|
|
|
|---|---|
|
På mina bilar är jag tämligen säker på att 16" inte går att använda, krävs med stor säkerhet 17" för att omfamna bromsarna. Stärkt i min tro genom att 16" inte står nämnt på resp dörrstolpe, bara 17" och större. Idag har jag vinterdäck på "sommar-fälgar". Med "sommarfälgar" menar jag fälgar som genom olika bredd fram och bak (och ev olika ET) uppmanar till "stagger", dvs bredare däck med lite lägre profil bak. Men jag vill ha 4 lika stora vinterdäck: t ex 225/45-17" (står på dörrstolpen). "Vinterfälgar" blir således med min definition: alla 4 fälgar med samma bredd (och ET). Men för framtiden så funderar jag på att skaffa "vinterfälgar" E46 och min bil vill som sagt ha 17" även på vintern så vad var BMWs vanliga 17" vinterfälgar till 330i E46? Var det style 44? Eller några andra ur listan: Länk Till min förra tidigare 325i E46a hade jag 16" style 45 men nu måste jag alltså upp på 17". Och vad är vanliga 17" vinterfälgar till E91 330 xDA (LCI om det spelar roll) - är det style 158? Eller någon annan ur denna listan: Länk /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 | |
| En vanlig kombination i Tyskland till din bil var 7x17 stålfälgar med 205/50-17 vinterdäck. | |
|
Hade en original vinterdäckssats med 4st Style 73 och 205/50 17 dubbdäck till en 330CiA 2001 en gång i världen. Vet att även att Style 79 med samma dimension fanns som original däcksats med likadan däckdimension. Även Style 68 förekom. Mvh Asken |
|
|
@Asken Style 68 är det jag har nu och de är ju olika breda fram och bak som standard, men visst skulle man kunna göra 2 *7,5" och 2*8,5" par av två 4pack fälgar. Dock klassar jag dessa som "sommarfälgar" /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
De levererades som standard när bilarna hade M-sportpaket vill jag minnas. Som eftermarknadsdel var det 4st 7,5" fälgar med tillhörande vinterdäck. Bland annat hade M3 den som vinterdäcksval. Mvh Asken |
|
|
Har utrustningskatalogen för E9X, men den är för lite äldre bilar. I den är 158 är standard på 330i/330d. 8×17 154 för 325i. 7×16 Plåtfälj på övriga bilar 318/320 i/d 7×16 |
|
|
Patrik - har två M68 7,5" utan däck liggandes, om det kan vara intressant... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Om du går in i realoem.com och knappar in sista sju symbolerna i chassinummer, så kan du enkelt klicka dig fram till hjul/däck och gå in på vinterdäck/fälgar, då ser du vad BMW sålde som originalutrustning med vinterdäck. Sedan kan du givetvis använda andra fälgar också, beroende på vilka dimensioner du önskar. Dock brukar de flesta vilja ha så små och smala vinterdäck som möjligt pga. bättre vinteregenskaper. Bor man där det mest är barmark och/eller kanske lite lättare snö på vägarna, kan man å andra sidan ha fördel av bredare däck med lägre profil... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Trodde min 330 skulle gå som en tvål i ett blött handfat, med sina 225 vinterdäck. Men jag märker ingen skillnad alls jämfört med min tidigare 325a med 195or, mer än att bilen är stabilare. Samma däck, Continetal, på båda bilarna. |
|
|
Om man la till något utrustningspaket comfort så hade 325i 156, 320 154. Tvivlar på att någon leverades med plåtfälgar. |
|
| Jag kör Styling 79 med 225/45 17 på 330in. Det går inte ha mindre hjul på 330. Bromsarna kräver minst 17". Inga som helst problem med att köra 225or. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.