|
|
|
|---|---|
|
Hej! När yttertemperaturen sjunker till +3 får jag ett meddelande som varnar för halka, tillsammans med meddelandet kommer också ett pling. Såhär i vintertid så är det ju ingen överraskning att det är +3 ute och kan va halt. Kan man stänga av plinget? Själva ljudsignalen är mer irriterande än meddelandet. Det är lite som att "oj, bilen plingar nu måste det va nåt allvarligt. Nähe,det är vinter ute..." Hade varit trevligt om man kan stänga av plinget, men jag har inte lyckats hitta nån inställning i iDrive tyvärr, men jag hoppas att det finns och jag bara kollat på fel ställe? | |
|
Tror inte det går - men var glad att du inte har en Toyota, för de plingar, tjuter och ojar sig för allt och inget - nästan som: Jag höll på att bli galen på en Toyota pga. det och det var en stor anledning (förutom den totalt själlösa upplevelsen att "åka" den) att den såldes efter ett halvår. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Stör mig på samma sak.. sökte lite på det och får det till att man kan bli av med varningen vid start men inte under färd genom att koda följande. Kombi => CC_TEMPERATUR WARNUNG = aktiv Ska tydligen vara "Aktiv" för att bli av med meddelandet vid start. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Priceless Johan B! :-) Jo, det måste rimligtvis gå att koda bort (man kan ju fjanta med allt annat så varför inte kunna ändra på något meningsfullt) - förhoppningsvis är det som m3rl säger. Varför måste moderna bilar plinga, tjuta och blinka för precis allting!?! Min gamla Volvo tänder en liten röd lysdiod i instrumentklustret när temperaturen är mellan -5°C och +2°C.... That's it.... Det räcker... Någon förbannad spatial awareness måste väl för fasiken en bilförare fortfarande ha? Eller måste allt matas till en bilförare så de inte behöver generera en enda egen tanke? Det verkar gå åt det hållet... Händer man kör lite modernare bilar och nu senast fick en av dessa bilar totalt tuppjuck bara för att jag råkade slå på tändningen med förardörren öppen... Trodde bilen skulle få ett egenframkallat epilepsianfall... Så där får man tydligen inte göra i dagens bilar längre... Suck.... |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Du kan sänka ljudet i iDrive. |
|
@Westersund: det är sant, ljudet går att sänka faktiskt. Jag vill minnas att PDC har separat ljudvolymsinställning så den påverkas inte då. Det kanske jag ska prova faktiskt. Lite synd att viktigare meddelanden inte påkallar uppmärksamheten lika bra längre då bara, men det kanske får bli så... |
|
|
Intressant, hur kommer jag åt volymkontrollerna på varningsplingen? Det jag finner ologiskt på riktigt är när något hjälpsystem, typ farthållaren eller avståndssensorn till varthållaren eller fotgängarkollisonssystemet kopplas ur av dåligt väder eller väglag - då skall det alltid plingas och komma upp saker i de olika displayerna. I dessa lägen är det ändå en utmanade körsituation, så att bilen då pockar på uppmärksamhet är rent trafikfarligt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.