|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| jannebanan: Du har rätt i vad du skriver, men det är ju därför den 'vanliga' M3:an till. CSL skall vara kompromisslös och ursinnigt snabb på banan - jämför med Porsches RS-modeller.. | |
|
Håller med _Johan_ till fullo i sitt senaste inlägg. Allt det där med racing + komfort finns representerat i just vanliga M3:an. CSL:en skall ju vara den komromisslösa sanningen. Inte det minsta av lull-tillbehör. Racingvision rakt i genom. För min del får det nästan skramla lite (!?) bara det är en snabb bil. På bana alltså. Det sägs att den skall matcha GT3:ans tid på nordslingan och då kapa 20 sekunder mot vanliga M3ans tid. För att åka jämt med GT3an måste den ha ett mycket väl avstämt chassi-kan nog ordna sig, låg vikt-helst inte över 1300, bra bromsar-inte BMWs starka sida...dock skall det sitta större hejdare på CSL:en..stor skiva o en kolvs flytande, bra med effekt-bör ligga runt Porschens..kanske 10 mindre. Väntar med spänning på SportAutos test.... |
|
|
Fönsterhissar finns men ingen AC...jag är lite skeptisk! -------------------------------------------- Söker trimmad M30-motor, helst Alpina B10 3,5 lit |
|
|
Jag stör mig med på att det sitter elhissar på den. Det finns inget lyx så vad f*n ska man med elhissar att göra då! Vev i titan tack :) Sen tycker jag stolarna ser ut att ha för lite stöd vid låren. Kanterna är ju inte högre än en standard sportstol. Och att på en sådan exklusiv bil ha enkolvs ok är lite pinigt. 4kolv vore väl ändå att föredra om man ändå ska marknadsföra den som en racer. Ska bli riktigt kul att se lite riktiga tester sen. /Per |
|
|
Jag tycker man måste inse att utvecklingen gått framåt och att en AC varken väger speciellt mkt eller stkäl ngn effekt då den är avslagen, så länge det inte är en tävlingsbil så spelar inte de få kilona ngn roll. Sen skall man komma ihåg att GT3:an har klima, den väger fö 1390 kg. Med 1450 kg, 353 hk 50/50 viktbalans, M-diff och bra chassi så skall det nog gå att åka lika fort eller iaf nästan på Ringen, med lite tur tom fortare. :) |
|
Patrik T |
Om jag förstått det rätt så när dom testar en bil på nordslingan så görs det i orginalutförande. Att BMW kapat en massa tid på ringen med nya CSL borde väl bero mest på däcken. Dom är ju specialtillverkade av Michelin och är nog mer ett R-Däck en ett Gatdäck. Vad mycket gör R-däck på Nordslingan?? 20 Sek?? |
|
På RS4 gjorde R-däck 7 s på NS och min gissning är att de inte ger mer än max 10 s på en M3 CSL. Så om den är 30 s snabbare än vanliga M3 så är den fortfarande ungefär lika snabb som en GT3 med R-däck |
|
|
Hur mkt väger ett AC system? 20kg? Då är det inte ens tänkbart att det skall få finnas kvar. Många bäckar små.. Sen har GT3an bur, inte CSLen. På RS Porscharna brukar dom säga att skillnaden i vikt mellan Clubsport (utan matta utan ac med bur) är den samma som den vanliga. Således borde buren väga samma som AC. Mattorna kan inte vara mer än max 2 kg. |
|
Crusty |
Ett skrivbordsunderlägg kanske??? Länk |
Crusty |
Inredningen är inte fy skam! Länk |
|
Jag måste säga att jag tycker att inredningen är fy skam! Den skall bestå av Recrostolar, Bur, 6-punktsbälten, Brandsläckare, El-brytare, Flyttbart pedalställ och den skall vara helt inredningsfri så att man kan se att ALLA skarvar är helsvetsade. Det BMW byggt nu framstår som någon slags potenstraktor... Orig. M3:n är en unik pryl. Man kan åka och köpa mjölk men samtidigt vara mycket snabb på bana. Motsatsen vore en helt kompromisslös Ban-Racer. Men som det är nu har BMW inte ens tagit den halvvägs.... Om jag fått råda skulle CSL:n varit MYCKET lättare och avsevärt mer extrem. Om jag varit ansvarig hade ett mått för mig varit att "Bilen måste dras på släp till banan, den är för obekväm/låg/extrem att köras på väg" Mvh / Micke R För övrigt anser jag att en RS från Zuffenhausen är toppen på pyramiden - helst med höfläkt då förstås! ;-) A: - "Vad använder ni som bromspunktsmarkering?" B: - "Vi bromsar i höjd med killen i svart kåpa med en lie över axeln." ;-) |
|
|
Höfläkt, Jag skulle snarare gissa på 5 kg för kliman. |
|
|
AC väger säkert mer än 5kg, kompressorerna brukar väga ca 10kg sen har du kondensor, lufttorkare, slangar, och sist gasen som också väger. //Niklas BMW CS NORD 3555 BMW SC Knutstorp 1.16:52 Kemora 1.27:86 |
|
|
Bara mattorna fram i M3 väger ca 5 kg. Här är en bra site med vikt (tyvärr i lbs) Länk Jag har vägt mina stolar och de vägde 30 kg styck, inte ca 45 som det stod i ETK och inte 25 kg som det står på siten ovan. För mig är det obegripligt om BMW nu bara skulle sänkt vikten med ca 100 kg o man kan sänka den lika mkt själv utan att använda kolfiberdelar och med klima, stereo, etc, kvar. Och bur och sexpunktsbälten som option är ju självklart. Fö, kör jag med AC påslagen för det mesta då det är banträffar, iaf om det är varmt ute, och som ni sett så går det rätt bra ändå. :) |
|
|
- johann. Ja det går som f-n. (jag har också AC:n på) Såg du förresten att jag träffade Manfred på Ringen? Han ville att jag skulle hälsa till dig. (Han bjöd också på ett varv!) Mvh / Micke R |
|
|
Micke R, Missade din berättelse, får leta rätt på den och läsa. Träffade dock Manfred helgen efter du var där. :) |
|
| Läste idag i ams att nästa generation m3 kommer 2006 och har en v8 med 360hk. Kan detta verkligen stämma? Jag har inte hört någon information om det förens nu. Att plöja ner en v8 men att bara blocka ut 360 hk känns dåligt. Borde man kunna göra med den nuvarande 6an och spara lite vikt. Hoppas att det enda som stämmer är att den kommer 2006... | |
|
Själv skulle jag uppskatta en V8 i M3:an under förutsättning att den är lätt. Med större cylindervolym så kan man plocka ur mer effekt och vrid samtidigt som man bättrar på tillförlitligheten. Och även om den har samma cylindervolym som S54-motorn så kan den varva lika mkt eller mer med bättre tillförlitlighet. Tänk er en liten V8 som varvar över 8000! :) *MUMS* |
|
|
Har trott ett tag att nästa M3 får en V8. Men att den "bara" skulle få 360hk lät ju konstigt. mvh larsson |
|
| Ja under förutsättningen att den är lätt :) Dvs lättare än m5 v8an men med snarlik effekt så vore det helt okej :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.