|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| S54 är nästan lika tung som S62, skiljer bara några kilo. | |
| johann: jaha positiv överraskning då! :) Jag hade för mig att det var en skillnad på 18kg. Jag måste ha läst fel. Vore inte dumt om dom ändå kunde banta all vikt som är så pass långt fram ändå. Plus att motor i sig är större. Får en m5 motor plats hur som helst som det ser ut nu i en e46 m3? | |
|
Det kanske är så mkt som 18 kg skillnad men det går ju att göra en motor som är betydligt lättare än S62. Den går i med lite krångel om man monterar den i efterhand, hade nog gått rätt smidigt om man gjort direkt på fabriken. |
|
| Okej. Då kan vi nog utgå ifrån att det blir en 8a i nästa generations M3. Och inte kompressor/biturbomatad sexa. | |
| Att plocka ur mer effekt ur S54 motorn är nog inte aktuellt, den har redan ruskigt hög litereffekt och jag tror inte att BMW är beredda att ta den risken med tanke på de problem de redan haft. | |
| Ja det är en hög liter effekt men den är inte omöjlig. Dom blockar ju ur mer i CSLen. Var problemet ligger exakt tror jag är svårt att säga men jag tror inte det beror på att man tagit ut för mycket effekt. Särskilt inte eftersom problemet numer är åtgärdat? | |
| Utan att vara expert så har jag fått uppfattningen att kolvhastighet och vevlager är de största problemen. | |
| Ja dom har ju f1 hastighet när det gäller kolvhastigheten. Men dom har ju åtgärdat problemet nu vad det verkar så troligtvis finns det lite mer effekt att ta ur utan att ändra cylindervolym med tanke på CSLen. | |
|
Den kanske inte klarar miljöklass 1 med mer trim ;) /janne |
|
|
Jag blir lite förvirrad när jag läser vissa inlägg här som tyder som V8, och andra på en I6:a..... Visst är det väl ändå en nedtrimmad (GrpA?) V8 i CSL:en?! (fr. c. 450->350+) Det har jag läst iaf... |
|
|
Är det inte så att i CSL:n är det i stort sett samma 6:a som i vanliga M3, däremot i nån annan hiskeligt dyr version (GTR ?) är det en V8. /Micke |
|
|
CSL har en rak sexa inget annat, så vitt jag vet så är det bara luftburk och avgassystem som skiljer och den skall ha ca 353 hk. Däremot har M3 GTR en 4 liters V8, den bilen har dock väldigt lite med CSL att göra. |
|
|
Japp ett vackert kolfiberinsug sitter på plats på den bild ja har sett iallafall! mvh larsson |
|
|
Jepp, den har en stor och schysst kolfibertratt för andningens skull... I okt.numret av "Performance BMW" finns ett reportage (provkörning på Nürburgrings GP-del)om CSL:n. Det är mycket om specen på bilen som fortfarande inte är klart, men vissa grejor är officiella: Vikten har minskats (med ca 95kg) genom annorlunda materialval. Golvet i bagaget är gjort av aluminium/kolfiberlaminat, bakrutan är tunnare och frontspoiler/kjolar/tak/dörrar/kardantunneln är kolfiber. Frontens underläpp och diffusern bak är omålad(!) kolfiber. Stolarna är tunnare (lättare än orig) och utan el-inställning. Motorn har utsatts för ett flertal viktåtgärder (inga officiella) och har "tweakats" 10-12 hk. CSL:n har i förhållande till std. M3:n ett 10% bättre effekt/vikförhållande. (Chefen för M-avdelningen, Gerhard Richter, säger att CSL:N därmed är en 110%s bil) SMG II är standard. Enl. uppgift kommer ett manuellt alt. inte erbjudas. Sammantaget känns CSL (enl. författaren) alertare och mer som en räserbil än M3, den understyr exempelvis inte där M3 gör det. CSL har dessutom "uppdaterad"(vad det nu innebär) geometri, fjädring, fjädrar, krängningshämmare och bromsar samt bussningar av stål i fjädringen. "The CSL is in a diffrent world when it comes grip, feel and balance" "The car feels absolutely planted" "The combination of huge sticky footprints and uprated brakes gives a wholly different feel from the standard car" Mvh / Micke R |
|
Deliq |
I senaste BayerischesBlatt står det att CSL'en bantats c:a 190 kg jämfört med den vanliga M3'an. Många olika uppgifter om detta tydligen... M V H // Deliq ______________________________ Nu med bilder: Länk Länk *** Var glad så länge du lever - sen är det försent *** |
|
- Deliq. 190 kg låter rimligare med tanke på allt kolfiber... (Även om jag personligen tycker at ännu mer borde bantas bort) I reportaget i "Performance BMW" skrivs att mycket ännu är oklart, ex.vis hur många kilo som tagits av motorn. Dessvärre har jag hört endast 95 kg förut....man får hoppas att den slutliga siffran blir 395 kg! ;-) Mvh / Micke R |
|
|
Deliq, jag har för mig att CSL-prototypen (den som visades på alla mässor) var bantad runt 200 kg men att den färdiga CSL:en väger mer. De var väl rädda att alla potentiella (välbeställda) inte kunde vara utan diverse bekvämligheter som ac, elhissar m m. Bilen kallas ju för "110 procentsbilen", vilket ska härröra i att den har 10 procent bättre hk/kg-förhållande än standard M3:an. Om man räknar på att den har 353 hk får man fram att den väger ca 1470 kg, d v s 100kg mindre än standard! Jens |
|
|
Edit: Menade "potenitella (välbeställda) kunder" Jens |
|
|
Edit: Menade "potentiella (välbeställda) kunder" Jens |
|
|
I AMS stod det drygt 200kg..... Tycker för övrigt att 95kg låter lite med tanke på alla bantningar. Mvh Anders S. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.