AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.115

M3 CSL var hitta info.

Sida 1 av 4
300
höfläkt
535daT -05
Någon här som sitter på info? Har inte priset 75000€ nämts? Låter inte så farligt om man tänker på byggkostnaden. Hur många exkommer att byggas och hur många kommer till sverige?

Det har även spekulerats i tiderna kring Nürburgring. Har hört att målet var 8.00 blankt kan det vara korrekt? Orginal gjorde väl 8.22 med manuell.
Förresten blev det någon bättre tid med smg II...

Mvh Stefan
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Cirka 800tkr snackades det om sist jag läste, och alla de 3 exemplar (eller om det var 2) som kommer till sverige är redan sålda :(

Hoppas man får se en på knutstorp nästa år iaf :-))

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
5 ex kommer till sverige och 3 var sålda sist jag hörde. Snackades om att en i SC hade beställt en.

Ring och kolla med BMW, de kanske har en över till dig :)

/Per
Alla ex. är redan sålda vad jag vet. Har varit tyst om bilen sista tiden. Mer info + specar på kärran ska komma i november. Min undran som ingen kunnat svara på hittils är om baksäte och ac går att få. Vore inte helt fel med en sån i garaget.

/janne
Om man vill ha lyx som baksäte och AC så sabbar man ju konceptet redan där. Bilen är ju byggd för att vara lätt så varför köpa en och sabba det.

AC Finns ej men om man verkligen vill ha AC så kan man ju eftermontera det och dölja ON knappen så att ingen ser att man fuskat ;)
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Någon som vet den exakta effekten? Det står alltid över 350hp. Dvs det kan vara 351 och det kan vara 359. Jag var först lite besviken på att man inte blockat ut lite mer effekt.
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
acey: Motoreffekt är inte allt på en bana, låg vikt är t.ex mycket viktigare. Jag tror BMW har fullt tillräckligt med problem på standardmotorn och är nog inte beredda att öka effekten så mycket mer...
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Ja självklart är jag medveten om detta. Men du får i stort sätt samma viktminskning genom att slänga ut baksäte, och original el-stolarna och byt ut dom på racingditos. Det är ingen enorm viktbesparing vi pratar om. Om vi kollar på johanns m3a så fick han ut bra mycket mer utan allt för stora ingrepp något som bmw kanske borde titta på. Jag är lite besviken på att dom inte vågade gå fullt ut med CSL konceptet.
acey: håller helt klart me dig.
Om man köper en vanlig M3 å tar bort stolarna å sätter i lätta sparco/recaro och river ut baksätet så har man ju sparat massor.
Okej CSL har coola saker men me tanke på att de har skrotat ac och stereo? så borde de ha gått längre med konceptet.

mvh larsson
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Acey: Håller helt med dig, jag anser att de har fegat lite. Men bilen ger mer än vad ögat uppfattar, det är inte bara vikten som spelar roll, det är var den sitter. Att spara 6 kg på taket (högt upp) gör antagligen massor för viktfördelningen..

Men visst, jag trodde den skulle bli mycket lättare.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Då är vi överens :)

McLaren och Mercedes tar ju fram en värsting bil. Schumi tar fram Enzon. Vad gör Williams och BMW? Vad sägs om en M3 Montoya Edition ;) Nej allvarligt Williams och BMW borde göra en bil ihop. Det är på tiden att McLaren F1 slås någon gång, även om BMW gjorde motorn :)
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
De får väl erbjuda Gordon Murray en lämplig summa pengar för att göra ytterliggare ett försök på sin Drömbil (annars så kan jag tänka mig att hjälpa till mot lämplig ersättning :D
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Jag skulle gärna vara testförare :) Synd att Adrian Newey gick till McLaren annars hade det varit en bra kille för jobbet. Men Patrick Head och co har nog sinda ideér. Vore coolt med en BMW i 10 miljoners klassen :)
Det ska bli kul att se den slutgiltiga specen för CSL. Håller med om att bantningen är i minsta laget jmf med vanliga M3. Motorn kanske inte pallar så mycket mer trim men en del accsiffror säger 0-100 4.2 s. Gör 95 kg så mycket eller finns det mer under huven.
Baksätet tycker jag är bra att ha likaså AC. Det väger några kilo extra och kan stängas av vid banan.

/janne
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

På denna sida pratar man om 200 kg bantning, vet ej dock hur pålitlig info det är men....
Länk

Här är en bild på min nya kärra förresten, vad tycker ni?Länk
(drömma kan man väl få!!!!?)

Mvh

Anders S.
Jannebanan: Dubbelmoral? Först klagar du på att bantningen är för liten sen säger du att du vill ha baksäte och AC! Det är ju att gå ifrån konceptet ännu mer. En råbankad racer var ju tanken men nu verkade det ju inte bli riktigt så även om den visst ska vara fruktansvärt trevlig att köra.

/Per
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Håller med acey om att bantningen+trimmingen kunde gjorts lite mer omfattande så att CSL hade blivit ett riktigt fart/bankörningsmonster!

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Jag tycker förövrigt att den skulle haft halvbur original, iaf som tillbehör :)

Kolfiberluckor, skärmar osv, varför inte hela instrumentbrädan i kolfiber? :D
Här finns lite fler bilder på M3 CSL och M3 GTR. /RS2

Länk
Visst är det dubbelmoral. Att ha en racer samtidigt som man kan hämta ungarna från skolan en varm sommardag. Jag tycker det är rätt ballt.

/janne
Visa användare
516
_Johan_
320d Touring '09
330ci '01
Bilder på GTR-gatbilen finns också på:

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.