AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
676

Kylvätskeläckage 540 e39 -97, vattenpump?

Hej!

Min 540 läcker kylvätska, men det är svårt att se varifrån det kommer. Enligt förra ägare var radiatorn dålig, så jag bytte den, efter provstart verkade det till en början hålla tätt, men sen så stod det klart att problemet kvarstår:

Den började tjuta och "spraya" vatten efter några minuter, tänker att det kanske är när termostaten öppnar? Och att det är vattenpumpen som tjuter. Allt är söligt eftersom remmen och fläkten stökar ner. Däremot när jag stänger av, så ser jag att det rinner lite vatten från framsidan av motorn där nere på tråget. Däremot kan jag INTE se att det rinner ifrån vattenpumpen.

Finns det fler komponenter fram på motorn som skulle kunna vara boven i dramat och kasta ut vattnet än pumpen, eller ska jag beställa en pump med o-ringar och packningar och hoppas på att det löser problemet?

Mvh
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Demontera fläkten och starta, då bör du se bättre och slippa att luften gör att vätskan stänker runt. Naturligtvis måste du hålla lite koll på temperaturen så motorn inte överhettar ifall elfläkten strular och inte drar igång.

// Magnus

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Känn på fläkten, glappar axeln in mot pumpen så är vattenpumpen slut.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Cr
17
Crazyidea
E61 LCI 525D 2009 manuell
Jag hade samma problem inte för så längesen men då var det en klammer mot termostathuset som jag inte hade skruvit dit ordentligt kolla alla klammdrs lycka till
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.