AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
31.975

330e touring förbrukning

Sida 5 av 6
bl
2.294
blixten
325i -88
70 kr per mil i bränslekostnad?
Detta är totalsumman för el och bensin med 20 SEK/liter ggr 0.24l/mil och 2 SEK/kwh mde 1.27 kwh/mil
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du måste mena total milkostnad inklusive värdeminskning, service mm. Annars stämmer ju inte en siffra.

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Nja, det är väl 70 SEK per 100 km, dvs 7 kr/mil.
SkyBridge:

Elförbrukningen låter väldigt låg kombinerat med det bensinsnittet. Men visst, har du varmgarage så kanske man kommer ner till det.

Gällande resa i Europa så är min erfarenhet att vikten inte har så stor betydelse i motorvägsfart. Du bör hamna strax över 6 l/100 km på svenska motorvägar i 110 km/h och runt 8 l/100 km på Autobahn. Men det beror förstås en hel del på trafiken på Autobahn och vad den tillåter för medelhastighet.
Förlåt. är inte född i Sverige och är van med Liter/100 km. Det är precis som Nockenwell skriver, 70 SEK/ 100 km eller 7 SEk/milen.

Tack för infon Mullweiser. 0.6 i 110 låter väldigt bra.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Skybridge, du har ju haft bilen sedan 2018. Hur kommer det sig att du behöver fråga och verkar intresserad av svaret vad den den drar i 110km/h av någon annan?

Du bör väl ha kört 110km/h ett antal gånger under 4-5 år?

Förbrukningen på tyska motorvägar beror dels på farten, men lika mycket på antal vägarbeten samt köer och hur många fullgasaccelerationer som görs.
Grelle, var kanske otydlig, köpte bilen april 2022, andra ägaren.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Nu läste jag din post noggrannare, du var ganska tydlig, men jag missade det.

Men sedan april 2022 har du väl kört på motorväg i 110km/h? =)
Jepp, har kört men har inte gjort ordentligt mätning med full tank och sedan full tank.
Men nu till helgen ska jag iväg, 23 mil landsväg, då får vi se vad vi landar i.

Hej!
Liten återkoppling!
330e 2018.

0 grader, fulllastad bil, 23 mil (hälften motoväg) och resten landsväg. Snitt förbrukning 0.6 l/mil.

Hela resan på 51 mil, två fullladningar med el, snitt på 0.57 l/milen.

Mycket nöjd och optimistisk. Borde dra 0.7/milen på Autobahn med 130-140 skulle jag tro.
Hej igen,
ytterligare uppdatering.

Gbg-Lund-Gbg, motorväg hela vägen förutom lite stadskörning (ca 2 mil totalt).
3 stora vuxna med lite bagage.
Totalt 56 mil, snittförbrukning 0.67/milen, ligger i snitt med 120 km/t.
Ca 0 drager, vått och torrt underlag men inge snö.

Mycket nöjd.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Din snittfart blir inte 120km/h va? Snarare är det där du ofta kör när du kan på motorvägen, men medelfarten för resan blev kanske 100km/h?
Exakt, snittfart blev 93 km/t.
Cy
62
Cygnus
330e - 21
Detta har säkert tagits upp tidigare i tråden men den är rätt lång nu :)
När jag kör i stan, dvs oftast under 50km/h och elen tar slut så tvångsladdar bilen upp batteriet med bensinen så att man får 1km räckvidd på el varvid den då går över till enbart eldrift för att ladda ur och då repetera uppladdningen med bensin igen. Detta gör ju att förbrukningen vid bensinkörning blir väldigt hög.
Finns det något sätt att deaktivera detta? Annars är det ju riktigt värdelöst att köra runt i långsam fart med urladdat batteri!
@cygnus: Har du provat lägga bilen i sportläget? Då har jag för mig att den inte laddar batteriet lika hårt under körningen. Vill man få mest ut av laddningen under färd fick jag tipset att alltid använda navigationen. Även om det är omständligt så kommer bensinmotorn ladda batteriet där det är som mest förmånligt för hela färden.
Cy
62
Cygnus
330e - 21
Nej det har jag inte hunnit pröva. Tycker bara att det känns som en väldigt konstig inbyggd logik att ladda upp batteriet med bensin som är väldigt kostsamt för att sen tvingas köra en kort stund på el för att sen ladda upp elen med bensin igen. Jag köper det om man måste ha el för att man är i en special zon osv men annars borde batteriet enbart laddas genom inbromsning osv.

Måste vara något jag missat? I mitt fall kanske jag kör runt i en halvtimme på detta viset. Väldigt kostsamt.
Antar du valt "Electric"-läget annars lär den inte göra så.

..och som sagt använd navigatorn.
Cy
62
Cygnus
330e - 21
Jag har kört med hybridläget. Dessutom switschar den över till hybrid när elen laddat ur. Vad skall navigatorn göra för skillnad om jag kör runt i centrala Göteborg? Återigen, jag vill inte att den skall försöka köra på el över huvudtaget då batteriet är urladdat. Som jag förstår det hjälper navigatorn till att växla mellan el och bensin beroende på vägsträcka. Det hjälper alltså inte i mitt fall.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Har du stängt av att den ska använda "e-zonerna" eller vad BMW kallar det? Jag vet inte om man får annat beteende med dom, men hela Göteborg är en zon så jag tror det kan påverka och att den prioriterar annorlunda då.

Sen kommer den väl att regenerera när du kör runt i stan och försöka använda det när den kan, men du kanske märker att den laddar upp batteriet snabbare än så?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.