
|
| Bara trådlöst som gäller i 3-serien så antagligen samma i 5-serien. Var ganska meckigt att få igång men det beror nog mer på min Oneplus 6 än bilen. Planerar att byta till något annat med trådlös laddning inom kort. | |
|
Då har jag haft bilen i en vecka och hunnit med 150mil, i överlag jätte nöjd med bilen men några funderingar. Ner vinkling av höger spegel vid backning, kan man ändra graden av vinkel? Tycker att den vinklas ner för mycket, så har "stängt" av den funktionen. Hittar då inga inställningar för det varken i menyer eller i manualen. Sen en annan fundering automatisk hastighets inställning för farthållare och trafiksituations beroende hastighet dessa båda är enligt BMW otillåtna i Sverige, varför då? MB har bägge funktioner i sina bilar som kan aktiveras i Sverige. För körjournal blev det Telia Sense men den är lite buggig så det är fel anmält, åkte en sväng i morse och enligt Telia startade jag hemifrån och avslutade resan 2,7 km senare på plats 0,0 och någonstans i norra Afrika enligt kartan :) |
|
| Jag tror backspegeln kan ändras i vinkling men då måste du in och koda med t ex Carly. Jag har för mig att jag såg detta val för min X2:a. | |
|
Kul att du är nöjd med bilen. Dags att ändra i din profil från Volvo till BMW. :) Det där med otillåtet i Sverige kan helt enkelt bero på att även jurister gör olika bedömningar av rättsläget. Vilket ju är rätt vanlig att jurister gör. |
|
|
Då är profilen uppdaterad. Hur är det med dessa nationellt begränsade funktioner fungerar dessa i länder där det är tillåtet eller är det spärrad för att bilen är sålt i Sverige? Vet att Volvon varnade inte för fartkameror i Tyskland för att det är olagligt så blev fotograferad av plåtpolisen och fick hem ett brev med begäran om 85€. |
|
| Jag gjorde en körjournal via min Home Assistant till Mercan som sparar resorna i ett Google Sheet, ser det finns färdiga integrationer mot BMW Connected också, så det bör gå rätt enkelt att få till om man vill det :) | |
|
Har BMW fartkameravarning i nyare navis i något land? I min svensksålda E91 med diskbaserad navi finns det inte några fartkameravarningar men den har ju iofs några år på nacken nu. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Nej min har ingen kamera varning heller. har inte lyckats få igång Waze genom Android Auto för att se om varningen aktiveras den vägen, Google mapps har jag testat och konstaterar att vägvisningar visas även i instrument klustret och HUD, men instruktionerna är sämre än från inbyggda navin, saknar tydlig fil anvisning när det är avfarter med flera direkt påföljande vägval så det kan bli lite förvirrande. |
|
| Nu har jag fått igång Waze och den varnar för kameror men bara om navigering är aktiv. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.