|
|
|
|---|---|
|
Hej Har kört på Castrol edge 0W - 30 , 0W - 40 i alla år ! Funderar nu på att byta märke Orsak är väl att jag haft en hel del problem med igensatt vevhus ventilation under de 6 år jag ägt bilen Har bytt alla delar i ventilationen för 4 år sedan och har ändå under senare året haft bekymmer med dåliga avgaser plötsligt försvinnande av olja osv Nu har jag nyligen pga igensatt ventilation koksat igen vid ventilkåpan samt oljesticksröret fått problem med motorn pga att oljan tryckts ut i insugningsröret !! Har nu städat upp allt igen men funderar nu på att byta oljefabrikat i samband med detta !! För info har ingen kortkörning då jag har 6 mil till jobbet Även satt igen grillen med tillklippta liggunderlag samt isolerat oljesticksröret | |
|
Jag har kört i många år på Shell Helix 10w-40 LL01 i både M54 och M62.¨ Bra olja enligt Hasso. Och honom litar man på ;-) Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Aral Supertronic 0W40 är en olja jag brukar rekommendera och använda mig själv av - en äkta helsyntetisk PAO-baserad olja till skillnad från många Castrol-oljor som anges som "helsyntetiska" men som är hydrocrackade högraffinerade mineraloljor... Supertronic-oljan har väldigt bra tekniska egenskaper och tål både låg temperatur (under -60grader C i lägsta flytbarhetstemperatur) och även hög temperatur (flampunkt 244 grader C) utan att koksa. Högraffinerade mineraloljor brukar ligga runt -35-40 grader C i lägsta flytbarhetstemperatur och runt 200-210 grader C i flampunkt... Dessutom kan man köpa den billigt från Tyskland - 20 liter för 130 Euro inklusive frakt hem till dörren. Den oljan finns även med på BMW:s officiella LL04-klassningslista. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Den hade jag glömt Johan, den har jag också kört på problemfritt. Köpte den då du rekommenderade den. Dock tyckte jag det var bökigt med 20l dunken. Smidigt med 5 liters dunkar, dels att hälla och sen också för spilloljan. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Jo, 20-litersdunkar är iofs lite krångligare. Jag har dock köpt en tappkran till dunken och då är det lätt att tappa över oljan i mindre dunkar. Olik oljetillverkare kan ha olika gängor/storlekar till locken men Aral och Castrol är samma koncern och har samma lock. Köpte tappkranen hos BDS, men den finns att köpa hos Autoexperten och Mekonomen mm. också. Ett alternativ som är bra är Mobil1 5W30 EPS, dock inte 100% helsyntetisk olja då den har viss inblandning av högraffinerad hydrocrackad mineralolja men slutprodukten är bra och verkar tåla värme bra. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok Tack för tipsen Få se om det blir shell eller ARAL Smidigare med 5 liters dunkar förstås och så får man väl färskare olja 20 liter blir väl på 3 års förbrukning cirkus Angående Castrol har jag kört på den länge och de har alltid benämnt den som helsyntet eller voll syntetisch på tyska Dock vid senaste leveransen från Tyskland står det faktiskt teil-syntetisch på dunken !!! |
|
Transocean |
Jag tror inte felet ligger i oljan. När du bytte delar tog du kalla klimat varianterna? |
|
Japp det gjorde jag Var väldigt noga |
|
|
Bytte även till nytt oljesticksrör |
|
|
Kört under alla år(ja,förutom i början som BMW valde deras rekommenderade Castrololja i samband med oljeservice,TROR det var en 5W/30 olja) med Shell Helix Ultra 5W/40 i min 523.a. Nu rullat snudd på 35000mil. Relativt mycket kortkörningar dessutom. Bara farsan och jag som ägt denna vagn. Endast haft en gång(1) problem med täppt vevhusventilation(blårök ur avgas och ojämn motorgång etc)...MEN jag har ju visserligen en lite annorlunda motor än vad du har dvs M52 med enkelvanos etc.. Har ju förstått att dubbelvanosarna är lite känsligare vad gäller vevhusventilationens funktion över tid. Mvh Janne. |
|
|
Sedan tillkommer ett problem med M54-motorerna: lågfriktionskolvarna som har en tendens att ha en hel del problem med hög oljeförbrukning och blow-by. Det senare gör att det går ner mycket avgaser i vevhusventilationen som förorenar oljan och skapar koksavlagringar mm. Dessutom har M54 ganska hög arbetstemperatur i förhållande till en hel del äldre motorer, vilket också ger påfrestningar på oljan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har kört min M54 från 800 till nu 26k mil utan problem. Bytte nu vevhusvent med rör i förebyggande syfte. Aldrig haft skydd för njurarna heller. BMW byte till kalt land på auktion 2008 |
|
|
Kör nu SHELL 10W 60 M olja innan dess samma Castrol |
|
|
Ja blir nu byte till Shell olja De pratar mycket om rengörande komponenter i oljan Samt det viktigaste tror jag halverade oljebytesintervall !!! Kör mycket 3 - 3500 mil per år vilket kanske är för mycket för oljan och denna motortyp . Har alltid bytt en gång per år men skall nu halvera detta !!! Motorn bilen har i skrivande stund 31300 mil på sitt samvete Får se vad detta ger för effekt i framtiden ! |
|
|
Så kan det vara. Byter cirka var 2000 mil på denna motor |
|
|
Jo...jag byter motorolja + filter ungefär var tusende mil(oftast faktiskt kring 8-900mil). Att byta olja relativt ofta ( som säkert de allra flesta på detta forum vet redan) är en mycket god idé...för att slippa en massa "onödiga" problem s.a.s.. Mvh Janne. |
|
|
Håller med! Byter olja efter halva serviceintervallet (ibland oftare). Märks nog inte de första 10-15.000 milen men när bilen har gått lite längre är jag övertygad om att man ser effekten av tätare oljebyten (med bra olja som har rätt klassningar) gentemot en bil som "bara" fått service enligt plan. Det är de facto inte önskvärt att en bil håller hur länge som helst om man ser det ur biltillverkarnas perspektiv - det räcker för dem att bilen håller kanske 20.000 mil och sedan kan man säga "shit happens" när motorn rasar, utan att förlora ansiktet... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hallå igen Pratade med en arbetskompis som kör på Ravenol Hurdan är denna olja ? Han har en Volvo V70 T6 och kör på modell SSO 0W-30 För BMW finns SSL med LL 01 samt VMP 5W-30 för LL 04 SSL verkar intressant ser ut att bygga på en PAO med en lägsta flyt på - 60 !! Även SSO ligger på -60 Tycker de även verkar reko när man tittar på databladen De nämner exempelvis en viss olja är en blandning av hydro crackad och PAO exempelvis ! |
|
| Jag kör på Valvoline Synpower MST C3 5w-30 som är en Pao-olja bmw klassad ll-04. Byter var 1000 mil och har aldrig haft problem med igensatt vevhusventilation och andra sidan så kallkör jag aldrig min bil. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.