|
|
|
|---|---|
|
Tjena, Har en 320d med manuell låda som strular.. när bilen är avstängd kan jag lägga i växel och starta bilen. Jag kan då använda bilen som normalt på den växeln med koppling, men jag kan inte lägga i en ny växel.. stänger jag av bilen i farten så kan jag växla upp och sen starta igen.. Någon som kan veta vad felet är? Kopplingen verkar ju funka eftersom jag kan starta bilen med växel i utan att den åker iväg.. men jag kan inte få i någon ny växel.. det är bara helt stumt.. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Det där lät ju som ett helmysko fel! Och jag är inte ens säker om jag förstod precis allt, för det lät väldigt mysko. Men med motorn avstängd så kan du alltså få in vilken växel du vill (1:an ill 6:an och även backen) - eller hur? Och med motorn avstängd så lägger du i, säg 1:an, och trycker ned kopplingen och startar bilen och det fungerar fint. Kopplingen verkar göra sitt jobb. Om du släpper på handbromsen och bromspedalen, vill bilen försöka krypa sakta framåt? Du släpper nu upp kopplingen och börjar gasa lite - bilen börjar köra framåt på 1:ans växel. Vad händer om du släpper gaspedalen och trycker ned kopplingen? Kommer bilen att rulla en bit och sedan stanna? Kan du få i någon av de sex framåtväxlarna medans bilen rullar? Vilka växlar kan du få i när bilen kommit till ett stillastående? |
|
Med motorn avstängd får jag i vilken växel jag vill. Jag lägger i ettan och startar bilen, när jag släpper bromsen så står bilen Still tills jag släpper kopplingen. Jag har inte testat att köra bilen så långt, men om jag backar ut bilen och ska lägga i ettan sen så måste jag stänga av bilen, lägga i ettan och starta bilen igen.. verkar alltså inte gå att få i växeln när bilen är igång.. |
|
När du backat ut bilen och ska lägga i ettan - går det att lägga i någon framåtväxel överhuvudtaget? Går det exempelvis att lägga in någon annan växel och sedan lägga i ettan? |
| Nej det är helt stumt på alla växlar. | |
Om du provar (när du backat en bit och motorn fortfarande igång) att lägga i friläge, släppa upp kopplingen, sedan försöka lägga in någon växel framåt? Vad händer om du (när du backat en bit och motorn fortfarande igång och du har kopplingen nedtryckt och försöker lägga i en framåtväxel och det går inte) håller kopplingen nedryckt och stänger av motorn och sedan startar motorn igen - går det att få in en framåtväxel då? Försöker klura ut hur stoppa/starta motorn är inblandad i allt detta - för det är lite mysko. |
|
Haha ja det är exakt det jag också är fundersam på.. jag har bytt en del kopplingar och vet hur dom funkar, men fattar inte varför det inte går när bilen är på.. men nu när jag tänker efter kanske det är så att kopplingen inte kopplar ur ordentligt när jag trycker ner pedalen. När jag startar på växel kan det vara så att den slirar tillräckligt mycket för att inte åka iväg men den slirar för mycket för att lägga i en ny växel. Är det vanligt med kopplingsproblem på dessa bilar? Har ett ljud som låter som urtrampningslagret också men ser inte att det skulle ha med problemet att göra.. |
|
|
Gissar att slavcylindern inte gör sitt jobb 100%? |
|
Precis, jag är också inne på att något med kopplingen inte riktigt släpper taget så att säga. Syftet med alla frågor var att försöka fastställa om det faktiskt var motorns rotation som faktiskt orsakar problemet eller om det råkade vara att man gjorde en viss sekvens/manöver vid stopp/start av motorn (utan att tänka på det) som råkade göra att man kom runt problemet. Men den allra viktigaste information glömmer faktiskt alla att uppge (oavsett om det är i forum eller till verkstäder) - det är tiden före problemet - det är nästan viktigare är problemet. Hur uppkom felet? Gradvis över mycket lång tid? Eller var det bara där plötsligt en morgon? Det kan vara så att man är precis i gränslandet att kopplingen bara ligger an mycket svagt och driver runt kugghjulen men är inte i närheten av att orka driva bilen framåt. Det kan tänkas vara att det läcker internt i master eller slave (vilket inte man får säga längre) cylindrarna. En tanke är att om det sakta tappar tryck så kan man prova och stå på slät mark med ettan i och kopplingen nedtryckt i en eller två minuter och se om bilen har någon tendens att vilja krypa framåt eller inte. Det du skulle kunna göra är att prova att hissa upp bilen där bak (båda bakhjulen i luften så vi tar bort diffen som variabel) och börja med att ha växellådan i friläge (och hela övningen är med motorn helt avstängd). Snurra nu ett av bakhjulen. Det ger dig en referens om hur trögt det är att snurra hela drivlinan ända fram till och med utgående axel på växellådan. Lägg nu i femmans växel (den är direkt drive så bottenstocken är inte inblandad utan du bara kopplar ihop ingående och utgående axel på växellådan vilket ger ett så likt scenario som friläge som möjligt). Där bör du känna hur mycket motstånd som helst. Be nu någon hoppa in och trycka ned kopplingen helt och hållet (fortfarande med femmans växel ilagd) och prova nu att snurra på bakhjulet. Om kopplingen gör sitt jobb så ska inte du känna någon vansinnigt stor skillnad mot när växellådan var i friläge - enda skillnaden är att du nu även drar runt ingående axel samt kopplingsskivan och det ska inte ha någon större inverkan (kanske lite extra motstånd då du faktiskt försöker rotera kopplingsskivan mellan svänghjulet och tryckplattan men det ska finnas en sådan marignal att det ska gå att snurra kopplingsskivan utan några större problem). Om däremot något gör att det inte bildas tillräckligt mycket spel mellan svänghjul och tryckplatta kommer du med största sannolikhet märka det. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.